Hamilton nyert az esőben, de az utolsó helyről 2. Verstappen az Orosz Nagydíj igazi győztese
2021. szeptember 26. – 15:45
frissítve
Lewis Hamilton az esőt is kihasználva szerezte meg 100. F1-futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon, a nap nyertese viszont az utolsó helyről 2. helyen célba érő Verstappen, aki a motorcsere után hozta ki a maximumot az orosz futamból. Hamilton átvette a vezetést a vb-pontversenyben, de csak két ponttal előzi Verstappent. Mögöttük Carlos Sainz fért még fel a szocsi dobogóra.
A szombati időmérő alatti eső miatt fura rajtsorrenddel indult a Forma–1-es Orosz Nagydíj Szocsiban, Lando Norris kezdett az élről Carlos Sainz és George Russell elől, a hármast a világbajnoki címért küzdő Lewis Hamilton követte, miközben a vb-pontversenyt vezető Max Verstappen motorcsere miatt csak a mezőny végéről rajtolhatott el.
A rajt után Sainz állt az élre a Ferrarival, Hamilton a hetedik helyig csúszott félre, Daniel Ricciardo viszont nagyot ugrott előre a McLarennel, előbb Hamiltont, majd Fernando Alonsót is megelőzve az ötödik helyig jött fel.
Eközben a motorcsere miatt a rajtrács végéről induló Max Verstappen a kemény gumikon úgy vágott át a mezőnyön, mint kés a vajon, az 53 körös futam 7. körében már Valtteri Bottas előtt a 14. helyen volt, vagyis Hamilton szárnysegédje nem sok vizet tudott zavarni a vb-pontversenyt vezető holland előtt haladva, holott épp a Red Bull feltartása lett volna a feladata, ha már ennyire visszaesett a rajt után.
Az élen a 13. körben jött fordulat, a Carlos Sainz mögött látszólag leszakadó Lando Norris egy remek manőverrel visszavette a rajt után nem sokáig birtokolt első helyét. Norris és Sainz mögött ekkor gyors átrendeződés jött, hiszen páran megkezdték a kerékcserét – köztük egy kis idő után Sainz is –, így a futam ötödénél Norris, Daniel Ricciardo, Hamilton volt az élen a sorrend átmenetileg.
Ekkorra Verstappen – a kerékcseréknek is köszönhetően – már a hatodik helyen járt, ráadásul jóval gyorsabb tempót diktált, mint az élmezőny, Hamiltonra például jócskán több mint 1 másodpercet vert körönként. Csakhogy a Forma–1 egyik legnjobban védekező pilótája, Fernando Alonso haladt előtte.
A mások kerékcseréi után harmadik helyig jutó Hamilton kivárásra játszott, amint kiment előle a boxba Daniel Ricciardo, a tiszta levegőt kihasználva fokozni tudta a tempót, és körönként 1 másodpercet hozott az élen haladó Norrison. Ezalatt Verstappen beérte ugyan Alonsót, de ahogy az várható volt, nem nagyon tudott vele mit kezdeni.
Hamilton a 27. körig, lényegében a futam feléig várt a kerékcserével, ami után a 9. helyre, Ricciardo elé tért vissza kemény, már a futam végéig elég gumijaival, a Mercedes stratégiája tehát bejött az ausztrállal szemben. Hamiltonnal egyszerre cserélt kereket a legfőbb riválisa, Verstappen, aki a 11. helyre, Hamilton és Ricciardo mögé tért vissza a pályára. Norris két körrel később, a 29. körben szánta el magát a kerékcserére, ahonnan a 4. helyen tért vissza a pályára, de csak olyan pilóták voltak előtte, akik még a saját kerékcseréjük előtt voltak.
A sorrend folyamatosan alakult, Hamilton a 31. körre már Norris mögött jött 8 másodperccel – picivel korábban azt közölte vele a rádióban a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff, hogy bőven van esélye akár a futamgyőzelemre is. Miközben Hamilton szinte körről körre a futam leggyorsabb körét megfutva közeledett a kerékcserék miatt „virtuálisan” vezető Norrisra, Verstappen nem sokra ment a mezőny közepén a papíron gyorsabb közepes gumikeverékkel a többiekkel, és a kilencedik helyen, Ricciardo mögött ragadt elég sokáig.
