Ott, hol a kis Tour siet beléje (x)
2021. május 11. – 10:49
Holnap, május 12-én rajtol a magyar kerékpáros körverseny, a Tour de Hongrie, amelynek mezőnye öt nap alatt 792 kilométert tesz meg a budapesti befutóig. A szerencsefaktor eddig a szervezők mellett volt, de a verseny jövőjét most PCR-tesztek és PCS-pontok is befolyásolhatják.
A profi kerékpársportban szinte lehetetlen a tűz közelébe kerülni, a szerepeket már jóelőre leosztották, egy-egy esemény manapság csak álmodozhat arról, hogy esetleg bekerülhet a Tour de France, a Giro d’Italia, a Vuelta a Espana és néhány igazi klasszikus mellé a sportág csúcssorozatába, a WorldTourba.
Ha a WorldTour a kerékpárosok Bajnokok Ligája, a ProSeries lehet az Európa Liga, amelyben még rendszeresen részt vesznek a sztárcsapatok is a média figyelmét egy-egy adott országra irányítva. Ide próbálja beverekedni magát a mi „kis” körversenyünk, a május 12-én rajtoló, öt napos Tour de Hongrie.
Meglehetősen rovott múlttal, hiszen a nagy előd, a Tour de France mintájára (innen a franciás hangzású név) 1925-ben létrehozott nemzeti körversenyünk az elmúlt csaknem egy évszázad alatt
ilyen-olyan okok miatt – de elsősorban a profi sportot tiltó kommunista idők során – alaposan lemaradt a többiektől.
A hátrány szinte behozhatatlannak látszott, de néhány éve a Magyar körverseny szervezői – erős kormányzati támogatással – komoly erőket összpontosítanak ennek ledolgozására. S valljuk be, a szerencse is rendre melléjük állt eddig, amikor tizenkilencre újabb lapot kértek.
A sort 2020 nyitotta, amikor a Giro d’Italia Magyarországra tervezett rajtja, és a Kaliforniai körverseny anyagi problémái kapcsán merészen „rászervezték” eseményüket az olasz körversenyre, elnyerve ezzel jó néhány sztárcsapat bizalmát. A koronavírus ugyan bedöntötte a Giro-projektet, de az őszi időpontra átrakott Tour de Hongrie-ra így is eljöttek a bringás BL nagycsapatai.
A szerencse akkor is kellett, amikor a magyar verseny tavaly augusztus végi csapatbemutatója közben kiderült:
Magyarország a járvány miatt lezárja határait. A szereplők már mind itt voltak, s végül emlékezetes küzdelmet vívtak, amelynek végén a mi egyik WorldTour menőnk, Valter Attila ünnepelhetett.
A nálunk megforduló nagyoknak sikerült elnyerni a bizalmát, hiszen valamennyien neveztek 2021-re is. A járvány azonban sorban döntötte be a tavaszi versenyeket. Eisenkrammer Károly, a Tour de Hongrie főszervezője elárulta, tőlük is elkezdtek visszalépni a csapatok, két úgynevezett ProTeam (mondjuk úgy, Európa Liga-csapat) is lemondta a magyarországi utat, de egy újabb merész húzás megint a magyarok mellé állt. A versenyigazgató, Szilasi László végigjárta az elmaradó viadalokra nevezett sztáristállókat, és sikerült két újabb WorldTeamet idecsábítani. Nem volt rossz csere.
A mezőny évről-évre egyre erősebb, ezt jelzi a sportágban megkerülhetetlen online adatbázis, a ProCyclingStats elemzése. A honlap minden versenyen pontozza a mezőny erősségét, a Magyar körverseny fejlődését pedig jól mutatják a PCS-számok: 2015-ben még mindössze 4 pont árválkodott a viadal rajtlistája mellett, de a szám évről évre emelkedni kezdett. 2016-ban 9, 2017-ben 19, 2018-ban 36, 2019-ben 70, 2020-ban 85, az idén pedig már 127 pontos erősségű a mezőny.
Ráadásul végre a külföldi szaksajtó is felkapta a magyar viadalt. Néhány hónapja arról cikkeztek világszerte, hogy a Lengyel körversenyen horrorbukást előidéző holland szupersprinter, Dylan Groenewegen hosszú eltiltása után nálunk tér majd vissza.
