Hamilton úgy nyerte az őrült Szaúdi Nagydíjat, hogy ütközött Verstappennel, mindketten 369,5 ponttal várják a szezonzárót

2021. december 5. – 20:45

Hamilton úgy nyerte az őrült Szaúdi Nagydíjat, hogy ütközött Verstappennel, mindketten 369,5 ponttal várják a szezonzárót
Max Verstappen és Lewis Hamilton ütközése a Szaúd-arábiai Nagydíjon – Fotó: Lars Baron / Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva

Drámai, rendkívül eseménydús futam lett az F1 történetének első Szaúd-arábiai Nagydíjából. Lewis Hamilton és Max Verstappen nagyot csatázott, egyszer ütközött is a kétszer megszakított futamon, ahol még az egyik megszakítás alatt is jött helycsere. Mindennél izgalmasabb szezonzáró jön, az utolsó futam előtt ugyanis Verstappennek és Hamiltonnak is ugyanannyi, 369,5 pontja van, az előny viszont továbbra is Verstappennél. A vb-esélyesek ütközését a futam után vizsgálták, Vertsappen 10 másodperces büntetést kapott a baleset okozásáért, de ezzel semmi nem változott a végső sorrendben.

Komolyabb incidens, egyben komolyabb esemény nélkül zajlott le a Forma–1 történetében először megrendezett Szaúd-arábiai Nagydíj rajtja, aminél az első sorból induló két Mercedes tökéletesen zárt össze, lezárva az utat mindenki előtt. Ennek is köszönhetően az első öt helyen maradt a sorrend, senki nem tudott előzni, az egyetlen komolyabb izgalmat az jelentette, hogy Sergio Péreznek kis híján sikerült hátulról belefutnia a csapattársába, a világbajnoki címért harcoló Max Verstappenbe. A két Red Bull-pilóta végül elkerülte az ütközést, így a futam elején maradt a Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Verstappen, Charles Leclerc, Pérez sorrend.

Verstappen szempontjából kritikus pillanat volt a rajt egyébként, a csapat ugyanis a kuplung minimális használatára intette a holland pilótát a start előtt – ez még a szombati időmérő legvégén, a Verstappen első rajthelyébe kerülő ütközés folyománya volt, ami után végül nem kellett kicserélni az autó váltóját, de ezek szerint óvatosságra volt szükség.

A rendkívül gyors, egyben szokatlanul szűk utcai pályán ezután meglehetősen hosszú vonatozás következett, páran, például a mezőny hátsó traktusából induló Carlos Sainz, illetve Daniel Ricciardo és Antonio Giovinazzi tudtak többet előzgetni.

A viszonylag monoton versenyzés a 10. körben szakadt meg, amikor Mick Schumacher csapódott nagy sebességgel a gumifalnak a pálya 22. kanyarjában, pont ott, ahol pénteken Charles Leclerc is nagy balesetet szenvedett a második szabadedzésen.

Mick Schumacheré volt a Szaúd-arábiai Nagydíj első nagy balesete – Fotó: Peter Fox / Getty Images
Mick Schumacheré volt a Szaúd-arábiai Nagydíj első nagy balesete – Fotó: Peter Fox / Getty Images

A baleset miatt pályára küldték a biztonsági autót, ezt kihasználva pedig az első ötösből Verstappen kivételével mindenki beiktatott egy gyors kerékcserét, a fékezett tempó mellett ugyanis kisebb relatív időveszteséggel tudhatták le a boxkiállást. A kerékcserékkel egyébként Verstappen került az élre, mögé tért vissza a két Mercedes, de csak annak köszönhetően, hogy Bottas vitatott módon kicsit feltartotta a Red Bull versenyzőjét, hogy a Mercedesnek legyen ideje egymás után megcsinálni a két kerékcserét.

A 13. körben nagyot fordult viszont a kocka, a gumifal javítása miatt ugyanis megszakították a futamot, ez pedig lehetőséget adott arra a Red Bullnak, hogy lényegében boxkiállás nélkül cseréljék le a többiek kerékcseréje miatt a harmadik helyről az élre került Verstappen gumijait. A holland ezzel a biztonsági autós szakasz, majd a félbeszakítás nagy nyertese lett.

Ütközés, megszakítás és béketárgyalások a második rajt után

A hosszabb megszakítás után a 15. körben egy teljesen új rajttal folytatódott a futam: Hamilton egy pillanatra megelőzte Verstappent, aki ellentmondást nem tűrően tért vissza a pályára. A manőverrel nem csak az első helyet szerezte vissza, de Hamiltont annyira leszorította, hogy Esteban Ocon is a hétszeres világbajnok elé került.

Verstappen utólag semmissé tett előzése Hamilton ellen – Fotó: Ahmed Yosri / Reuters
Verstappen utólag semmissé tett előzése Hamilton ellen – Fotó: Ahmed Yosri / Reuters

A verseny viszont fél körig sem tartott, Sergio Pérez megpördülése után ugyanis ő, illetve az egymással karambolozó George Russell és Nyikita Mazepin is kiestek. Amíg a törmelékek takarítása zajlott, a versenyigazgató Michael Masinak az élmezőny sorrendjét kellett kikuszálnia Verstappen kanyarlevágása miatt. Masi felajánlotta a Red Bullnak, hogy a futam az Ocon, Hamilton, Verstappen sorrenddel az élen induljon újra, és akkor nem vizsgálják az esetet, a Red Bull pedig rövid gondolkodás után belement, így a sorrend a megszakítás alatt is változott.

