WTCR: Micheliszt az élről lökték ki, súlyos baleset is volt Szlovákiában
2020. október 11. – 15:22
frissítve
Nehéz hétvégén vannak túl a magyar pilóták a WTCR Slovakia Ring-i fordulója után. Michelisz hiába volt erős a szombati időmérőn, vasárnap kiforgatták az első helyről. Tassi szereplését egy baleset hátráltatta, miközben többnyire az Audi diktálta a tempót. A Honda bajnokesélyese, Néstor Girolami óriási balesetbe került, ő megúszta, a kocsija nem.
Legalább annyira szól az íróasztal melletti és médián keresztül folytatott csatákról a túraautó-világkupa 2020-as idénye, mint amennyire a pályán, a pilóták és autóik között zajló küzdelemről. Ez a koronavírus-járvány miatt hat fordulóra és tíz futamra rövidített szezon harmadik állomásán, a Dunaszerdahely melletti Slovakia Ringen is így volt, igaz, a Nürburgringen látott bojkott ezúttal elmaradt a WTCR-ben.
Két héttel ezelőtt, Németországban a WTCR-címvédő Michelisz Norbert márkája, a Hyundai közölte, hogy két csapata közül egyik sem áll rajthoz, mert úgy érzik, nem fair bánásmódban részesülnek, mintha nem látnák őket szívesen a sorozatban. A drasztikus lépés háttere, hogy a túraautózásban és hasonló versenysorozatokban használt teljesítménykiegyenlítő rendszerben a Hyundai érzése szerint túlságosan ellehetetlenítették őket a rivális márkákkal szemben, főleg úgy, hogy a dél-koreai márka minden 2020-as változtatásnak eleget tett – az egységes motorelektronika beépítésével például hátrányba is került azokkal szemben, aki 20 kilós büntetősúly ellenében ezt nem tették meg.
Azok után, hogy a már a szezonnyitó zolderi versenyen is gyengélkedő Hyundai a németországi forduló kezdete előtt összepakolt, és a teljes programot kihagyta, kényszerhelyzet állt elő, még úgy is, hogy jelezték, mindössze egy futamra terveztek a bojkottal. A WTCR-t felügyelő szervezet már a bojkott bejelentése előtt 2,5 százalékos emeléssel 97,5%-ra módosították a Hyundaiok motorerejét, majd a Slovakia Ring-i futam előtt újrakalibrálták a motort bizonyos tartományokban, ami további plusz erőt adott Micheliszéknek. (A Hyundai 2018 óta többször is belengette már, amikor igazságtalannak érezték a rendszert, hogy képesek drasztikus lépésre is, 2019-ben például majdnem a teljes mezőny tiltakozott a Hyundaijal együtt, amikor Zandvoortban túl erősek lettek a Lynk & Cók.
Ezzel egy időben életbe lépett a sorozat saját, belső esélykiegyenlítő rendszere – ennek köszönhetően a bajnoki pontverseny első négy helyéből hármat is elfoglaló Lynk & Co annyi plusz súlyhoz jutott, amikkel már túl veszélyessé vált volna az autójuk, a szervezők pedig 20 kilót az autók hasmagasságának 10 mm-es emelésével váltottak ki, a kínai autókat versenyeztető svéd csapat nagy elégedetlenségére. A Cyan Racingnél úgy érezték, a 10 mm-es emelés sokkal jobban visszaveti őket, mint 20 kiló plusz súly, változás viszont nem történt a hétvége rajtjáig.
Az Audi hétvégéje volt
A második versenyhétvége után módosított büntetősúlyok némiképp felborították a bajnokság sorrendjét, annyira viszont ne, hogy jelentősen csökkenjen a Slovakia Ring előtt is uralkodó Lynk & Co dominanciája. Yann Ehrlacher megtartotta az első helyét a bajnokságban,
Ami a futamokat illeti, a reggeli, 9.15-kor rajtoló versenyen félig nedves körülmények várták a pilótákat, ez pedig rettentő szoros csatákat hozott, hiszen autóról autóra változott, hogy kinek kedveznek inkább a még vizes, vagy éppen a már száradó pályaszakaszok. A futam elején a Hyundait vezető Nicky Catsburg ugrott az élre, de még a verseny felénél sem jártunk, amikor elkezdett visszaesni (végül csak a 15. lett), így az eredetileg az első helyről induló Nathanaël Berthon kapta vissza az első helyét, és ezt végül meg is tartotta, futamgyőzelmet szerezve a nem gyári támogatással induló Audinak.
Mögötte a 2018-as bajnok Gabriele Tarquini lett a második Hyundaijal, majd az Alfa Romeót vezető Jean-Karl Vernay jött. Michelisz Norbert a 10., az elrontott időmérő után nagyot hajrázó Tassi Attila a 11. lett, Boldizs Bence és Kismarty-Lechner Gábor nem szereztek pontokat a Zengő Motorsport autóival.
A második, fordított rajtrácsos futamot már száraz pályán rendezték, ez pedig rendesen felpörgette a pilótákat – talán túlságosan is, ugyanis még véget sem ért az első kör, de már jöhetett is a biztonsági autó a lökdösődésekben a sóderágyba kerülő autók miatt. A lökdösődés áldozata lett Tarquini és Tassi Attila is.
Az újraindulás után folytatódott az Audi nagy napja, ezúttal a nagy túraautós sorozatban utoljára 2016-ban győztes Tom Coronel volt a legjobb, közvetlenül a márkatárs Gilles Magnus előtt. Mögöttük több helyért is óriási csata zajlott, az egyik ilyen küzdelem pedig egy elég nagy ütközést is hozott, Jean-Karl Vernay lökte bele a korlátba Néstor Girolami Hondáját. Az argentin pilóta megúszta sérülés nélkül (elővigyázatosságból azért kórházba szállították), a kocsi viszont szinte totálkáros lett, ahogy lebontotta a korlát jelentős részét a nagy sebességű ütközésben. A baleset után második helyen célba érő Vernayt később büntették is, így utólag módosult a harmadik futam végeredménye.
Magyar szempontból a 3. futamot lehetett talán a legjobban várni, hiszen Michelisz a 2. helyről indult, és bár az első kanyarban már az első helyen volt, még a legelső kör vége előtt meglökték kicsit, ami után a mezőny hátsó felébe csúszott vissza. A címvédő a 14. helyről kezdhette meg a visszakapaszkodást, és végül remekül küzdve a 10. helyig jutott. A zengős Kismarty-Lechner Gábor egy ponttal gazdagodott a futamon, Tassi Attila pedig nem állt rajthoz. A Zengő Motorsportnál leginkább a spanyol Mikel Azcona teljesítményének örülhette, aki egy nyolcadik és két ötödik hellyel a 10. helyre ugrott fel a bajnokságban.
A három szlovákiai futamgyőzelmen Nathanaël Berthon (Audi), Tom Coronel (Audi) és Nicky Catsburg (Hyundai) osztoztak. A bajnoki pontversenyben továbbra is Yann Ehrlacher (Lynk & Co) vezet 113 ponttal, mögötte Coronel (92), majd a 82 pontos Gilles Magnus (Audi) következik. Tassi Attila a 13. helyen áll 43 ponttal, Michelisz Norbert a 14. 39 ponttal. Boldizs Bence 14, Kismarty-Lechner Gábor 8 pontot gyűjtött eddig.
(Borítókép: Michelisz Norbert a WTCR szlovákiai versenyhétvégéjén. Fotó: Florent Gooden / FIA WTCR / DPPI Media)