Több tisztítószert, kevesebb borotvát és szappant adott el a Procter & Gamble a járvány alatt (x)
2021. június 17. – 10:55
frissítve
Többek között ilyen hatással volt a másfél éve tartó járvány a Procter&Gamble működésére. Interjú Loic Tassellel, a Procter & Gamble európai elnökével.
Mindennapi fogyasztási cikkeket gyártó vállalat elnökeként hogyan érzékeli a pandémia által okozott változásokat?
A fogyasztók egyértelműen átterelték jelenleg az elvárások fókuszát mindarra, ami az otthoni egészségvédelemmel és higiéniával kapcsolatos. Folyamatosan figyeljük a vásárlói igényeket, hogy megértsük szükségleteiket, és láthatjuk, hogy az utóbbi időben ezek a területek és témák előtérbe kerültek, de érdekes az is, hogy mögöttük továbbra is a bolygó iránti aggodalmak állnak. Tehát az ökológia sem került háttérbe, éppen ellenkezőleg. Biztos vagyok benne, hogy amint elmúlik a járvány, ismét a figyelem középpontjába kerül. Vállalatként a jótettek és a növekedés motorjai akarunk lenni. Nem szeretnénk kompromisszumot kötni a fenntartható, megbízható és jövedelmező üzleti növekedés, valamint a környezet és a bolygó számára is kedvező üzleti növekedés között. Természetesen a világjárvány idején a megközelítés és a prioritások megváltoztak.
Hogyan változtatta meg a járvány a fenntartható fejlődéssel kapcsolatos kötelezettségvállalásaikat?
Alapvető fenntarthatósági politikánkban a járvány ellenére semmi sem változott, és a folyamatok sem lassultak le. A fenntarthatóság kérdését több területre osztanám: a CO2-kibocsátás csökkentésére, a műanyag csökkentésére, valamint újrafelhasználására és újrafeldolgozására. Globálisan a 2020-as karbonkibocsátásunkhoz képest 2030-ig 50%-kal csökkentjük a széndioxid-kibocsátásunkat, Európában működő vállalataink tekintetében pedig arra törekszünk, hogy ezt a célt ennél hamarabb is elérjük. Ebben nagy előrehaladást értünk el, már most csökkentettük energiafelhasználásunkat, a szállítmányozás nagyobb részét vonatokra helyeztük. Európai üzemeink teljes energiafelhasználása megújuló forrásokból származik, és ez vonatkozik két magyarországi üzemünkre is.
Mi a helyzet a műanyaggal? A WEF Davos során hangsúlyozta, hogy a műanyag remek, a probléma az, hogy túl sok van belőle, és nem hasznosítják újra.
Pontosan. 2030-ra minden csomagolásunk újrahasznosítható vagy újrafelhasználható lesz. A műanyag önmagában nem rossz anyag, például magas szintű higiéniát és biztonságot nyújt. A baj az, ha újrafeldolgozás helyett a folyókba, tengerekbe vagy az erdőbe kerül, ezért a megoldás végső soron az, hogy össze kell gyűjtenünk az összes műanyagot, és újrahasznosítani, ez pedig nemcsak ránk, hanem az egész gazdaságra nézve érvényes. Az Európai Unió azt akarja, hogy a világjárvány utáni helyreállítás zöldebb legyen, és több milliárd eurót áldoz erre. Mi előrébb szeretnénk lépni, mint amit az EU meghatároz, és saját kötelezettségvállalásaink elérését tartjuk szem előtt.
Mi változott az elmúlt évben az üzleti tevékenység módjában, és hogyan alakultak a fogyasztói kapcsolatok?
A vásárlási szokások tekintetében sokat változott többek között a vásárlás helye. A nagy üzletek bezárásával a kereskedelem a bevásárlóközpontoktól a helyi üzletekig, és természetesen az internet felé mozdult el. A helyi üzletek forgalma 10 százalék körül növekedett. Ez nem hatalmas változás, de jelen helyzetben nagyon fontos, ezért át kellett szerveznünk néhány marketing, kereskedelmi és szállítási tevékenységünket, hogy több terméket, kisebb mennyiségben, több helyre szállítsunk.
Másik változás természetesen az e-kereskedelem területén történt, az online értékesítés egyszerűen felrobbant, 60-70 százalékos növekedést regisztráltunk. Olyan ez, mintha 7-9 évnyi gyorsulás történne egy év alatt. Az online vásárlás fellendülése minden európai országban, így Magyarországon is megfigyelhető, és sok új fogyasztó van, köztük az idősebbek is, akik a járvány hatására fedezték fel az online vásárlás kényelmét, ezért úgy gondolom, hogy a helyzet nem sokat fog változni a járványok után sem.
Hogyan változtak a fogyasztói szokások a termékek tekintetében? A P&G gazdasági jelentései szerint a vállalat egyértelműen arany korszakát éli meg. Számítanak arra, hogy csökkennek az eladások a világjárvány után?
Nem minden területen növekszik az értékesítés. Természetesen több terméket adunk el mosó-, tisztító- vagy mosogatószerekből, és általánosságban azt látjuk, hogy növekszik azoknak a termékeknek a száma, amelyek elősegítik a házak tisztaságát és higiéniáját. Nagyobb a kereslet a vitaminokra is, mert az emberek jobban vigyáznak immunrendszerükre.
Vannak azonban olyan termékek, amelyeknek csökkent az eladása, ilyen például a borotva és a sampon. Ennek egyértelműen az otthoni munkavégzés az oka, ezért a járványt követően az lesz a küldetésünk, hogy az elmúlt időszak során meggyengült kategóriákat a korábbi szintre hozzuk vissza. Ez nem biztos, hogy könnyű lesz, mivel arra számítunk, hogy lesz valami, amit „fogyasztói bosszúnak” nevezünk. A kérdés: hol fog ez megjelenni? Lehet, hogy bárokban, éttermekben, utazási vagy szórakoztató iparban. Olyan dolgoknál, amelyektől az embereket megfosztották és amelyeket nagyon várnak. Arra törekszünk, hogy ide a mi kategóriáink is bekerüljön. Ha jól kezeljük, vállalatunk ugyanazon a magas szinten tud maradni, mint ma.
Ez a cikk egy fizetett promóció, úgynevezett PR-cikk, aminek a megrendelője a Procter&Gamble.