Itthon még mindig a futball a legnézettebb sportág, Amerikában az NFL visz mindent

2021. december 14. – 05:16

Itthon még mindig a futball a legnézettebb sportág, Amerikában az NFL visz mindent
Magyar szurkolók a 2021. szeptember 2-i Magyarország–Anglia-mérkőzésen – Fotó: Huszti István / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Miért a futballba, miért a sportba áramlik ennyi pénz? Egy sokakat megosztó témakör megközelítésének egyik lehetséges módja a nézettségi adatokon, a cégek érdeklődését kiváltó mutatókon, ezáltal a területre áramló marketing és egyéb bevételeken alapuló irány lehet. December elején hozta nyilvánosságra az MTVA a magyar labdarúgó-bajnokság és a nemzetközi kupák közvetítéséért fizetett összegeket, majd a napokban kerültek napvilágra az amerikai adatok.

Az amerikaifutball-liga, az NFL népszerűsége továbbra is töretlen, nézettsége felfelé ívelő – ahogy azt a sportgazdaság Instagram-oldala is megosztotta. Átlagosan 16,9 millióan nézik a mérkőzéseket, ami 9%-os növekedést mutat tavalyhoz mérten, sőt, a szezon kezdete óta (tehát szeptembertől), a tizenhat legnézettebb műsor mindegyike futballmérkőzés.

A 2021-es évben Amerika ötven legnézettebb műsora között is negyvenhét amerikaifutball-eseményt találhatunk. A hálaadáskor lejátszott Las Vegas Raiders–DallasCowboyst közel 38 millióan tekintették meg, de a Cowboys Kansas elleni találkozójára is több mint 28 millióan voltak kíváncsiak. Tom Brady Foxborough-i visszatérése volt csapata, a New England Patriots ellen a dobogó harmadik fokára szorult.

A magyar bajnoki fordulók még nem uralják a hazai nézettségi listákat, hiszen a főműsoridőben adott X-Faktor, Farm VIP, híradók nézettsége nehezen megközelíthető a futball számára, azonban a legnépszerűbb sportág is masszív számokat produkál a mérkőzésektől függő száz és kétszázötvenezer közötti mutatóival.

A sport, a nagy sportesemények és eredmények viszont letarolják a magyar piacot is. Az olimpiát 372 millióan nézték világszerte, de hazánkban is jó számokat produkált, mindazok ellenére, hogy a versenyek többségét hajnalban láthatták az érdeklődők. Siklósi Gergely döntőjét látták a legtöbben, melynek közel ötszázhetvenezres nézettsége közelített a legnézettebb műsorok számaihoz.

Telt ház a december 2-i Denver Broncos–Detroit Lions-meccsen a denveri Empower Field At Mile High stadionban – Fotó: Justin Edmonds/Getty Images
Telt ház a december 2-i Denver Broncos–Detroit Lions-meccsen a denveri Empower Field At Mile High stadionban – Fotó: Justin Edmonds/Getty Images

A futballt azonban az olimpia és más sportágak sem előzhették, közelítették meg. Már a márciusi San Marino elleni világbajnoki selejtező is többeket érdekelt, mint az egy héttel később megrendezett Forma–1-es bahreini futam, de az Európa-bajnokság vitt mindent. Öt évvel ezelőtt, a magyar labdarúgó-válogatott csoportból való továbbjutás után Belgiummal találkozott a kieséses szakaszban, azt a találkozót közel 2,8 millióan kísérték figyelemmel, de volt olyan pillanata a mérkőzésnek, amikor egyidejűleg bőven a hárommilliót is meghaladta a mérkőzésre kapcsolók száma. Idén már a Magyarország–Portugália-találkozó is rekordot döntött, a legnézettebb mégis a mieink németországi fellépése lett, 1,75 millióan látták az összecsapást.

Ha a pályán történő dolgokat nem is lehet összehasonlítani, de a háttérben futó folyamatokat igen, ezért érdemes megnézni, hogy a legnagyobb bajnokságok összecsapásaira mennyit áldoznak a nagy csatornák. A Premier League májusban jelentette be, hogy 2025-ig megújítja szerződését a Skyjal, a BT-vel és az Amazonnal, az angol bajnoki mérkőzések sugárzását illetően. A televíziós jogokra vonatkozó szerződés ellenértéke 4,8 milliárd angol font volt.
Németországban tavaly hosszabbították meg a szerződéseket a Skyjal, 4,64 milliárd eurót kellett fizetni a 2025-ig szóló kontraktusért, ez 85%-kal magasabb összeg volt a korábbiaknál.

Hatalmas összegek, de hol van ezeknek az eszeveszett pénzmozgásoknak a határa? A nézettségi adatok emelkedésében természetesen hatalmas szerepe volt a vírushelyzetnek, az otthon sokszor tévénézéssel töltött időnek, de ezek a megváltozott szokások sem feltétlenül indokolják az ilyen mértékű növekedéseket.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!