Sokkolta a Mercedes húzása a Red Bullt, Hamiltoné a Spanyol Nagydíj

2021. május 9. – 16:43

frissítve

Sokkolta a Mercedes húzása a Red Bullt, Hamiltoné a Spanyol Nagydíj
Lewis Hamilton a 2021-es Spanyol Nagydíjon aratott győzelmét ünnepelve – Fotó: Lars Baron / Reuters

Másolás

Vágólapra másolva
  • A Mercedes váratlan, Lewis Hamilton második kerékcseréjét jelentő húzása döntött a 2021-es Spanyol Nagydíjról.
  • Hamilton kiállása váratlanul érte a Red Bullt, nem tudtak időben reagálni, ezen úszott el a futamgyőzelem esélye.
  • Négy F1-futam után három győzelemmel áll Hamilton, aki már 14 ponttal vezet a világbajnoki összetettben Max Verstappen előtt.

Meglehetősen rosszul indult a Spanyol Nagydíj a Mercedes számára, hiszen mind az élről rajtoló Lewis Hamilton, mind a harmadik helyről kezdő Valtteri Bottas vesztett egy pozíciót a rajtnál. Előbbit a legfőbb idei riválisa, Max Verstappen rajtolta le, utóbbi mellett Charles Leclerc ment el a Ferrarival, ez pedig azt jelentette, hogy alaposan felborult a Mercedes előre megtervezett stratégiája, mondhatani az első pár kanyar után dobhatták ki az egészet a kukába.

Spanyolországban ugyanis rengeteget számít a sorrend – a rajt előtt még a lengyel tévének szakértő Robert Kubica azt találgatta, hogy a Mercedes akár egy kerékcserével is lehozhatja a futamot, ha megfelelően kontrollálni tudja a mezőny elejét, rákényszerítve a mögöttük haladókat arra, hogy a sűrűjében, zavaros levegőben a vártnál gyorsabban koptassák el a gumijaikat. Ehhez képest viszont Verstappen került olyan helyzetbe, hogy diktálhasson, legalábbis a rajtnál úgy tűnt.

A kedvező stratégia érdekében ráadásul a Mercedes a szokásától eltérően nem a közepes, hanem a lágy gumival intézte a rajtot mindkét pilótájának, hogy azon jobb rajtra legyen esélyük, és ezzel irányíthassák a futam korai (vagy hát lényegében a teljes) szakaszát.

Kicsit javított a helyzetükön, hogy a futam elején Cunoda Juki (Yuki Tsunoda) motorhibája miatt szerephez jutott a biztonsági autó is, ám nem tudtak élni a safety car távozásával, maradt Verstappen az élen. Hamilton viszont más stratégiát választott, mint általában szokott, ahelyett, hogy némi távolságot engedett volna Verstappen és maga közé, szorosan tapadt a hollandra. Részben azért, mert a biztonsági autó mezőnytömörítő hatása miatt az élen haladó páros egyike sem vállalhatta be jó ideig a kerékcserét, különben a 7-10. helyek környékén, elég nagy forgalomban ragadtak volna.

Végül a Red Bull szánta el magát előbb a kerékcserére, Verstappen a 24. körben ment ki új gumikért, ám azokat a kerékcsere-világrekorder csapathoz szokatlanul lassan kapta meg, ez pedig ajtót nyitott Hamilton előtt az előzésre. A hétszeres világbajnok viszont hiába hajtotta rojtosra a rajtra kapott gumikat, nem tudott a kerékcseréjével Verstappen elé kerülni.

Egy dologban bízhatott: a jóval későbbi kerékcserének köszönhetően a futam végén jobb állapotú gumikkal próbálkozhat majd.

Tükörsima előzéssel nyert Hamilton

Legalábbis ezzel számolhattak előzetesen a Mercedesnél, hamar kiderült viszont, hogy a közepes keverékű gumikon Hamilton sokkal gyorsabb volt Verstappennél, így nem a futam végén, hanem a 34. körben újraindul a vb-esélyesek ádáz csatája. A majdnem 10 körig tartó üldözést a Mercedes egészen váratlan húzása törte meg:

azok után, hogy az első kerékcserénél öt körrel tovább hagyták a pályán Hamiltont (Verstappenhez képest), mindössze 13 kör után, a 42. körben újabb kerékcserére hívták a brit pilótát, aki így végképp jóval friss gumikhoz jutott az élen haladó hollandhoz képest.

A lépés alighanem meglepte a Red Bullt – Hamilton pár kör után már majdnem 2 másodpercet hozott körönként, joggal kezdett aggódni a 48. percben az élen haladó Verstaeppen a csapatnak a rádióban: „Nem igazán látom, hogyan bírjuk ki a futam végéig így.”

A mezőnyhöz képest rendkívül gyors Hamilton 14 körrel a leintés előtt meglepően nehezen hámozta át magát a csapattársán, Bottason, akire hiába szóltak rá rádión, hogy engedje el győzelemre esélyesebb, más taktikán levő pilótát, a finn nem annyira volt együttműködő. Hogy miért tartotta fel Hamiltont, végképp érthetetlen azok után, hogy a mercedeses helycsere után egyből kerékcserére ment Bottas is – ő lágy, vagyis a leggyorsabbnak számító gumikat kapott a futam utolsó 12 körére, ám a feltartásnak végül nem volt komoly hatása a végeredményre. Ennek tudatában az is belefért, hogy Bottas a 4. helyre esett vissza a kerékcserével, hiszen szinte azonnal visszavette a 3. helyét Leclerc-től.

Sokáig Hamilton sem várt a maga előzésével, a 60. körben tükörsimán előzte meg a kopott gumikon haladó Verstappent.

A holland a vereséget beismerve gyorsan ment is kerékcsere a kör végén, hogy ha a győzelmet nem is, legalább a leggyorsabb körért járó egy pontot elhappolja Hamilton elől, ami sikerült is. Ez persze sovány vigasz volt a Red Bull pilótájának, aki így már 14 pontos hátrányban van a világbajnoki pontversenyt vezető, Barcelonában már hatodszor nyerni tudó Hamilton mögött. A leintés után Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke sem tudott sok okosat mondani Verstappennek, elismerve, hogy nem nagyon tudtak mit lépni a Mercedes váratlan húzására.

Hamilton és Verstappen mögött Bottas szerezte meg a dobogó harmadik fokát, a további pontszerző helyekre Leclerc, Sergio Pérez, Daniel Ricciardo, Carlos Sainz, Lando Norris, Esteban Ocon és Pierre Gasly értek oda.

Harmadik helyével Bottas feljött a vb-pontverseny harmadik helyére. Hamilton 94 ponttal vezet, Verstappen 80-nal a második, Bottas nagy szakadék után 47-tel követi őket, majd Norris (41) és Leclerc (40) jönnek.

A csapatok versenyében szintén nagy a szakadék az első két helyezett után. A Mercedes négy futam után 141 ponttal áll, a Red Bull 112-vel követi őket, majd a McLaren (65) és a Ferrari (60) jönnek – utóbbi páros az F1 egyik legnagyobb rivalizálását éleszti épp újra a világbajnoki bronzért.

A Forma–1 mezőnye egy hét szünet után május 23-án Monacóban folytatja majd a szezont.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!