F1: Leclerc hiba után nyerte a spanyol időmérőt, Verstappen műszaki probléma miatt aggódhat
2022. május 21. – 17:07
Két komolyabb kérdés volt a 2022-es Forma–1-es Spanyol Nagydíj időmérőjére: természetesen az egyik az volt, hogy ki indulhat majd az élről a nem túl sok előzési ponttal rendelkező, ezért felértékelt rajtpozíciókkal bíró barcelonai pályán, a másik pedig az, hogy a Mercedesnél egy, a Miamiban látott, semmibe vesző fellángolást láthattunk, vagy valóban sikerült egy nagyot lépnie előre a világbajnoki címvédő csapatnak.
Mindkettőre egyértelmű választ kaptunk:
- az időmérőt Charles Leclerc nyerte,
- a Mercedes pedig bár lépett előre, a hátrányuk így is bő 6 tizedmásoderc az eddigi átlagos 8 tizedmásodperc helyett az élmezőnyhöz képest.
A zöld Red Bull nem váltotta meg a világot
Spanyolországban érkezett meg a legtöbb csapat első komolyabb fejlesztési csomagja, az Alfa Romeo egyből például tíz helyen módosított a versenyautóján, de a többség – a 2022-es, új szabályrendszer szempontjából kiemelten fontos – új padlólemezzel, illetve egyéb újdonságokkal érkezett. A legnagyobb figyelmet (előzetesen) az Aston Martin kapta, amely egy, a legutóbbi négy futamból hármat nyerő Red Bull megoldásához kísértetiesen hasonló új fejlesztésű autóval érkezett.
A komolyabb módosítások miatt akár AMR22B-nek is nevezhető Aston Martin – amelyről a hét elején részletesebben is írunk majd a többi fejlesztéssel együtt – viszont nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, illetve a riválisok félelmét sem váltotta valóra, Sebastian Vettel ugyanis csak a 16, csapattársa, Lance Stroll pedig csak a 18. lett az időmérőn,
ezzel mindkét Aston Martin kiesett, dacára a grandiózus fejlesztéseknek.
A két Aston Martin mellett a két Williams, illetve a hazai szurkolók nagy bánatára a kétszeres világbajnok Fernando Alonso estek még ki az időmérő első szakaszában.
A tempót a három szabadzedzéshez hasonlóan a ferraris Charles Leclerc diktálta, mögötte szorosan jött a csapattárs Carlos Sainz, majd a világbajnok Max Verstappen következett, aki mögé az egyik Haas (Kevin Magnussen) által kettéválasztott két Mercedes sorakozott fel.
A második szakaszban Verstappen ugrott az élre – Leclerc a biztos továbbjutás tudatában spórolt a harmadik, legfontosabb szakaszra –, mögötte Sainz, George Russell, Lewis Hamilton és Magnussen volt az első öt sorrendje. A kieső helyekre Lando Norris, Esteban Ocon, Cunoda Juki, Pierre Gasly és Csou Kuan-jü kerültek – közülük Norris lehetett a legbosszúsabb, mert pályaelhagyás miatt egy továbbjutást jelentő kört vettek el tőle, ezen múlt a kiesése.
Érdemes kiemelni a Haast, amely egyetlen csapatként zéró új fejlesztésű alkatrészt vitt Barcelonába, ennek ellenére mindkét pilótájuk bejutott a legjobb 10-be.
A top 10 sorrendjéről döntő utolsó szakaszt hibával kezdte az előzetesen abszolút esélyesnek látott Charles Leclerc, aki megpördült az első mért köre közepén. Ezzel Verstappen került nem csak lépés, de időbeli előnybe is, komolyabb, 350 ezredmásodperces különbséggel verte ugyanis az első próbálkozások után Sainzot.
Leclerc második próbálkozásra több mint 3 tizedet vert Verstappenre, aki arra panaszkodott a rádióban, hogy elment az erő az autójából – ez az időmérő utolsó pillanataiban sosem jó jel, tekintve, hogy ha nagyobb a gond, akkor lényegében a futamot beáldozva nyúlhat csak az autóhoz a csapat. Verstappen ennek ellenére a második helyen végzett, őt Sainz, Russell, Sergio Pérez és Hamilton követték. Russell negyedik helye az idei legjobb a Mercedestől időmérőn.
Később kiderült, hogy a nyitható hátsó szárnya ragadhatott be Verstappennek, emiatt érezte úgy, hogy lassú alatta az autó. Ezzel megúszta a komolyabb motorhibát, de a DRS-probléma még előjöhet a futamon is, így nem lehet teljesen nyugodt.