400 méteres pálya, félidő – ragadós lehet a furcsa NASCAR-show példája

2022. február 7. – 01:59

400 méteres pálya, félidő – ragadós lehet a furcsa NASCAR-show példája
Így festett a legendás Los Angeles Coliseum közepére rittyentett NASCAR-pálya – Fotó: Meg Oliphant / Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva

Nem vagyok egy óriási NASCAR-rajongó, teljesen versenyt nem is tudom mikor láttam utoljára, leginkább a Twitteren/Instagramon szembejövő nagyobb balesetek teszik ki a NASCAR-fogyasztásom, vasárnap éjfélkor mégis leültem a Busch Light Clash at The Coliseum névre keresztelt idénynyitó versenyre, mondom is, miért.

A szezont indító bemutatóverseny finoman szólva is meglehetősen szokatlan körítéssel indult. A futamot egy igazi amerikai sportlegendának szánt helyszínen rendezték, a Los Angeles Memorial Coliseum volt az otthona az 1932-es és 1984-es olimpiáknak, itt rendezték az első Super Bowlt, majd az NFL hőskorában és 2016-19 között is szerepet kapott, de ez az egyetemi amerikaifutball-bajnokságban játszó USC Trojans otthona, és még baseballdöntőt, vagyis World Seriest is rendeztek itt. Ennyi legenda mellé nem könnyű beférni, a NASCAR-futamot pedig szó szerint be kellett préselni a stadionba. Fordított verzió persze volt már, 2016-ban a Virginia Tech Hokies és a Tennessee Volunteers egyetemi amerikaifoci-csapatok találkoztak a Tennessee állambeli Bristol versenypályája közepén felfestett pályán, 156 990 néző előtt.

Az időszakosan leaszfaltozott sportstadion közepén ugyanis csak egy negyedmérföldes, tehát 402 méter hosszú pálya fért be, amin fékevesztett sebességre készültek a pilóták – a kétszeres NASCAR-bajnok Kyle Busch előzetesen például úgy számolt, hogy a csúcssebesség valahol 96 km/h körül alakulhat, az oválpálya két szűk kanyarjában viszont csak 32 km/h körüli tempóval repeszthetnek. (Az állandó NASCAR-pályák között a Martinsville Speedway a legrövidebb, ezen 847 méter hosszú egy kör, a mostanihoz hasonlóan rövid, negyedmérföldes pályán pedig utoljára 1971-ben versenyzett a NASCAR.)

Az egy millió dollárba kerülő átalakítás egyébként így nézett ki felgyorsítva:

Ha a futópálya hosszával egyenlő kör nem lenne elég, a 150 körös – tehát összesen 60 km hosszú futamot két félidőre osztották, rendes félidei műsorral, ami meglehetősen szokatlan az autóversenyek tekintetében.

Nehéz szülés

Mindez persze nem véletlen, a Clash at The Coliseum ugyanis egy, a 2022-es pontversenybe nem beleszámító verseny volt, egyfajta ünnepi bemutató a NASCAR új autóinak, a Next Gen (következő generáció) névre keresztelt, valójában már hetedik generációs autóknak.

Az új fejlesztésű autókat azért alkották meg, csökkentse a csapatok közötti szakadékot, illetve hogy az olcsóbb árával és könnyebb versenyeztethetőségével plusz márkákat vonzzon be a NASCAR-ba a Chevrolet, Ford, Toyota hármas mellé. A Next Gen autó legfontosabb változásai a korábbi típushoz képest a független hátsó felfüggesztés, a kompozit karosszéria, a nagyobb fékek és a nagyobb átmérőjű gumiabroncsok (15 colosról 18 colosra nőttek).

A bevezetése viszont nem ment egyszerűen – eredetileg a 2021-es Daytona 500-on mutatkoztak volna be, de előbb a koronavírus-járvány, majd az ellátási lánc akadozása miatt kellett elhalasztani a nagy bemutatkozást.

Inkább dugó, mint káosz

A verseny a rövid, szűk pályára küldött 23 pilótától és autótól pontosan úgy festett, mint Los Angeles híres dugói, egy szinte teljesen összefüggő kocsisorral. A helyzet feldolgozását nehezítette, hogy a 150 körös futam 19. körében már megkezdődött a lekörözgetés.

Meglepetésre viszont elég sokáig bírták komolyabb lökdösődés nélkül a versenyzők – amíg a futamot megelőző vigaszági előfutamot versenyt alig tudták befejezni a folyamatos megpördülések-kiforgatások miatt, addig a Clash első balesete az 54. körben, nem sokkal a félidő előtt jött. Jutott persze dráma is erre az időszakra, az első 53 körből 51-et vezető Tyler Reddick ugyanis kénytelen volt félreállni az újraindítás előtt egy műszaki hibával.

A szünetig jött még egy leállás, 75 kör megtétele után aztán jött a motorsportokban nem annyira ismert félidő, illetve az arra szervezett koncert, hogy feldobják a bemutatóversenyt egy kis show-val. Elkerülhetetlen volt persze a párhuzam az egy hét múlva, február 13-án ugyancsak Los Angelesben megrendezendő Super Bowllal, amelynek félidei koncertjére sokan jobban kíváncsiak, mint magára a mérkőzésre. Még a tematika is egyezett, a NASCAR-futam előtt Pitbull, a szünetben pedig Ice Cube adott rapkoncertet – egy hét múlva, légvonalban bő 8 km-rel arrébb Dr. Dre, Snoop Dogg, Kendrick Lamar, Eminem és Mary J. Blige csinálnak majd várhatóan óriási bulit.

Versenypálya a stadionban – Fotó: Jared C. Tilton / Getty Images
Versenypálya a stadionban – Fotó: Jared C. Tilton / Getty Images

A második 75 kör békésen indult, de ahogy fogyott a versenytáv, úgy lett egyre feszültebb a verseny, 34 körrel a vége előtt például már csak 18 versenyző maradt az eredeti 23-ból. Végül elmaradt az előfutamokon látott lökdösődés a végén, Joey Logano nyert Kyle Busch előtt, a páros az utolsó körön majdnem beleszaladt két, jócskán mögöttük megpördült autóba, de végül komolyabb baleset nélkül megúszták.

A futam nem számít bele a NASCAR 2022-es pontversenyébe, a lelátókon látott tömeget és a Los Angelesbe rittyentett show-t, illetve hangulatot látva viszont nem lenne meglepő, ha a jövőben egyre több stadiont aszfaltozna le – ideiglenesen – a NASCAR hasonló eseményekre.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!