Rém ciki, parkolóba rakott műjachtkikötővel menőzik az F1 első Miami Nagydíja

2022. május 6. – 05:01

Rém ciki, parkolóba rakott műjachtkikötővel menőzik az F1 első Miami Nagydíja
Fotó: Ricardo Arduengo / Reuters

Másolás

Vágólapra másolva

A hétvégén, pontosabban már pénteken új pályát avat a Forma–1 azzal, hogy kettőre nő a szezonon belül az amerikai futamok száma. Texas után Miami csatlakozik most az F1-hez, jövőre pedig már jön a harmadik helyszín is az Egyesült Államokban, akkor Las Vegasszal bővül a lista. Miami egyébként már a 11. helyszín Amerikában az F1 vonatkozásában, egyetlen ország sem variálta még ennyit a határain belül az F1-futamokat, amit az is jól jelez, hogy míg az Államokon belül a 11., addig az F1-en belül a 77. helyszín lesz a floridai pálya.

Az F1-hez csatlakozni sosem könnyű, legyen szó akár új pilótáról, új csapatról, új motorgyártóról, vagy akár új helyszínről. A szervezőknek olyan legendák mellé kell betagozódniuk, mint Monaco, Spa, Monza vagy, mondjuk, Silverstone. Miamiban, ahol a helyi NFL-csapat, a Dolphins stadionja köré, részben utcákra tervezték a pályát, a legfőbb kihívásnak az identitáskeresés bizonyult.

Ahelyett, hogy vártak volna egy kicsit, hogy organikusan kialakuljon, milyen is a meglehetősen multikulti Miami F1-futama, inkább erőszakkal, izzadságszagú módon próbálják ráhúzni a déli luxus fazonját. Ehhez Monacót és a Yas Marina versenypályát idéző módon megpróbálták jachtokkal mutatni a fényűzést, csakhogy míg a két, példaként hozott pálya esetében valóban létező kikötőről beszélünk, addig Miamiban

valami nagyon szegényember-típusú elképzelt mása valósult meg.

Nehéz valójában megfelelően szintekre bontani az erőlködést, elég csak annyi, hogy magát a műjachtkikötőt egy parkolóban tákolták össze, amihez tréleren vontatták be a hajókat, és mivel egy F1-versenyhétvége miatt értelmetlen pénzkidobás lett volna egy mobilmedencét létrehozni, még a vizet is csak imitálják, a hajók közé illesztett, festett falapokkal.

Mindezt így kell elképzelni:

Fotó: Ricardo Arduengo / Reuters
Fotó: Ricardo Arduengo / Reuters

De idetesszük az eredeti, abszolút karibi luxust idéző látványtervet, illetve az építés közbeni állapotot – a kettő közötti kontraszt a végtelen szomorúság definíciója is lehetne.

Az egész egyébként arra vezethető vissza, hogy eredetileg Miami belvárosába tervezték a futamot, közvetlenül a vízpart mellé, ám amikor helyszínt kellett változtatni, nem tudták elengedni a jachtok látványát. Persze okkal: Monacóhoz hasonlóan itt is lehet majd a jachtokról nézni a futamot, egy négyfős jachtjegy 38 ezer dollárba (13,6 millió forint) kerül, egy fő 9500 dollárért (3,4 millió forint) már felülhet egy semmin ringó hajóra.

A legolcsóbb (háromnapos), lelátóra szóló jegyek 640 dollárnál kezdődtek, ami elég combos, 230 ezer forint, szóval nem csak a jachtok jelentik a luxust Miamiban.

Balra forognak

Maga a pálya egyébként érdekes kihívást jelent a versenyzőknek és az F1-csapatoknak is. Mivel a 2022-es szezonra teljesen új autók érkeztek, még az idénre érvényes 140 millió dolláros költségplafon mellett is sokan úgy számoltak, hogy gyors tempóban akár egészen radikális fejlesztések érkeznek majd az egyes csapatok autóira, de az első négy futamon elmaradt a fejlesztési tűzijáték, csak pár helyen jött jelentősebb újítás.

Miami egy meglehetősen gyorsra sikerült versenypálya – ez a delfinezést már sikerrel kiküszöbölő csapatoknak kedvez –, ahol elég lesz alacsony leszorítóerő. Utóbbi miatt több csapatnál is most futhat be az első nagyobb fejlesztési csomag, hogy reagáljanak a nagyobb tempóra.

Az előzetes szimulációk alapján 320 km/h-s lehet a maximális sebesség, egy kör átlagtempója 223 km/h körül mozoghat, az 5,41 km-es, az óramutató járásával ellentétes irányban megtett kör 58 százalékát pedig padlógázzal teszik meg a pilóták. Részben azért, mert a majdnem 5,5-es távban három nagyobb egyenes is helyet kapott, ezek közül a leghosszabb 1,28 km-es.

A 19 kanyarral tarkított pálya előzetesen meggyőzte a pilótákat, az Alfa Romeónál vezető Valtteri Bottas rengeteg előzésre számít, remélhetőleg igaza lesz. Az alphatauris Pierre Gasly a szokatlan vonalvezetésű kanyarokat emelte ki, elsősorban a hosszú kanyarokra, illetve a hosszú egyenesekre utalva.

Az amerikai helyszín miatti időeltolódás nem kedvez a hazai nézőknek, így néz majd ki a versenyhétvége programja:

  • május 06., péntek, 20.30–21.30 első szabadedzés;
  • május 06., péntek, 23.30–00.30 második szabadedzés;
  • május 07., szombat, 19.00–20.00 harmadik szabadedzés;
  • május 07., szombat, 22.00–23.00 időmérő;
  • május 08., vasárnap, 21.30–23.30 futam.
Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!