Verstappen az élre tör

A harmadik rajt balesetmentesen, de nem izgalmak nélkül zajlott le, a harmadik helyre visszasorolt Verstappen ugyanis remekül manőverezve hamar az élen találta magát, Hamilton pedig csak a harmadik helyen jött Ocon mögé szorulva. A hétszeres világbajnok nem sokáig maradt a harmadik helyen, egy kör elég volt neki, hogy a célegyenesben simán lenyomja a fiatal franciát.

Verstappen egyébként más taktikát választott a harmadikra, mint a riválisa, Hamilton, előbbi ugyanis közepes, tehát valamivel gyorsabb, ugyanakkor hamarabb is kopó gumikkal tért vissza a futam maradék 33 körére, Hamilton viszont kitartott a kemény keverék mellett.

Hamilton a papíron lassabb gumikkal is lépésről lépésre közelített Verstappenhez, aki arra panaszkodott a rádióban, hogy a vártnál valamivel gyengébb teljesítményt érez a motorból, ennek nyomát viszont nem lehetett látni feltűnően a tempóján.

A 23., a 27. és a 29. körben háromszor is virtuális biztonsági autó lassította a mezőny tempóját. Az előbbi azután jött, hogy Cunoda Juki első szárnya leszakadt a Sebastian Vettellel történt ütközésben, a második kettőt pedig egyaránt Vettel idézte elő, az ő kocsijáról leszóródó törmeléket kellett eltakarítani két próbálkozásra azután, hogy Kimi Räikkönennel koccant. A 36. körben újabb hasonló közjáték jött egy újabb nagyobb darab törmelék miatt, épp akkor, amikor Hamilton kezdte befogni Verstappent. A rengeteg lassított tempó az élen haladó Verstappennek kedvezett, jelentősen megnyújtva a közepes keverékű gumijai élettartamát.

Rögtön ezután majdnem ütközött a vb-címért harcoló páros: Hamilton a sokadik virtuális biztonsági autós szakasz végén mindennél közelebb volt Verstappenhez, a célegyenes végén egy hajszállal meg is előzte, de végül a Red Bull-pilóta kemény – talán túl kemény – védekezése után Hamiltonnak ki kellett térnie. A csapat ekkor rászólt Verstappenre, hogy adja át a helyét Hamiltonnak, nehogy büntetés legyen belőle,

Verstappen viszont a pálya közepén lelassítva akarta ezt megtenni, aminek az lett a vége, hogy a páros összeütközött.

Mindketten folytani tudták a versenyt, de Hamilton első szárnyának jobb oldala megsérült. Ennek ellenére Hamilton a 41. körben a futam leggyorsabb körét autózta, miközben a csapat azt próbálta kinyomozni, Verstappen vissza akarja-e adni az első helyet Hamiltonnak, vagy sem – ez elég parázs kommunikációhoz vezetett a versenyigazgató és a Mercedes emberei között.

A hangulat a pályán is fokozódott, már ha egyáltalán volt még hova fokozni azt. A 43. kör után felgyorsultak az események. Előbb ugyanis Verstappen visszaadta a pozíciót Hamiltonnak, majd egyből visszaelőzte a Mercedest kihasználva, hogy pont az előzést segítő rendszer nyitása előtti ponton került hátrányba. Aztán Verstappen kapott egy 5 másodperces büntetést a túl kemény, pályaelhagyással egybekötött védekezéséért, majd Hamilton sokadik próbálkozásra végérvényesen elment az őt látszólag elengedő Verstappen mellett.

Hamilton a futamgyőzelem mellett begyűjtötte a versenyen futott legjobb körért járó egy pontot is, így

Verstappen és Hamilton egyenlő pontszámmal, 369,5 ponttal érkeznek a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjra december 12-én, az előny viszont továbbra is Verstappennél a több futamgyőzelem miatt.

Verstappent pont az 5 másodperces időbüntetés akadályozta meg abban, hogy egy utolsó kerékcserével a végén rámenjen a pluszpontra, a kiállással és a büntetéssel együtt ugyanis elvesztette volna a második helyét, nem érte meg tehát a kockáztatás.

Valtteri Bottas az utolsó métereken szerezte meg a harmadik helyet Esteban Ocontól, fontos pontokat hozva a Mercedesnek a csapatok világbajnoki versenyében: itt a Mercedes vezet 28 pont előnnyel, nekik 587,5 pontjuk van, a Red Bull 559,5-lel követi őket.

Hamilton és Verstappen ütközését a futam után vizsgálták ki, az ügyben a leintés után 3 órával hoztak döntést – Verstappent hozták ki vétkesnek, ám a rá kiszabott 10 másodperces büntetés semmit nem befolyásolt, maradt a második helyen.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!