F1: eső, őrület és bemutatásba fajuló hatalmas baleset Imolában

2021. április 18. – 17:16

frissítve

F1: eső, őrület és bemutatásba fajuló hatalmas baleset Imolában
A 2021-es Emilia Romagna-i Nagydíjon győztes Max Verstappen – Fotó: Miguel Medina / AFP

Másolás

Vágólapra másolva

Már a rendkívül szoros időmérő alapján is izgalmas futamra lehetett számítani Imolában, ám hogy ez még inkább így legyen a 2021-es Emilia Romagna-i Nagydíjon, arról az időjárás is gondoskodott, nem sokkal a rajt előtt ugyanis eleredt az eső.

Az eső pedig mindig őrületet jelent a Forma–1-ben, ez pedig Imolában sem cáfolódott meg:

  • a kétszeres világbajnok Fernando Alonsónak már a rajtrácsra menet sikerült a gumifalba csúsznia,
  • Lance Stroll Aston Martinjának a jobb hátsó fékje kigyulladt a rajtrácson a felvezető körre várva,
  • csapattársa, Sebastian Vettel csak a bokszutcából rajtolhatott el,
  • a ferraris Charles Leclerc megpördült a felvezetőkörön, de végül nem vesztett rajthelyet emiatt,
  • a rajtnál Max Verstappen kilőtt a harmadik helyről, és hamar az élre, Lewis Hamilton elé ugrott, de eközben összeért a két autó, és Hamilton Mercedese picit meg is sérült,
  • majd Nicholas Latifi (Williams) csúnyán összetörte magát az első körben, így jöhetett a biztonsági autó,
  • ami mögött Mick Schumachernek gumimelegítés közben sikerült falhoz csapnia a Haast.

És ekkor még csak az ötödik körben jártunk a 63 körös versenyből úgy, hogy valójában bő fél körön át volt verseny a biztonsági autó beküldése miatt.

A biztonsági autó távozása után világossá vált, hogy Hamilton autója nem 100%-os, Verstappen ugyanis őrületesen könnyen növelte az előnyét a címvédővel szemben, alig két kör alatt majdnem 5 másodpercre szakította le a világbajnokot. Hamilton a 11. körre kapta össze magát, ekkor kezdett el nem hogy Verstappennél, de mindenkinél jobb időket autózni. Érdemes megjegyezni, hogy miközben Hamilton erőre kapva nagyon lassan elkezdett zárkózni az élen haladó Verstappenre, addig Valtteri Bottas a másik Mercedesszel a 9. helyen poroszkált, egy ideig elég nagy sort feltartva maga mögött, ami jól jelezte, hogy a finn valamiért nagyon nem érezte ezt a hétvégét.

Az esős rajt után a futam harmadánál, nagyjából a 22. körben jött el az a pont, amikor már hűteni kellett az átmeneti esőgumikat – elsőként Vettel kockáztatott slick, vagyis száraz pályára jó gumikra váltással – Vettelt Mick Schumacher követte hamarosan –, miközben Hamilton fokozatosan zárkózott fel a továbbra is első helyen haladó Verstappenre. A párost ekkor a ferraris Leclerc, illetve a Verstappenhez hasonlóan Red Bullt vezető Sergio Pérez követték.

A rohamosan közeledő Hamiton hírére Verstappen a 28. körben kerékcserére ment, hogy száraz pályára való gumival folytassa, az élmezőny tagjai közül elsőként. A Red Bull pont jókor lépett, a mezőny közepén ekkor már kezdtek remek időt autózni azok, akik korábban bevállalták a kerékcserét, ráadásul Verstappennek az is kapóra jött, hogy Hamilton 4 másodpercet pazarolt el a kerékcserére, így a holland pilóta 5 másodpercnél is nagyobb különbséggel vette vissza az első helyet. Mögöttük picit kavarodott a sorrend, Leclerc maradt a 3. helyen, a negyedikre viszont Lando Norris ért fel a McLarennel.

A kerékcsere után Hamilton hiába dolgozta le gyorsan 2 másodpercre a hátrányát, a 31. körben

hatalmasat hibázva lecsúszott a pályáról, és mire kiszabadult a sóderágyból, a gumifal mellől, a fél mezőny elhúzott mellette, ráadásul az első szárnya is megsérült.

Hamilton kicsúszása után szinte azonnal kiesett George Russell és Valtteri Bottas is, a páros hatalmas sebesség mellett akadt össze, Bottas kocsija alaposan összetört, a finn nagyon nehezen is szállt ki a Mercedesből, de végül úgy tűnt, nem lett komoly baja. A baleset akkor történt, amikor Russell 295 km/h-s sebességnél, picit a fűre csúszva próbálta megelőzni Bottast, ám megcsúszott, és a két autó nagy tempónál összeakadt, innen pedig már irányítás nélkül csapódtak a falba. A beleset után mindkét fél a másikat hibáztatta, olyannyira, hogy amikor Russell odament a még a kocsijában ülő Bottashoz megvitatni az esetet, utóbbi feltartott középső ujjal fogadta Russellt, aki válaszul megpaskolta a finn pilóta sisakját.

A baleset akkora volt, hogy a versenyigazgatóság meg is szakította a futamot, hogy kiderítsék, sérült-e valahol a szalagkorlát. A bő félórás szünet sem könnyített sokat a pilóták dolgán, a biztonsági autó mögötti újabb felvezető körön előbb Kimi Räikkönen, majd az első helyet őrző Verstappen is megcsúszott, de egyikük sem került komoly bajba. Nagyot nyert viszont Norris, aki az újrarajt után a második helyre jött fel Leclerc Ferrarija elé.

A futam utolsó harmadában lényegében csak akkor változott a sorrend az élmezőnyben, amikor a hátulról, a kilencedik helyről felkapaszkodó Hamilton beért valakit. A hétszeres világbajnok alaposan megizzadt a két Ferrari elleni küzdelemben, és Norris McLarenjét is csak nagy nehezen előzte meg, de így is jó eredménynek mondható, hogy a nagy kicsúszása után is a második helyre ért be.

Persze Verstappen még jobb eredménnyel zárt, ám mivel a futam leggyorsabb köréért járó egy pontot Hamilton elhappolta előle – pont az utolsó, második helyet érő előzésével, így a második futam után is marad Hamilton az összetett pontverseny élén, ám előnye csak egyetlen pont Verstappen előtt. A 44 pontos Hamilton és a 43 pontos Verstappen mögött az Imolában harmadik helyen záró Norris következik 27 ponttal.

Ami az Emilia Romagna-i Nagydíj végeredményét illeti, érdemes kiemelni az olasz pályán erőre kapó Ferrarit, hiszen Leclerc a 4., Sainz az 5. lett, de említést érdemel a rajtpozíciójához képest hét helyet javító, kilencedik helyen leintett Kimi Räikkönen is az Alfa Romeóval – igaz, Räikkönen a futam után 30 másodperces büntetést kapott, így végül elvesztette a pontszerző helyét. A leintés után büntették Lance Strollt is egy szabálytalan előzés miatt, így ő helyet cserélt Pierre Gaslyval. Räikkönen büntetésével a két Alpine – Esteban Ocon, Fernando Alonso sorrendben – jött fel az utolsó két pontszerző helyre.

A Forma–1 2021-es szezonja május 2-án a Portugál Nagydíjjal folytatódik.