Hamilton tükörsimán nyert Katarban, Verstappen már csak 8 ponttal vezeti a vb-t

2021. november 21. – 16:42

Hamilton tükörsimán nyert Katarban, Verstappen már csak 8 ponttal vezeti a vb-t
A 2021-es Katari Nagydíj győztese, Lewis Hamilton – Fotó: Thaier Al-Sudani / Reuters

Másolás

Vágólapra másolva

Lewis Hamilton teljesen zavartalan versenyzéssel aratott tükörsima rajt-cél győzelmet a Forma–1 történetének első Katari Nagydíján, Max Verstappen viszont az öt rajthelyes büntetése ellenére is jól mentette a menthetőt, a második helyével nyolc pontot megtartott az előnyéből a világbajnoki pontversenyben. Fernando Alonso a 2014-es Magyar Nagydíj után állhatott újra dobogóra.

Két büntetés alakította az utolsó pillanatban a Katari Nagydíj rajtsorrendjét, Max Verstappennek viszont nem sokáig kellett aggódnia azon, hogy az időmérő végén figyelmen kívül hagyott dupla sárga zászlós figyelmeztetés miatt a második helyett csak a hetedik helyről kezdhette meg a futamot – a Red Bull holland pilótája remek rajtot kifogva az 57 körös futam 5. körének legelején már a második helyen, Lewis Hamilton mögött volt. Verstappennek ehhez előbb Pierre Gaslyt, majd Fernando Alonsót kellett megelőznie, egyikük sem tudott komolyabb ellenállást kifejteni a jóval nagyobb tempóban érkező versenyzővel szemben.

A futamot az élről kezdő Hamilton jól kapta el a rajtot, és hamar növelni tudta előnyét, ami akkor sem fogyott, amikor Verstappen került mögé a sorrendben. A másik Mercedes-pilóta, a szintén rajtbüntetéssel sújtott Valtteri Bottas viszont kifejezetten rossz rajtot fogott ki, és a 10. körre is csak a kilencedik helyre tornázta fel magát.

Hamilton az élen apránként 6 másodperc fölé növelte az előnyét Verstappennel szemben, a harmadik Alonso előtt pedig már 25 másodperccel, tehát bőven egy kerékcserényi különbséggel vezetett a 12. kör környékén. A mezőny közepén viszont elég sűrűn jöttek egymás mögött a pilóták, így viszonylag sok előzést lehetett feljegyezni. A futamot a 11. helyen megkezdő Sergio Pérez például magabiztosan tört előre a negyedik pozícióig. Szintén fokozatosan tört előre Bottas, aki a 14. kör elején tudta megelőzni Carlos Sainzot, besorolva Esteban Ocon mögé a hetedik helyre.

A 17. körhöz érve a Red Bull igyekezett kicsit megkavarni a kártyákat azzal, hogy kerékcserére hívták Verstappent, aki a közepes gumikat keményre cserélve éppen csak, de a második helyre ért vissza a harmadik helyét kitartóan őrző Alonso elé. A Mercedes kénytelen volt reagálni, egy körrel később Hamilton is érkezett a boxutcába új gumikért, és az addigra 9 másodperc környékére hízott előnyét megőrizve folytatta a versenyzést.

Miközben Pérez a kerékcseréje miatt a legjobb 10-en kívül, erős forgalomba került, addig Bottas a 24. körben már a harmadik helyen autózott, köszönhetően Lando Norris megelőzésének, illetve Alonso kerékcseréjének. Ekkorra világos lett, hogy Bottas egy kerékcserével tervez, a Mercedes ugyanis úgy számolt, így akár a dobogós helyezés is meglehet a csapattól a szezon végén távozó finn versenyzőnek. Annyiban elszámolták magukat, hogy a közepes gumik nem bírták elég sokáig a rajt után, és a 34. körben Bottas defektet kapott a bal elsőjén, a defekt okozta kár miatt pedig a kerékcserén felül az első szárnyat is cserélni kellett a Mercedesen. Mire mindezzel végeztek, Bottas már csak a 14. helyre ért vissza a pályára, egy kör hátrányban Hamilthonhoz képest.

Fotó: Thaier Al-Sudani / Reuters
Fotó: Thaier Al-Sudani / Reuters

Az élen haladó Hamilton számára nem volt túl eseménydús a futam – Bottas defektje előtt nem sokkal Verstappen ugyan megpróbálta kicsit közekkenteni azzal, hogy fokozta a tempót, de hiába faragta le a hátrányát 6 másodperc környékére, Hamilton gyorsan visszaállította a 8 másodperc fölötti különbséget.

Sőt, Verstappen már 9,5 másodperces hátrányban volt, amikor a 42. körben másodszor is kerékcserére érkezett a Red Bull garázsa elé. Egy körrel később ugyanígy tett Hamilton és az aktuálisan harmadik helyen haladó Pérez is. Az élen maradt Hamilton, Verstappen a sorrend, Pérez viszont a hetedik helyről kezdhette mge újra a felzárkózást, átadva a harmadik helyét annak a Fernando Alonsónak, aki utoljára 2014 júliusában, a Magyar Nagydíjon állt dobogón.

A hajrában több, gyors egymásutánban bekövetkező defekt borzolta a kedélyeket: Lando Norrisnak a negyedik helyről kellett kerékcserére mennie, majd mindkét Williams a rázókövet érintve kapott defektet, aggodalomra okot adva az egy kerékcserés taktikát választó csapatoknak. A defektek között Bottas volt kénytelen feladni a futamot a saját, korábbi defektje következményei miatt.

A mezőny az utolsó előtti körig virtuális biztonsági autó mellett haladt, miután Nicholas Latifi csak a pálya szélén tudott megállni a defektes Williamsszel – mindez Verstappennek segített, egyedül ő ment ki lágy gumikért, amiken ugyan futott egy extra gyors kört, de már előtte is övé volt a futam legjobb köre, és vele a plusz egy pont is.

Hamilton rettentő könnyedén nyerte meg a Katari Nagydíjat, Verstappen a rajtbüntetés ellenére lett második, Alonso pedig majdnem hét év kihagyás után lett újra dobogós a Forma–1-ben.

Fernando Alonso hét év után ért el dobogós helyezést az F1-ben – Fotó: Mark Thompson / Getty Images
Fernando Alonso hét év után ért el dobogós helyezést az F1-ben – Fotó: Mark Thompson / Getty Images

A katari eredményének köszönhetően Verstappen 8 ponttal vezet a világbajnoki pontversenyben két futammal a szezon vége előtt, neki 351,5 pontja van, Lewis Hamilton 343,5 ponttal követi. A csapatversenyben a Red Bull rendesen felzárkózott, itt 5 pontra olvadt a Mercedes előnye.

A 2021-es Forma–1-szezon december 5-én, a Szaúd-Arábiai Nagydíjjal folytatódik, majd december 12-én, Abu-Dzabiban jön a szezonzáró.