Alaposan átalakíthatja a Forma–1 jelenlegi helyzetét a Honda pénteki bejelentése, miszerint jövőre, a 2021-es szezon végén kiszállnak az F1-ből. A Red Bull és az AlphaTauri motorszállítója azzal indokolta döntését, hogy 2050-ig szeretnék a teljes Honda-cégcsoportot karbonsemlegessé tenni, ezért az üzemanyagcellás és elektromos meghajtású technológiák felé fordulnak.
A Honda 2015-ben, a McLaren motorgyártójaként tért vissza a Forma–1-be, majd a 2017-es idény végén váltottak csapatot, és a McLaren helyett a Red Bull fiókcsapatának, az akkor még Toro Rosso néven induló AlphaTaurinak, majd 2019-től a Red Bullnak kezdték szállítani az egyre jobban teljesítő motorjaikat.
A Honda két jelenlegi F1-es partnercsapata pénteki közleményében jelezte, hogy bár nehéz lesz a japán gyártóhoz hasonló szövetséges találni, de azonnal megkezdik az új motorgyártó keresését, mert továbbra is tartják az elhatározásukat, hogy legalább 2025-ig a Forma–1-ben maradjanak.
Bár a Honda kisebb sokkot okozó bejelentését nem előzték meg erős pletykák, az árulkodó jel lehetett, hogy az eredetileg 2020 végén lejáró szerződésüket csak egy évvel hosszabbították meg.
A Honda először augusztusban gondolkodott el komolyabban, hogy távozzon az F1-ből, akkor ezt közölték is a Red Bull-lal, de végül csak szeptemberben hozták meg a végső döntést, ami a cég szerint inkább mérnöki, mint anyagi indíttatású volt. Sőt, még a Honda elnökségében sem volt egyetértés az ügyben, így végül az elnök-vezérigazgató, Hacsigo Takahiro (Takahiro Hachigo) hozta meg a végső döntést. 2021-ben viszont újonnan fejlesztett motorral segítik a csapatokat, és céljuk, hogy világbajnoki címmel szálljanak ki a bajnokságból.
Amennyiben nem jelentkezik külső motorgyártó egy friss, megbízható és egyből a Mercedes ellen küldhető erős motorral, a Red Bull, AlphaTauri páros alighanem a Honda kilépése után megmaradó három motorgyártó közül választhat. A jelenlegi szabályok szerint egy motorgyártó viszont csak négy csapatot láthat el motorral és alkatrészekkel, és a Mercedes és a Ferrari is már 3-3 csapatnak szállít, tehát a legvalószínűbb, hogy a 2017-ig használt Renault-hoz térhetnek vissza. Igaz, ez merőben új helyzet lenne, hiszen a gyári csapat ügyfélcsapata lennének, tehát nem mindig a lehető legfrissebb fejlesztés állna a rendelkezésükre.
Felmerült persze már korábban pletykaszinten, hogy a Volkswagen csoport egyik márkája (az Audi vagy a Porsche) később beszállhat az F1-be, de a 2022-es kezdés korai lehet még nekik.
A Honda távozásával az F1 hibridmotoros terve egyértelműen nem vált be, hiszen hét év alatt egyetlen új gyártót sikerült meggyőzni arról, érdemes erre a fejlesztésre áldozni, és most épp ez az egy, a Honda távozik elsőként. A tervek szerint legkorábban 2025 után jöhetnek új motorszabályok a Forma–1-be, addigra kellene egy kellően vonzó és olcsó formátumot megalkotni a sportág döntéshozóinak.
(Borítókép: A Honda-motorral versenyző Red Bull Forma–1-es csapat. Fotó: Bryn Lennon / Pool / AFP)