Tömegbaleset, káosz a Hungaroringen, Ocon nyert, Vettel a 2., Hamilton a mezőny végéről dobogós

2021. augusztus 1. – 15:12

frissítve

Tömegbaleset, káosz a Hungaroringen, Ocon nyert, Vettel a 2., Hamilton a mezőny végéről dobogós
A Magyar Nagydíjon aratott futamgyőzelmét ünneplő Esteban Ocon (j) a második helyezett Sebastian Vettel mellett – Fotó: Florion Goga / Reuters

Másolás

Vágólapra másolva

Őrültre sikerült a 2021-es Magyar Nagydíj a rajt előtti eső, illetve a vizes aszfalt miatt. Esteban Ocon pályafutása első F1-győzelmét szerezte, mögötte Sebastian Vettel, illetve a futam elején a mezőny végére visszaeső Lewis Hamilton lettek még dobogósok, Max Verstappen egy ponttal zárt.

Aki esetleg nem látta a futamot, és csodálkozik a dobogósok sorrendjén, azoknak egy gyors összefoglaló, majd utána bővebben is mutatjuk, mi történt a Hungaroringen:

  • Tömegbalesettel indult a 2021-es Forma–1-es Magyar Nagydíj, amit végül Esteban Ocon nyert meg, a másik két dobogós helyet Sebastian Vettel és Lewis Hamilton szerezték meg. Ocon utoljára 2015-ben, még GP3-as pilótaként ünnepelhetett futamgyőzelmet.
  • A rajt utáni balesetben kiesett a nagyban azt okozó Valtteri Bottas, továbbá Charles Leclerc, Sergio Pérez, Lance Stroll, illetve Lando Norris is.
  • Bottas 5 rajthelyes büntetést kapott a következő futamra, a Belga Nagydíjra a baleset okozása miatt, Lance Stroll hasonló büntetést kapott Charles Leclerc és Daniel Ricciardo kiütéséért.
  • A futamig a bajnoki pontversenyt vezető Max Verstappen a 10. helyen ért célba.
  • Ezzel Hamilton átvette a vezetést a világbajnokságban, előnye 6 pont. A Mercedes szintén fordítani tudott a Red Bull-lal szemben, az ő előnyük 10 pont.
  • Mindkét Williams pontszerző helyen ért célba, Nicholas Latifi a 8., George Russel a 9. lett, utoljára 2017-ben volt, hogy mindkét Williams ponttal zárt egy futamot.
  • A futam után a versenybírókhoz hívatták Bottast, Vettelt, Sainzot és Strollt a verseny előtti procedúra megsértése miatt, de mind a négyen megúszták szóbeli figyelmeztetéssel, hogy nem vették le a Himnusz idejére az ilyenkorra rendszeresített egyenpólót – a melegellenes magyar törvény ellen felszólaló Vettel például szivárványos pólóban jelent meg. Szintén beidézték a futamgyőztes Ocont, aki szintén figyelmeztetéssel megúszta, hogy a leintés után nem vezette be a parc fermébe az autóját, hanem nekiállt ünnepelni.

Az eget kémlelte mindenki a 2021-es Magyar Nagydíj rajtja előtt, az ország különböző részeire elég nagy fenyegetést jelentő viharzóna ugyanis a Hungaroring fölött is átvonult, ráadásul a vasárnap délután 3-as rajt idején folyamatosan változtak az időjárási körülmények.

A teljes mezőny, élén a hétszeres világbajnok Lewis Hamiltonnal átmeneti esőgumival indult el a felvezetőkörre, ami alatt viszont jobban rákezdett az eső, de csak egy pilóta döntött úgy, hogy a rajt helyett a kockáztatást vállalja – Antonio Giovinazzi ment ki slick, vagyis száraz pályára való gumikért.

A rajt tökéletesen sikerült Hamiltonnak, jól jött el, ennek köszönhetően pedig megúszta a mögötte jövő kavarodást, amit az első kanyar féktávján megcsúszó Valtteri Bottas okozott. A Mercedes pilótája belecsúszott Lando Norrisba, a páros pedig bowlinggolyóként rohant bele a többiekbe, köztük a rajt után második helyre feljövő Max Verstappenbe, és a harmadik helyen kanyarodni készülő Sergio Pérezbe.

A csúszkálásnak nem volt vége ezzel, az egyből kieső Bottas mellett Lance Strollnak sem sikerült időben fékeznie, így a belső íven beleszállt Charles Leclerc Ferrarijába, kettejüknek pedig sikerült Daniel Ricciardót is megforgatniuk. Végül hármuk közül csak a mclarenes tudta folytatni a versenyt, Stroll, Leclerc, illetve a már említett Bottas és Pérez is kiesett az első kanyar után, Verstappen pedig a 13. helyen haladt, amikor beküldték a biztonsági autót, hogy el tudják takarítani a törmelékeket.