Megint a szerencse lenne? Néhány napja derült ki, hogy Groenewegen – akinek visszatérését, hogyan is fogalmazzunk, nem övezi egyhangú lelkesedés a sportágon belül – a magyar Tour helyett a Giro d’Italián indul. Csapata, a Jumbo-Visma azonban helyette
benevezett egy másik visszatérőt, a sérülése után újra versenyző holland Mike Teunissent, aki 2019-ben megnyerte a Tour de France első – és csapatával a második – szakaszát, és két napon át viselhette a legendás sárga trikót. Ilyen kaliberű bringás csak a múlt század harmincas éveiben tekert a magyar körverseny mezőnyében.
Eisenkrammer bízik benne, hogy folytatódik a „szerencsesorozat”, különösen azért, mert egy ilyen, hat napon át, az ország hét megyéjét és tizennyolc városát érintő „vándoreseményen” kis túlzással banánhéjak között tekernek végig a bringások. A lehető legalaposabb előkészületek után is várhatják rendkívüli és olykor rendkívül kellemetlen kihívások a szervezőket, egy nagyobb bukás bármikor megtörténhet ebben a sportágban, de előfordult már, hogy az időjárás tett járhatatlanná egy érintett útszakaszt, vagy éppen a vihar miatt kellett félbeszakítani egy etapot. Sőt, arra is volt példa – igaz, évtizedekkel ezelőtt – hogy
egy titokzatós „jóakaró” jancsiszegekkel szórta fel az utat, „tömeges tömlőszakadást” előidézve.
A sztárcsapatokkal pedig úgy kell bánni, mint a hímes tojásokkal, hiszen a jelenlétüktől függ a körverseny jövője. Néhány éve még belefért, hogy egy-egy célvárosban a felújítás előtt álló helyi kollégium sokágyas szobáiban pihent meg a nemzetközi mezőny, manapság azonban a négy csillagos szállás a minimum, sok esetben kifejezetten egyágyas szobákkal. Nem véletlen, hogy a rendezési költségek egyik legjelentősebb tétele a szállásokért kifizetett tízmilliókban mutatkozik meg, ez ugyanis mind a szervezőket terheli.
Minderre a koronavírus is rátesz egy lapáttal, hiszen manapság az sem mindegy, hogy a szállodában milyen közel kerülnek egymáshoz a csapatok, az étkezéseket sem lehet lezavarni egy svédasztalos teremben, külön-külön helyiségekben és időpontokban esznek a csapatok, a lehető legkevesebb érintkezéssel.
A hónapok óta üresen álló, vagy legalábbis minimális kihasználtsággal működő hotelek számára nem volt feltétlenül öröm a bringás karaván várható érkezése. Sok helyen azért nem vállalták a hirtelen jött telt házat, mert a személyzettel és az eszközökkel sem voltak felkészülve, de a „versenybuborék” szigorú előírásai, az alkalmazottakat is érintő PCR- és gyorstesztek végeláthatatlan sora sem növelte vállalkozó kedvüket.
Eisenkrammerék a nézőkkel is bajban vannak. A magyarország szabályok már lehetővé tennék, hogy védettségi igazolvánnyal a rendezvény elzárt területeire is beengedjék a szurkolókat, de a Nemzetközi Kerékpáros Szövetség COVID-protokollja szigorúan szabályozza, milyen közel kerülhetnek a nézők a bringásokhoz, így továbbra is úgy kell készülniük, hogy a rajt- és célterületek nagy részét elzárják a publikum elől.
Ettől függetlenül arra törekednek, hogy mindent megmutatnak nekik, ha másként nem, a televíziók képernyőjén keresztül.
Az M4Sport minden szakaszról élőben közvetít majd, az utolsó, budapesti etapot az Eurosport2 is élőben sugározza (ez is a ProSeriesbe kerülés egyik feltétele), s minden nap 45 perces összefoglalót láthat a nagyközönség, a világ több mint 150 országában.
Visszatérve a PCS-pontokhoz: az idei ProSeries nagy pénzekkel gründolt törökországi versenye – amely „Az elnöki körverseny” címet viseli – ebben az évben 173 pontos erősségű mezőnyt tudott kiállítani, mindössze három WorldTeam részvételével. Ezt bizonyos tekintetben már a rajt előtt sikerül felülmúlni.
Ha a szerencse továbbra sem pártol el a Magyar körversenytől, s a PCS-pontok mellett nem lesz gond a PCR-tesztekkel sem, egyenes lehet az út az „Európa Ligába”.
Ez a cikk egy fizetett promóció, úgynevezett PR-cikk, aminek a megrendelője a Tour de Hongrie.