Az élen zajló harc a 37. körben rajzolódott ki kristálytisztán, ekkor ment ki az utolsó két pilóta, Sergio Pérez és Alonso kerékcserére az első két helyről, átadva pozíciójukat Norrisnak és felé rohamtempóban közelítő Hamiltonnak. Pérez a kerékcsere után az 5., Alonso a 7. helyen találta magát, kettejük között Verstappen volt – ez érdekes helyzetet hozott a Red Bullnál, hiszen a vb-pontversenyben rosszabbul álló Pérez frissebb gumikkal volt Verstappen előtt. A kérdés gyorsan köddé vált, amikor Alonso a friss gumikon gyorsan visszaelőzte Verstappent, elvéve tőle a hatodik helyet.
Ahogy Hamilton látótávolságon belül került a futamot vezető Norris mögött, a McLaren pilótája is elkezdte fokozni a tempót, hogy ha növelni nem is tudja, legalább tartsa a 2 másodperc alá csökkent különbséget. Norris leggyorsabb körére válaszul Hamilton is jobban odalépett.
Az utolsó 10 körbe változatlan sorrenddel érkeztünk meg, nyolc körrel a leintés előtt viszont sorra nyíltak az esernyők a lelátón, jelezve, hogy a futam alatt végig fenyegető eső végül elérte a szocsi pályát. Ez a változó körülmény Hamiltonnak kedvezett, aki villámgyorsan felért Norris mögé.
Öt körrel a vége előtt felmerült, hogy túl nagy lett az eső ahhoz, hogy a száraz pályára való gumival maradjanak a pályán a pilóták – elsőre négy pilóta váltott átmeneti esőgumira, de világossá vált, hogy mindenki számára ez lehet az egyetlen értelmes döntés. Az élen haladó páros viszont másképp gondolkodott – Norris maradt a pályán a szárazra való gumival, Norris viszont kockázatott három körrel a vége előtt, és pályán maradt.
Az idő(járás) Hamiltont igazolta – egyrészt egyre többen pördültek meg a mezőny közepén és végén az esőben, másrészt Hamilton már a kerékcsere utáni körben jó 7-8 másodpercet hozott az esőben sokkal óvatosabban vezető Norrison, aki a felerősödő esőben alig bírt a pályán maradni.
Hamilton végül egy Norris-kicsúszást, illetve -megpördülést kihasználva vette át az első helyet. Mögötte Norris nem sokáig tartotta meg a második helyét, a kerékcserét jó ütemben bevállaló Verstappen az utolsó helyről a másodikig küzdötte fel magát, ezzel minimalizálni tudta a motorcseréért kapott büntetését, hiszen csak hét pontot vesztett a futamot megnyerő Hamiltonhoz képest, így csak kétpontos hátrányba került a világbajnoki pontversenyben.
Hamilton és Verstappen mögött Carlos Sainz lett még dobogós Szocsiban, a győzelemhez nagyon közel álló Norris végül a hetedik lett.
Hamilton 246,5 pontnál jár a világbajnoki pontversenyben (a két kör után megszakított Belga Nagydíjon osztottak fél pontokat), Verstappen 2 ponttal jön mögötte hét futammal a szezon vége előtt. A harmadik helyen nagyobb szakadék után, 151 ponttal jön Valtteri Bottas, aki a 139 pontos Norrisszal lesz nagy harcban a vb-bronzért. Ami a csapatversenyt illeti, a Mercedes 33 pontra növelte előnyét a Red Bull előtt, most 397,5-364,5 az állás. A harmadik helyért nagy csata lesz a most 234 pontos McLaren és a 216,5 pontos Ferrari között.
Folytatás október 10-én Isztambulban a Török Nagydíjjal.