Verstappen hamar kiment kerékcserére, illetve új első új orrkúpért, de ahogy visszatért a pályára, több fontosabb elem is leszakadt a kocsijáról. Mivel a második körben – a nagy mennyiségű törmelék miatt – megszakították a futamot, a Red Bull rohamtempóban, de nekiállhatot a javításnak az ekkor 13. helyen álló Verstappen kocsiján. Amikor megállt, akkor látszott, hogy a kocsi jobb oldala szinte ripityára tört, az oldalsó légbeömlő előtti légterelők, illetve maga a légbeömlő borítása is megsérült a padlólemez mellett.

A Red Bull igyekezett a lehető legtöbb dolgot helyrehozni Verstappen kocsiján, a jobb oldalon elég sok részt duct tape-pel ragasztottak le, de több fontos rész úgy, ahogy volt hiányzott a bajnoki pontversenyt vezető holland kocsijáról, akire így nagyon nehéz feladat várt a futamon.

A káoszba fulladó rajt nyertese az élen zavartalanul eljövő Hamilton mellett a második helyre felérő Esteban Ocon (Alpine), illetve a harmadik helyet megszerző Sebastian Vettel (Aston Martin) lett, de Hamilton kivételével az első 10-ben szinte mindenki óriásit lépett előre, köszönhetően annak, hogy az esélyesek egymást lökték ki az első kanyarban, illetve utána. A rajt helyett kerékcserével kockáztató Giovinazzi húzása nem jött be, az utolsó helyen várta az újrarajtot.

Még a piros zászlós szakasz alatt ötre nőtt a kiesők száma, Lando Norris kocsijának megvizsgálása után úgy döntött a McLaren, hogy nincs értelme visszaküldeni a versenybe az autót, így pár kanyar alatt negyedével csökkent a versenyben levők száma.

Káosz a második rajt után is

Mire nem sokkal fél négy után újra elindulhattak, már kisütött a nap a Hungaroring fölött, így a mezőny még helyenként, de már száradó pályára hajthatott ki a megismételt rajtprocedúrára. Csakhogy a rajt elég foghíjas lett, egyes egyedül Lewis Hamilton döntött ugyanis úgy, hogy elrajtol, a többiek a boxutcába mentek, hogy száraz pályára való gumikat szerezzenek be.

Hogy ki járt jól, az az első rendes, versennyel töltött kör végén derült ki – Hamilton ekkor zavarta le a kerékcserét, ami után az utolsó helyre ért vissza nagy meglepetésére. A kerékcsere előtt úgy nézett ki, hogy az első hely a williamses George Russellre szállhat át, de ő visszaesett, miután az FIA rászólt, hogy engedje el azokat, akiket a boxutcában, a rajt előtt előzött meg a kerékcsere során. Az első helyezett így Ocon lett, mögötte Vettel, majd Nicholas Latifi (Williams) jött.

A kiesők száma gyorsan hatra nőtt, a Haas-pilóta Nyikita Mazepin a boxutcában ütközött a kerékcseréről veszélyesen kihajtó Kimi Räikkönennel. Az orosz kocsijának jobb első felfüggesztése azonnal eltört, így neki is ki kellett szállnia.

A továbbra is az utolsó helyen haladó Hamiltont eközben a 70 körös verseny tizedénél azzal nyugtatták a rádióban, hogy Verstappen kocsija elég komolyan sérült, így biztosan ő lesz a leggyorsabb versenyző a pályán, tehát simán esélye lehet a győzelemre is.

Az élen Ocon magabiztosan tartotta az első helyét, Latifi a Williamsszel dugóként tartotta fel a többieket a harmadik helyen, Verstappen és Hamilton malmára hajtva ezzel a vizet. Hamilton a 10. körben tudott végre előzni, megszerezve a 13. helyet, miközben Verstappen nem bírt Mick Schumacher Haasával. Verstappen végül a 14. körben, óriási küzdelem után hámozta át magát a keményen védekező Schumacheren, amivel már a 10., pontszerző helyen folytathatta a versenyt.

A 20. körben Hamilton a mezőnyben másodikként, Räikkönen után vállalta be az újabb kerékcserét, közepesről kemény gumikra váltva. Hamiltonra reagálva Verstappen és Ricciardo is kiment kerékcserére, a friss gumikon nagyot gyorsuló Hamilton viszont mindkettőjüket megelőzve a 10. helyig ugrott előre ezzel a jól időzített boxkiállással. Hamilton ekkor 46 másodpercre volt az élen haladó Ocon, Vettel kettőstől, a nagyjából 20 másodpercet felemésztő kerékcserét beleszámolva tehát 26 másodperc hátrányt kellett ledolgoznia a futam végéig. Verstappen eközben a 12. helyen, Ricciardo mögött poroszkált, és semmi jel nem mutatkozott arra, hogy a komolyan sérült autóval előrébb tudna lépni.

