Július 15-én, a hétvégi Brit Nagydíj helyszínén, Silverstone-ban debütált életnagyságban a 2022-ben, jelentős szabályváltoztatások után érkező F1-kocsi. A modellt még jóval kisebb méretben, illetve főleg számítógépes képeken még a 2019-es Amerikai Nagydíjon mutatták be a szabálymódosítás részleteivel, majd több szélcsatornás képet is közöltek egy méretarányos makettről. Június végén aztán felkerült Twitterre egy, az F1 megbízásából készült életnagyságú modellről készült kémfotó, most pedig végre a nyilvánosság is szemügyre vehette, hogyan is fest az F1 jövője. Az eredeti tervek szerint a szabályrendszer 2021-ben lépett volna életbe, de ezt végül egy évvel eltolták a koronavírus-járvány hatásai miatt.
A Silverstone-ban bemutatott verzió érdekessége, hogy pontosan ilyen versenyautóval biztosan nem találkozunk majd 2022-ben a mezőnyben, mert egyetlen csapat sem vett részt a fejlesztésében, egy mérnöki irodára bízták a megépítését, vagyis az ő elgondolásaikat tükrözi. A tíz csapat alighanem helyenként egészen más megoldásokkal áll majd elő a szabadon fejleszthető területeken.
Az átszabással együtt biztonságosabb is lesz a jövő F1-kocsija. Elöl 48%-kal, hátul 15%-kal több energiát nyel el a versenyautó ütközés közben, de sokat erősödött az oldalirányú ütközéseket nézve is.
A 2022-es szezonra életbe lépő szabályváltoztatások a valaha volt legnagyobb átalakítást jelentik két szezon között. A módosítások egy fő vezérlő elv köré csoportosulnak: jobbá tenni a versenyek színvonalát.
Ezt több hatással érik el. A mai F1-kocsikon több kisebb szabálymódosítás után is rendkívül bonyolult aerodinamikai elemekkel találkozhatunk, pedig már egyszerűbbé tették az első szárnyak, illetve a padlólemez kialakítását is. A fő cél, hogy az elöl haladó versenyautó mögött kevésbé legyen zavaros a levegő, illetve, hogy a versenyautók általában kevésbé legyenek érzékenyek a felkavart levegőre. A számítógépes modellezés szerint az új szabályok szerint épülő 2022-es autó szoros követésben a leszorítóerő 86%-át tartja meg, szemben a mostani 55%-kal, vagyis könnyebb lesz előzni, szorosabb verseny alakulhat ki a pilóták között, így a nézők és élvezetesebb futamokat láthatnak majd.
A 2022-es autó fő újdonsága az úgynevezett ground effectre alapuló szívóhatás lesz – a kocsik alja nem teljesen sima felület lesz, hanem két oldalt lesz benne két szívócsatorna, amikben a kocsi előtti és mögötti részhez képest felgyorsul a levegő, ezzel odatapasztva az autót az aszfalthoz. A ground effect elvéről és annak hatásairól még az Indexen írtunk részletes cikket.
Egyszerűbbek lesznek az első és hátsó szárnyak is, utóbbiak esetében eltűnik az előzést segítő nyitható hátsó szárny, a DRS. Ha előzést látunk jövőre, az sokkal nagyobb mértékben a pilóta kvalitásain múlik, nem egy ilyen mesterséges segítségen. Az egyszerűsítés jegyében betiltják az oldalsó légbeömlők előtti, rendkívül bonyolult terelőlapok használatát, és sokkal egyszerűbb rendszerű lesz a kerekek felfüggesztése is.
A mostani 13 colos helyett 18 colos felnik kerülnek az autókra, ezeket pedig egy műanyagpalást takarja majd be, szintén aerodinamikai funkcióval. A vékonyabb gumik egyébként kevésbé lesznek érzékenyek a hőre, tehát könnyebb lesz velük ideális tartományban versenyezni.