Balesetek, biztonsági autó, bizarr rádiózás és Verstappen-siker az F1 első Miami Nagydíján

2022. május 8. – 23:22

Balesetek, biztonsági autó, bizarr rádiózás és Verstappen-siker az F1 első Miami Nagydíján
Max Verstappen nyerte az F1 első Miami Nagydíját – Fotó: Mark Thompson / Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva

Egy baleset és a biztonsági autó rázta fel az F1 első Miami Nagydíját, amit a mindkét Ferrarit megelőző Max Verstappen nyert meg. A Mercedesek az 5-6. helyre jöttek fel, az időmérőt kihagyó, 20. rajtkockából induló Ocon végül a 8. lett óriásit vezetve.

Három és egy órával a rajt előtt is volt egy kisebb eső, de a 30 Celsius-fok fölötti miami hőségben ez nem sokat számított, pillanatok alatt felszáradt. Egyúttal viszont jelezte, a floridai tavaszban lehet ilyen epizódokra számítani a futam alatt is, csak hogy legyen némi plusz tényező, ami miatt aggódhatnak a csapatok.

Mielőtt elindult volna a mezőny, meglehetősen szokatlan okból lett foghíjas a rajtrács – Lance Stroll Aston Martinja a 10., Sebastian Vettelé a 13. rajtkockából hiányzott egy furcsa üzemanyaghoz fűződő gond miatt. A csapat a miami hőségben lehűtve tárolta az üzemanyagot, ami nem melegedett fel időben a rajtra, és ha túl hideg üzemanyaggal gurultak volna ki a rajtrácsra, megbüntették volna őket. A szinte biztos kizárás helyett inkább a helyzetben kisebb rosszat, vagyis a boxutcából való rajtolást választották, ezzel viszont két elég jó rajthelyet pazaroltak el.

A rajtot az élről induló Charles Leclerc és a mögüle, a harmadik rajtkockában kezdő Max Verstappen is jól kapták el, az első kanyarkombináció után már ez a páros volt az élen, Verstappen ugyanis megelőzte Carlos Sainz Ferrariját. Valamivel hátrébb két helyet veszett Lewis Hamilton, aki a hatodik helyről a nyolcadikig csúszott vissza. A rajt nyertesei a négy helyet előrelépő Fernando Alonso volt, három helyet elég sokan javítani tudtak, részben az Aston Martinok kiválásával.

A rajt után vesztett helyekkel visszatért Hamilton imolai rémálma, ott 43 körön át kellett néznie Pierre Gasly AlphaTaurijának a hátulját – Miamiban nem ragadt be ennyire, az 57 körös futam 7. körére már meg is előzte a francia pilótát. Ekkortájt az élen is fokozódtak az izgalmak, Verstappen ugyanis DRS-távon, vagyis egy másodpercen belülre ért Leclerc-hez képest. A címvédő holland egyből támadott, és egyből előzött is, mindezt a kilencedik kör elején. Nagyon sima manőver volt, amit csak segített, hogy Leclerc jobb első gumija csúnyán elkopott már a futam elején.

Az előzéssel nem volt vége a 2022-ben futamról futamra menetrendszerűvé váló Verstappen–Leclerc-csatának, a Ferrari egy ideig szorosan üldözte a Red Bullt, de végül Verstappennek sikerült meglépnie. Hogy Leclerc és a Ferrari mennyire küzdött a gumikkal a hőségben, azt jól mutatja, hogy a csapat – a rádiókommunikáció alapján – az A, B és C terveket kihagyva a D tervet választotta a gumistratégia terén.

Mielőtt ez egy kerékcserében manifesztálódott volna, a szezonban nem először (kisebb) probléma ütötte fel a fejét a Red Bullnál.

Sergio Pérez a 20. percben 5 másodpercet vesztett, és bár a csapat erélyesen győzködte a rádióban, hogy nincs semmi gond, a mexikói pilóta hevesen tiltakozott a komoly időveszteségre és lassulásra hivatkozva.

Végül egy beállítás módosításában egyeztek ki, és ez életre is keltette a Red Bull erőforrását, csak közben Pérez 7,5 másodpercre szakadt le a harmadik helyen autózó Sainztól.

Leclerc végül a 24 . körben, a verseny fele előtt valamivel ment ki kerékcserére, a Red Bull viszont némi meglepetésre nem reagált erre, legalábbis nem egyből, Verstappen csak két kör késéssel követte a pontversenyt vezető monacói pilóta példáját.

Sokat nem változtatott ez sem, kettejük között lényegében bebetonozódott a 7,5 másodperc különbség Verstappen javára. Már épp kezdett kicsit unalmassá válni a verseny, amikor Alonso meglökte egy kicsit Gasly autóját, ezzel pedig láncreakciót indított be. Gasly az ütközés után elkezdett hátrafelé csúszni, eközben pedig összeütközött Lando Norrisszal. A baleset után egyből jött a biztonsági autó, a nagy nyertes pedig a rajtnál használt gumikon sokáig kitartó George Russell lett, aki így a 7. helyen tudott maradni a boxkiállás után. Az egészet beindító Alonso egyébként 5 másodperc büntetést kapott gyorsított eljárásban a koccanásért.

Az első 10-ben Russell mellett Pérez is bevállalt egy kerékcserét a biztonsági autós időszak alatt, mindketten közepes gumin folytathatták, ami előnyt jelentett, tekintve, hogy kettejük előtt mindenki más kemény, tehát lassabb keveréken volt.

A biztonsági autó távozásával jött guruló rajt nem hozott változást, legalábbis nem egyből, Verstappen is tartotta maga mögött Leclerc-t, ahogy Sainz is keményen védekezett a gyorsabb gumikon érkező Pérezzel szemben. Az 50. körben viszont jött egy kisebb Mercedes-belharc, Russell a frissebb, gyorsabb gumikon megelőzte hétszeres világbajnok csapattársát, és mivel közvetlen ezelőtt rontott előttük Valtteri Bottas is, a két Mercedes az 5-6. helyre jött fel Russell, Hamilton sorrendben.

Röviddel ezután Pérez is elszánta magát támadásra, de elszámolta magát, és egy túl nagy fékezés után már nem tudott érdemben felzárkózni a Ferrari mögé. Ezután a Mercedesek jöttek megint, Hamilton sikerrel támadt vissza, hogy aztán Russell is megtegye ezt – a gyors helycserés támadások az ötödik helyért mentek.

A sokáig pontszerző, 10. helyen haladó Mick Schumacher végül nem szerezte meg első pontjait az F1-ben, miután ütközött mentorával és közeli barátjával, Sebastian Vettellel, tönkretéve mindkettejük esélyét a jó futamra. Eközben nagy csendben lépegetett előre az időmérőről lemaradó, ezzel papíron a 20. rajtkockából, a két Aston Martin szokatlan problémája miatt ténylegesen a 18. helyről induló Esteban Ocon, aki remekül teljesítve végül a nyolcadik lett.

Az első négyben nem történt változás a biztonsági autós szakasz után, így Verstappen, Leclerc és Sainz állhattak fel a dobogóra. Verstappen a futamgyőzelemmel és a leggyorsabb körért járó egy ponttal 19 pontra faragta hátrányát Leclerc mögött, a Red Bull pedig 6 pontra felzárkózott a Ferrari mögé.

Folytatás két hét múlva, a május 20-22-i hétvégén a Spanyol Nagydíjjal.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!