12 körrel később, a 32. körben Hamilton már az ötödik helyen haladt Cunoda Juki megelőzése után, a hátránya ekkor 37 másodperc volt a továbbra is vezető Ocon mögött. Kettejük között Vettel, Sainz, Fernando Alonso volt a sorrend – de rájuk még Oconhoz hasonlóan várt legalább egy kerékcsere. Sainz ezt hamar le is tudta, Hamilton elé nem sokkal visszatérve.

Hátrébb két Forma–2-es bajnok csatázott, Russell és Schumacher is a szezon első pontszerzéséért ment. A csatából Russell jött ki jobban, a 9. helyet megszerezve, ezután Schumacher gyorsan visszaesett a 13. helyig, vagyis a pontszerző pozíciókon kívülre.

Az élen zajló harcban a 37. körben, Vettel, majd Ocon kerékcseréje után jött kulcsmomentum – Ocon egy hajszállal, de az Aston Martin elé ért vissza, akit nagy csatában maga mögött tudott tartani. Ideiglenesen ugyan Alonso került az élre, ám neki még hátra volt egy kerékcsere, Ocon tehát virtuálisan megtartotta az első helyét. Két körrel később Ocon már nem csak virtuálisan vezetett, amikor Alonso is megkapta a kemény gumikat – ezekkel az ötödik helyre, Hamilton mögé tért vissza.

A Mercedes a 48. körben egy korábban már látott, és sikerrel bevetett stratégiát húzott elő, Hamilton újabb kerékcserére hívták, hogy a maradék 22 kört a többiekénél gyorsabb, közepes keverékű gumikon tegye meg. Hamilton az 5. helyre, Alonso mögé ért vissza, a hátránya bő 20 másodperc volt a továbbra is vezető Oconhoz képest. Ez a hátrány az 52. körre 11 másodpercre csökkent. A nagy felzárkózás megtorpant viszont, amikor Hamilton utolérte 2007-es csapattársát, Fernando Alonsót, aki remek védekezéssel őrizte a negyedik helyét. A páros hatalmas csatában volt körökön keresztül, de Hamilton bármivel próbálkozott, az kevés volt, igaz, nem egyszer hajszálon múlt csak, hogy Alonso megőrizte a pozícióját.

Hátrébb Verstappen a 61. körben megemberelte magát, és megelőzte Ricciardót, elcsípve a 10., még egy pontot jelentő helyet. Hamilton végül a 65. kör elején sikerrel járt, nagyjából 6-7. alkalommal támadhatta meg Alonsót, aki ekkor már nem tudott mit tenni, Hamilton elment a célegyenes végén magát elfékező spanyol mellett, megszerezve a negyedik helyet. A páros ekkor már nagyon közel járt Carlos Sainzhoz, akit Hamilton azonnal üldözőbe vett. Két kör elég is volt Hamiltonnak, hogy a mezőny másik spanyol pilótáját is elkapja, ezzel Hamilton már dobogós volt, úgy, hogy az ötödik körben a mezőny legvégén haladt.

Az élen haladó Ocon, Vettel kettős előnye 8 másodperc volt az utolsó öt körön belül, Hamilton őket már nem kaphatta el, de a harmadik hellyel is jóval több pontot szerzett, mint a 10. helyen célba élő Verstappen.

A Vettelt a leintésig maga mögött tartó Ocon első győzelmét szerezte a Forma–1-ben, egyúttal 2015 óta először nyert, akkor még a GP3-ban versenyzett. Vettel az Azeri Nagydíj után idén másodszor szerzett második helyet az Aston Martinnal, Hamilton pedig a mezőny végéről ért fel a dobogóra. Hamilton hat ponttal átvette a vezetést Max Verstappen előtt a bajnoki pontversenyben, a Mercedes előnye pedig 10 pont a Red Bullhoz képest a csapatversenyben. A leggyorsabb körért járó pluszpontot a végén Gasly csípte el.

Esteban Ocon futamgyőzelme a Magyar Nagydíjon – Fotó: David W Cerny / Reuters
Esteban Ocon futamgyőzelme a Magyar Nagydíjon – Fotó: David W Cerny / Reuters

Folytatás a nyári szünet után az augusztus 29-i hétvégén a Belga Nagydíjjal.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!