Verstappen demoralizálóan könnyen nyert a 14. helyről indulva Belgiumban
2022. augusztus 28. – 16:37
frissítve
Úgy fest, hogy kezd annyira sima lenni az idei F1-szezon a Red Bull, azon belül is a címvédő Max Verstappen számára, hogy már külön nehezítések kellenek, hogy egyáltalán bármiféle kihívást jelentsenek a futamok számára. Verstappen legutóbb, a nyári szünet előtt a 10. helyről nyert a Hungaroringen, most a 14. rajtkockából indulva győzött a Belga Nagydíjon úgy, hogy már a 12. körben az élre állt. A Red Bull demoralizáló győzelmet aratott, Carlos Sainz éppen csak, de odafért a dobogóra, de így is kezd eldőlni mindkét vb-cím sorsa.
Nem volt elég az összesítve 270 rajthelynyi büntetés, ami Bottast hátrébb, hét másik pilótát pedig egyenesen a mezőny végére küldte, megkavarva az időmérő végén kialakult sorrendet a futam vasárnapi rajtjáig, később még tovább kavarodott a sorrend. A rajt előtt pár órával kiderült, hogy Cunoda Juki csak a boxutcából rajtol majd, és közvetlenül a rajt előtt csatlakozott hozzá a garázsban a csapattárs Pierre Gasly is, ezzel a Red Bill-fiókistálló egy 8. és egy 13. rajthelyet bukott a Belga Nagydíjra.
Gyors felzárkózás
De nem is rájuk figyelt a többség, hanem két Red Bull–Ferrari párharcra. A motorcserék miatti komoly büntetések miatt a ferraris Carlos Sainz kezdte az élről a futamot, mellőle a Red Bull második számú pilótája, Sergio Pérez indult, míg a vb-címért harcoló Max Verstappen és Charles Leclerc a 14–15. rajtkockából vágott neki a versenynek (Gasly olyan későn került a boxba, hogy a helyén megmaradt a lyuk).
Elöl Pérez eléggé elrontotta a rajtot, de hamar visszaküzdötte magát a második helyre, nagyban köszönhetően annak, hogy Lewis Hamilton és Fernando Alonso ütköztek, és ezzel mindketten visszaestek. A baleset egyben Hamilton futamának végét is jelentette, annyira megsérült az autója. Hátul nem sokáig várt a felzárkózással Verstappen és Leclerc, a páros az első kör végére már a 8–9. helyen találta magát, vagyis egy kör alatt ötöt jöttek előre.
Latifi megint
A szinte minden futamon valami furcsaságot összehozó Nicholas Latifi ezúttal már a második körben lecsapott – a Williams kanadai pilótája saját hibájából csúszott ki a sóderágyba, onnan visszatérve azonnal keresztbe fordult, a manőver végén pedig ki is ütötte a teljesen vétlen Valtteri Bottast. Az ő futama véget ért a sóderágyban, Latifi viszont mehetett tovább. Bottas és a korábban, a pálya szélén félreállt Hamilton miatt jöhetett a biztonsági autó, ami így még jobban összehúzta a mezőnyt, és még jobb helyzetbe hozta a mezőny közepéről induló Verstappent és Leclerc-t.
Illetve Leclerc-t csak hozta volna, mert még a biztonsági autós szakasz során, a negyedik körben valami gondja támadt, füstöt jelentett a jobb első kerék környékéről, így a csapat meglehetősen korán kihozta az első kerékcseréjére, így Leclerc valóban a mezőny végéről kezdhette újra a felzárkózást. Mint később kiderült, egy sisakfólia ragadt be a jobb első fékhűtő nyílásába, vagyis a kiállással lényegében megmentette a Ferrari Leclerc futamát.
Verstappen 8 kör alatt 10 helyet ugrott előre
A 13. helyről rajtoló Verstappen a hatodik kör végén már az ötödik helyen járt, iszonyatos tempóban zárkózott fel az élmezőnyre, ráadásul az is tökéletesen jól jött ki neki, hogy az első ötös kicsit szétszóródott, tehát senki nem tudott előtte nyitható hátsó szárnnyal védekezve. A hetedik kör elején Fernando Alonsót előzte meg, a nyolcadik körben pedig már dobogós helyet vett el George Russelltől.
A 44 futamos verseny 12. körében pedig már az élen találta magát Verstappen – ahogy az addig vezető Sainz kiment az első kerékcseréjére, Pérez átadta a frissen megörökölt első helyét a csapattársnak, Verstappen pedig gyorsan le is szakította maga mögött a másik Red Bullt – időnként 2 másodperccel jobb köröket ment Péreznél, igaz, eggyel lágyabb gumikon.
