Egyik nap szabályos volt, másnap már nem a magyar válogatott elektromos bringája
2020. október 8. – 10:16
frissítve
Furcsa sztoriba keveredett a magyar válogatott az ausztriai Leogangban zajló hegyikerékpáros világbajnokságon. Az e-mountain bike kategóriában nem indulhattak el versenyzőink, mert az utolsó pillanatban szabálytalannak minősítették biciklijeiket. Hogy mi volt a probléma arra sem a versenyzők, sem a bringát fejlesztő Varjas István nem kapott kielégítő választ.
Ma már szinte közel annyi elektromos kerékpárt adnak el, mint hagyományosat, és erre a trendre a Nemzetközi Kerékpáros Szövetség (UCI) is reagált azzal, hogy a hegyikerékpáros vb-n külön kategóriát alkotott a e-bike-oknak. Hogy mégse terepmotorozássá fajuljon ez a szám, teljesítménykorlátokat állítottak fel a bringáknak. Az e-bike-os kategória még gyerekcipőben jár, inkább egy bulifutam, nincsenek meg a specialistái, kiöregedőben lévő egykori profik és fiatal tehetségek is elindulnak rajta. A leogangi futamot például az a 21 éves Tom Pidcock nyerte, aki országúton, ciklokrosszban és hegyikerékpárban is korosztálya egyik legjobbja.
Az e-bike-ozás kicsit a márkákról és az általuk fejlesztett motorokról szól. A magyar csapat tagjai, Cser Gábor, Szatmáry András és Schmidel Regina a Varjas István által fejlesztett Epowers biciklivel mentek volna. Varjas neve sokaknak ismert lehet, rejtett motoros országúti kerékpárokat is készített már, és többször utalt arra, hogy a profi mezőnyben is használnak ilyeneket. Az e-bike-os kategóriában viszont nem nagyon kell titkolózni. Tavaly a Giro d’Italia kísérőrendezvényeként elektromos bringás körversenyt is rendeztek, ahol a magyar bringásokkal is felálló Epowers csapata nyert.
A hegyikerékpáros e-bike világbajnokságra olyan biciklivel lehetett nevezni, ami maximum 250 wattos rásegítést tud, 25 kilométer per órás tempó felett és a pedálozás megállításakor pedig lekapcsol a motor. Ez egyébként a pedelecek európai uniós szabványa is. Varjas elmondta, az Epowers megfelelt mindennek, itthon egy független céggel is bevizsgáltatták kerékpárjukat, és megkapták a szükséges tanúsítványokat. Ezeket küldték el az UCI-nak is, ami az utolsó pillanatban felvette az engedélyezett biciklik listájára az Epowerst.
„Múlt hét hétfőn kaptunk egy emailt, hogy elindulhatunk a vb-n, de felhívták a figyelmet, hogy kedden lejár a regisztráció. Csak néhány óránk volt embert találni a biciklikre, szállást foglalni, és elintézni az adminisztrációt” – mondta Varjas.
A vb-re Varjas és a bringások is jóhiszeműen érkeztek, a nevezéskor is meg kellett adni, hogy ki, milyen biciklivel teker. A futam előtti napon, kedden, a gépátvételnél derült ki, hogy nem indulhatnak.
„Mi voltunk az utolsó csapat, amit gépátvételre hívtak. Meg se nézték a bringát, egyből feltették az állványra. Ott azt látták, hogy a pedál magától is forog. Mi érveltünk, hogy ez nem rendeltetésszerű használat, hiszen egy hajót sem akarunk ledobni a hegy tetejéről, hogy megnézzük, tud-e repülni. A motor nyomatéka olyan kicsi, hogy egy tízkilós lábat sem tudna megforgatni, és a motor le is kapcsol 40-es percenként lábfordulat alatt”
– mondta Varjas.
A magyar válogatottal kint lévő Cser Gábor szövetségi kapitány a hagyományos versenyben induló felnőttekkel és juniorokkal volt éppen pályabejáráson, amikor ellenőrizték az e-bike-okat. Utólag értesült arról, hogy nem feleltek meg. Szerinte fel sem merülhetett, hogy az Epowerst azért zárták ki, mert túl nagy teljesítményre lett volna képes. Hogy mi volt vele a gond, arról azóta sem kapott sem a kapitány, sem Varjas hivatalos indoklást az UCI-tól. Varjas szóban annyi magyarázatot kapott, hogy az UCI-nek korábban nem volt ideje átvizsgálni és megismerni a kerékpárt. Az Epowerst ezek után le is húzták a hivatalosan engedélyezett márkák listájáról.
Csernek viszont furcsa volt, hogy a futam után kiadott eredménylistán nem az szerepelt a magyarok neve mögött, hogy DSQ (a kizárás rövidítése), hanem az, hogy DNS (nem startoltak el). Utóbbit általában akkor használják, ha valaki saját akaratából lép vissza. A magyarok egyébként korábban nem ültek az Epowers gépein, a vb-n mentek volna vele először.
„Még akkor is szomorú és egyben dühítő a hír, ha csupán egy kezdetleges sorozat szárnypróbálgatásairól van szó. Érthetetlen, hogy amikor az egyik versenyen elfogadnak egy technikát, akkor ugyanaz a technika a másik versenyen miért nem megfelelő?” – idézte Vízer Barnabást, a Magyar Kerékpáros Szövetség főtitkárát a bringasport.hu. Vízer szerint az e-bike sorozat kiforratlansága és a rugalmas szabályrendszer is vezethetett ahhoz, hogy nem indulhattak a magyarok, de elfogadták a döntést, a beszállítótól pedig a szükséges módosítások elvégzését kérik.
Varjas azt kifogásolja, hogy a gépátvételnél nem volt egységes a vizsgálat, szerinte nem mindegyik biciklit tesztelték le teljes alapossággal. „Olyan érzésem van, hogy Dávidot nem engedték be a Góliátok közé. Ha minden gyártó biciklijét alaposan leellenőrizték volna, szerintem többről kiderült volna, hogy a 250 watt csak a walking módra (ez nagyjából sétatempót jelent) elég, de közben 650 wattott is tudnak. Félhettek, hogy az én 12-13 kilóval könnyebb, de másokétól eltérő elven működő biciklim túl jó lett volna” – mondta a fejlesztő.
Borítókép: az Epowers kerékpárjai (Varjas István)