Giro: a harmadik hét végére maradt az igazi dráma, gazdát cserélt a rózsaszín trikó

2022. május 28. – 17:41

Giro: a harmadik hét végére maradt az igazi dráma, gazdát cserélt a rózsaszín trikó
A Dolomitok látványos hátteret adtak a Giro d'Italia 20. szakaszának – Fotó: Tim de Waele/Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva

A Giro d'Italia 20. szakaszát egy nagy szóló végén Alessandro Covi nyerte, de ennél is emlékezetesebb lehet az, hogy az etap előtt második Jai Hindley lerázta magáról a rózsaszín trikós Richard Carapazt az utolsó emelkedőn. Az ausztrál vasárnap is megőrizheti az összetett első helyet a közel másfél perces előnnyel.

A Giro harmadik hetének végére került a körverseny legnehezebb szakasza, három kétezer méter körüli heggyel és a csúcsukra vezető emelkedővel, sorrendben a San Pellegrinóval (1912 méter), az egész idei Giro legmagasabb hegyével, a Passo Pordoi-jal (2239 méter) és a befutóként is szolgáló Fedaiával (2057 méter). A nehéz, rengeteg mászással járó 168 kilométert még izgalmasabbá tette, hogy a rózsaszín trikóért folyó küzdelem a végletekig kiélezett volt eddig. Az összetett első Richard Carapaz (Ineos-Grenadiers) csak 3 másodperccel vezetett Jai Hindley (Bora-hansgrohe) előtt, és a harmadik Mikel Landa (Bahrain-Victorius) is csak 1 perc 5 másodpercre volt lemaradva.

A Giro d'Italia 20. szakaszának profilja – Fotó: giroditalia.it
A Giro d'Italia 20. szakaszának profilja – Fotó: giroditalia.it

Mivel papíron Carapaz számít a legjobb időfutamosnak, a vasárnapi zárószakasz előtt Hindley-nek és Landának kellett inkább azon dolgoznia, hogy Carapazt valahogy megrogyassza.

Hogy készülnek ilyesmire, annak az volt az egyik jele, hogy a Bahrain és a Bora csapata is adott egy-egy embert a körülbelül 20 kilométer után kialakult 15 fős elmenésbe. Landa Domen Novakot, Hindley Lennard Kämnát használhatta később.

A San Pellegrinót még bő ötperces előnnyel vette a szökevénycsoport, de a Pordoira menet ez a csoport szétszakadt, Alessandro Covi (UAE) kezdett szóló akcióba. Az olasz bringás közel másfél perces előnnyel vette elsőként a hegyet, aztán a lejtmenetben is kockáztatott, hogy növelje a különbséget.

A mezőnyben eközben a Bahrain állt az élre, a tempónövelésüktől sokan leszakadtak a bolyról, Valter Attila is lemaradt, de a nagy riválisok csapataiban sok kárt nem tettek. A Fedaia lábánál még inkább fokozták a tempót Landáék, de támadásokat még ekkor sem láttunk. Az utolsó hat kilométerre az Ineos állt előre, még nagyobb lett az iram, nem sok esélyt adva a támadásokra.

Covi két és fél perces előnnyel kezdte meg a Fedaiát, mögötte egy négyfős csoport küzdött. Innen indított Domen Novak, aki lassan faragott a különbségen, de nem tudta utolérni a több mint 50 kilométert szólózó olaszt.

A favoritoknál 3,5 kilométernél indult be a tűzijáték, Hindley váltott iramot, és már csak Carapaz tudta tartani vele a lépést. Hindley aztán némi segítséget kapott a visszamaradó Kämnától, és néhány száz méter után meg is rogyasztották Carapazt.

Jai Hindley a Giro d'Italia 20. szakaszán szerezte meg a rózsaszín trikót – Fotó: Luca Bettini/AFP
Jai Hindley a Giro d'Italia 20. szakaszán szerezte meg a rózsaszín trikót – Fotó: Luca Bettini/AFP

Az ausztrál ezután egyedül nyomta le izomból a hátralévő távot. A rózsaszín trikós nem tudott újítani, folyamatosan nőtt közöttük a különbség, végül 1 perc 28 másodpercet vert rá Hindley. Ez a különbség azért is volt meglepő, mert eddig mindig árnyékként követte egymást a két bringást, mindig egyszerre érkeztek célba a budapesti időfutamtól eltekintve.

Carapazt később még Landa és Hugh Carty is lekerülte a favoritok közül, de a második helyet azért simán megőrizte összetettben.

Hindley 1 perc 25 másodperces előnnyel kezdheti meg a vasárnapi 17,4 kilométeres időfutamot. Ez a különbség kényelmesnek számít, elméletileg már nem veszítheti el a rózsaszín trikót.

A magyarok közül Valter volt ezen a szakaszon a leggyorsabb, az 51. helyen ért célba, 17 és fél percet kapott az elsőtől.

Eredmények:
20. szakasz, Belluno-Marmolada, 168 km
1. Alessandro Covi (olasz, UAE) 4:46:34
2. Domen Novak (szlovén, Bahrain-Victorius) 32 másodperc hátrány
3. Giulio Ciccone (olasz, Trek) 37 mp.h.
…6. Jai Hindley (ausztrál, Bora-hansgrohe) 2:30 p.h.
…9. Mikel Landa (spanyol, Bahrain-Victorius) 3:19 p.h.
…11. Richard Carapaz (ecuadori, Ineos-Grenadiers) 3:58 p.h.
…51. Valter Attila (magyar, Groupama-FDJ) 17:29 p.h.
…97. Fetter Erik (magyar, Eolo-Kometa) 34:22 p.h.
…103. Peák Barnabás (Intermarché-Wanty Gobert-Matériaux) 36:45 p.h.

Összetett:
1. Jai Hindley (ausztrál, Bora-hansgrohe) 86:07:19
2. Richard Carapaz (ecuadori, Ineos-Grenadiers) 1:25 perc hátrány
3. Mikel Landa (spanyol, Bahrain-Victorius) 1:51 p.h.
…35. Valter Attila (magyar, Groupama-FDJ) 2:15:19 óra hátrány
…84. Fetter Erik (magyar, Eolo-Kometa) 4:12:33 ó.h.
…110. Peák Barnabás (Intermarché-Wanty Gobert-Matériaux) 5:18:43 ó.h.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!