Felforgatták az F1-hétvégét, jön egy pluszverseny, péntekre hozták előre az időmérőt
2021. július 16. – 05:05
A 2021-es Forma–1-szezonban három versenyhétvégén kísérleti jelleggel plusz egy futammal bővül a program, hogy kiderüljön, ez több izgalmat hoz-e a versenyekbe. Az újdonság az úgynevezett sprintfutam lesz, ami fel is váltja az időmérőt, meg nem is. Minden, amit az új, felforgatott F1-hétvégéről tudni kell.
Mi ez az új sprintverseny?
Egy gyorsabb, az F1 szervezői reményei szerint izgalmasabb versenytípus, ami a normál futamok távjának harmadát, 100 km-t jelent csak. Ez Silverstone-ban 17 kört jelent majd, vagyis papíron mindenki nyomhatja, ami a csövön kifér, hiszen se kötelező kerékcsere, se spórolás nem lesz. A sprintfutamot szombaton délután, az időmérő eddig megszokott sávjában rendezik, és a sprintfutam végeredménye jelenti majd a rajtsorrendet a vasárnapi futamra, ami pontosan ugyanolyan lesz, mind eddig. A szombati sprintfutam győztese egyébként 3, a második helyezettje 2, a harmadikként célba érő pedig 1 pontot kap.
Szombaton lesz? Akkor mi történik az időmérővel?
Előre jön péntekre, vagyis már ma megrendezik a kvalifikációt, de csak késő délután/kora este, hogy a dolgozó nép is láthassa azt. Ezzel együtt három helyett csak két szabadedzés lesz, az egyik az időmérő, a másik a sprintfutam előtt. Az időmérőn kialakult sorrend alapján rajtolnak majd a 25-30 perces hosszúságúnak ígérkező sprintfutamon, ami majd a rendes futam rajtsorrendjét adja ki ugye. Ennek megfelelően így néz ki a hétvégre programja:
- péntek, 15.30 – első szabadedzés
- péntek, 19.00 – időmérő
- szombat, 13.00 – második szabadedzés
- szombat, 17.30 – sprintfutam
- vasárnap, 16.00 – futam
Akkor most már mindig ez jön?
Nem, csak három futamon próbálják ki idén – az egyik esélyes Monza, a másik Interlagos lehet, ha egyáltalán meg tudják tartani a Brazil Nagydíjat –, utána határoznak arról, hogy jövőre is megtartják-e a formátumot, és ha igen, bővítik-e a helyszínek számát.
Mi szükség van egy ilyen pluszfutamra?
Az F1 vezetői szerint pluszizgalmat hozhat azzal, hogy pár versenyhétvégén nem pusztán az időmérő, hanem egy ilyen, rövidebb futam is beleszólhat az erősorrendbe. Mivel 100 km-ről van szó, a remények szerint nem kell spórolni a gumikkal és az üzemanyaggal, így padlógázas versenyt láthatunk a pilóták között.
Mivel viszont ezen csak 3 pontot ér a győzelem, a rendes futamon meg 25-öt, kevéssé valószínű, hogy őrült kockázatot vállalna bárki, mert egy kieséssel egy jó időmérő ellenére is a mezőny végére kerülhet valaki a vasárnapi futamra.
Mit mondanak az érintettek?
Bár vannak szkeptikusok, a csapatok és a pilóták többsége pozitívan áll az új versenystruktúrához, kíváncsian várják, hogy tényleg hoz-e pluszizgalmat. A hétszeres világbajnok Lewis Hamilton azt mondta, tetszik neki, hogy nyitottak és változtatnak, és reméli, hogy a sorozat „sokat tanul majd arról, hogyan tudunk jobb versenyeket bevetni a jövőben”.
Több pilótának, így a Ferrarinál vezető Charles Leclerc-nek ismerős a formátum, hiszen a Forma–2-ben hasonlóan zajlik minden versenyhétvége. 2017-ben, Bahreinben úgy nyert Leclerc az F2-es sprintfutamon, hogy 8 körrel a vége előtt a 14. helyen ért vissza egy kerékcseréről, majd onnan friss gumikkal átvágott a mezőnyön, és elsőként ért célba. Ő izgatottan várja, hogy az F1-ben hogy mutat majd a rendszer, az F2-ből az F1-be idén érkező Mick Schumacher viszont attól tart, hogy a technikai problémák felértékelődnek ezzel.
Lesz értelme ennek az egésznek?
A mai F1-ben túlzottan már nem hemzsegnek a végzetes technikai problémák, koccanásból viszont még mindig van elég – ezek felturbózhatják a versenyek élményszintjét, ha – mondjuk – az egyik esélyes szombaton hátracsúszik, és vasárnap extra kockázatot vállalva kell nyernie.
Mivel az időmérő előtt egyetlen, egyórás szabadedzés lesz, mindenkinek nehezebb dolga lesz az ideális beállítások megtalálásával, tehát ez is kockázati faktor lehet, növelve a bizonytalanságot, és ez szintén több izgalmat hozhat.
A fentieknek együtt érdekes hatása lehet a Ferrari taktikájára. Az olasz csapat egy ideje már elég sajátságosan áll az időmérőkhöz, amiket alávet a versenystratégiájának. Elég megnézni az Osztrák Nagydíjat – Carlos Sainz és Charles Leclerc is lemaradt az időmérő utolsó harmadáról, tehát nem jutottak be a legjobb 10-be, de utána a futamon ötödik és nyolcadik helyet szereztek. Miért? A látszólagos időmérős kudarcot az okozta, hogy ők mindenképpen kemény gumin akartak rajtolni, az időmérő legjobb 10 pilótája viszont azzal rajtol, amelyik gumival a leggyorsabb volt az időmérő középső szakaszán. A Ferrari is bejutott volna a legjobb 10-be lágy gumikon, de ők közepesen akartak rajtolni, így nem bánták, hogy a 11–12. helyen kezdtek csak. A sprintfutamon viszont mindenki olyan gumikeverékkel indul, amivel csak akar – ez igaz lesz a vasárnapi futamra is –, tehát a Ferrari akár még előrébbről rajtolva hozhatja a szokásosan erős teljesítményét a futamon.