Verstappen a kerékcseréje után a 2. helyre tért vissza a 16. körben, de szinte azonnal nagyon simán megelőzte Sainzot, visszavéve az első helyet. Ekkor Verstappen, Sainz, Pérez, Russell, Leclerc és Alonso volt a sorrend, Leclerc váratlanul lassulni kezdett, emiatt került a Mercedes mögé. Pérez a 21. körben csatlakozott Verstappen mögé a második helyre, ő is rendkívül simán, lényegében demoralizálóan könnyen ment el Sainz Ferrarija mellett.
A harmadik helyért sem kellett izgulni
Innentől lényegében tét nélküli volt a futam második fele a dobogó szempontjából, a Red Bull kettős győzelmét maximum technikai hiba fenyegethette volna, de ez nem jött el. Pár körig úgy nézett ki, hogy Russellnek esélye lehet elvenni Sainz harmadik helyét, de végül 2-2,5 másodperc körül beállt köztük a különbség, vagyis végül nem tudott támadni a Mercedes. A Ferrarinak sovány vigaszt jelent a dobogó harmadik foka, ugyanis egyre jobban elúszni látszik mind az egyéni, mind a konstruktőri vb-cím.
Leclerc végül az ötödik helyen ért célba, ezzel az eddigi 80 pontos hátránya 96-ra nőtt, ráadásul visszacsúszott a 3. helyre összetettben – Verstappen 284 pontnál jár, Pérez 191-et gyűjtött, Leclerc pedig csak 188-cal áll. A csapatversenyben 116 pontra nőtt a Red Bull előnye a Ferrari előtt.
A Belga Nagydíj pontszerző helyeire Verstappen, Pérez, Sainz, Russell, Leclerc, Alonso, Ocon, Vettel, Gasly és Albon fértek oda.
Érdemes volt hátrébb tekintgetni
A futam egyik, ha nem legszebb jelenetét a 7. helyért harcolva hozták össze. Pierre Gasly, Sebastian Vettel és Esteban Ocon lényegében együtt fordultak ki a célegyenesből, Vettel a jó kigyorsításnak köszönhetően előre tört, de a Kemmel egyenesbe érve pont hogy hátrányba került, hiszen szélárnyékot biztosított a többieknek. Olyannyira, hogy Gasly és a hátulról, dupla szélárnyékból előző Ocon is megelőzték, Ocon ráadásul duplát előzött. Igaz, Vettel végül később visszavette a nyolcadik helyét Gaslytól. A jelenet a 2000-es Belga Nagydíjat idézte, amikor Michael Schumacher és a mögötte érkező Mika Häkkinen szendvicsbe fogva húzott el ugyanitt Ricardo Zonta mellett.
Kis történelemírás
Verstappen az F1 történetének hetedik pilótája lett, aki a 14. rajthelyről indulva futamot tudott nyerni. Legutóbb ez Hamiltonnak sikerült 2018-ban, de a Német Nagydíjon eső is segítette az előrejutását. Ugyanígy volt ez 2006-ban Jenson Button első F1-futamgyőzelme során a Hungaroringen, 1999-ben Johnny Herberttel az Európai Nagydíjon, Olivier Panisszal az 1996-os Monacói Nagydíjon, és részben Alan Jonesszal is az 1977-es Osztrák Nagydíjon – azon nem esett, de közvetlenül a rajt előttig eső áztatta a pályát, és a futam elején nagyon vizes körülmények között mentek a versenyzők. Tisztán, végig száraz pályán egyedül Bob Sweikert nyert F1-futamot a 14. helyről, de az meg az azon az 1955-ös Indianapolis 500 versenyen történt, ami akkor ugyan részét képezte az F1-versenynaptárnak, de csak olyanok indultak rajta, aki egyetlen más, az F1-idénybe számító versenyen nem álltak rajthoz.
Ha nagyon szigorúak vagyunk Verstappennel, és úgy vesszük, hogy a 13. helyről indulva nyert, akkor pedig a negyedik pilóta az F1-ben, akinek ez sikerült. Alain Prost 1990-ben Mexikóban, Bruce McLaren 1960-ban Argentínában, Sam Hanks pedig 1957-ben az Indy 500-on győzött ilyen hátulról – mondani sem kell, akkor is csak olyanok indultak az Indy 500-on, akik egy más F1-futamon sem.