A legnagyobb szexuális perverzióm az intimitás

2023. április 29. – 12:53

frissítve

A legnagyobb szexuális perverzióm az intimitás

Másolás

Vágólapra másolva

Buda Flóra Anna 27 című animációs filmjét is beválogatták a 76. cannes-i filmfesztivál hivatalos rövidfilmes programjába. A Franciaországban élő magyar alkotó a Telexnek azt mondja, generációs és társadalmi problémák mellett a pornó hatása foglalkoztatta a történet megírásakor.

A kicsit több mint tízperces animációs alkotás főhőse az öccsével és az anyukájával egy háztartásban élő Alíz (hangja Stork Natasa), akiben a 27. születésnapján, egy átmulatott, varázslatos éjszaka, majd egy kijózanító biciklibaleset után tudatosul, hogy ideje leszámolnia az illúziókkal és szembe néznie a valósággal és a felnőtt élet felelősségével.

A jelenleg Franciaországban élő Buda Flóra Anna azt meséli, már lemondott a cannes-i szereplésről, amikor megszólalt a telefonja. „Éppen az adóbevallásunkat készítettük egy szintén bevándorló barátnőmmel, amikor a mobilom egy ismeretlen francia számot írt ki, és biztos voltam benne, hogy megint egy hülye cég akar rám sózni valamit. De egy férfihang azt mondta, hogy beválogatták a filmemet a cannes-i versenyprogramba.”

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem animációs rendező tanszékén végzett alkotó szerint karakterei fikcionalizáltak, a történet mégis erőteljesen a saját életéből inspirálódott, és a főszeplő Alíz is sok hasonló vonást mutat egykori, 27 éves önmagával, például akkoriban ő is visszaköltözött a szüleihez. A film témája univerzális, a vizuális világa alapján is játszódhatna szinte bárhol, egyedül a kocsmaasztal Orbán-firkái árulkodnak a történet konkrétabb helyszínéről.

Szexualitás és lakhatási válság

A generációs és társadalmi problémákat felmutató, de a szexualitással is játszó animációs film alapgondolata mégis a pornó irányából érkezett. „Kíváncsi voltam, hogy ha egyszer pornófilmet csinálnék, hogyan tudnék belecsempészni, mondjuk, egy kis szociális érzékenységet. A pornónak az én szocializációmban is meghatározó szerepe volt, akkoriban mindenki ebből tanult meg szexelni, emiatt sokakban torz kép alakult ki a szexualitásról. Az elmúlt években megjelentek ugyan olyan előremutató dolgok, mint a szexpozitivitás vagy az etikus pornó, de magát az ipart és a haszonélvezőit így is szörnyen károsnak gondolom.”

A 27-ben ugyan ennek kifejtésére már nem volt tér, a filmbeli rendőrpáros és a főhős között váratlanul kialakuló szexet a pornóhoz képest feltűnően finomra hangolta. „Adta volna magát, hogy a rendőrök és a lány között hardcore BDSM történjen, de pont az ellenkezőjével akartam hatást kiváltani” – magyarázza Buda Flóra Anna.

„Amikor valaki megkérdezi tőlem, hogy mi a legnagyobb szexuális perverzióm, azt szoktam válaszolni, hogy az intimitás. Semmilyen konszenzuson alapuló szexuális viselkedésforma felett nem ítélkezem, de tény, hogy az intimitás kezd eltűnni a testiségből.”

A 27 történetének másik ihletője is személyes sztori: Buda Flóra Anna néhány éve pár pohár bor elfogyasztása után bringázott haza az Andrássy úton, amit csukott szemmel ismer, aznap éjjel viszont nem a pápa látogatására, hanem az október 23-i ünnepségekre készülve helyeztek el rajta kábelfedő elemeket. „Hatalmasat estem, és mire felnéztem, öt rendőr tornyosult fölém. Mivel a fejemből folyt a vér, mentőt hívtak, a mentős srác pedig nagyon megörült, amikor megtudta, hogy animációfilmes vagyok: azt mondta, imádja a Disney-t, és az összes film megvan neki DVD-n.”

Buda Flóra Anna – Fotó: Camille McOuat
Buda Flóra Anna – Fotó: Camille McOuat

Ezek az élmények mosódtak egybe azzal a társadalmi problémával, amit a lakhatási válság jelent ma Magyarországon. A rendező kutatásai szerint a jelenség a kelet-európai diplomás fiatalok 70 százalékát érinti: ők azok a középosztálybeli huszonévesek, akik időről időre kénytelenek visszaköltözni a szüleikhez, mert nem tudják kifizetni a lakbért. Flóra a saját helyzete miatt akkoriban először a kormányt okolta, aztán belátta, hogy ez egyéni felelősség is, amit a főhős sem akar vállalni, hiába csúfolja őt még az öccse is lúzernek.

A francia kapcsolat

A magyar alkotó a franciaországi munkáját eredetileg három hónaposra tervezte, amiből három év lett, és úgy tűnik, a közeljövőben is a Párizs melletti agglomerációból dolgozik majd. A 27 is francia-magyar koprodukcióban készült, a Nemzeti Filmintézet (NFI) ugyanis három alkalommal is visszautasította a projekt támogatását. Így a film francia finanszírozással és magyar produceri gyártással született meg, és egyedüli magyar alkotásként szerepel majd a rangos fesztiválon.

„Ez külön öröm számomra, mert így az NFI döntéshozói is biztosan megnézik majd végül a filmet.”

A rövidfilmek versenyének zsűrielnöke ráadásul idén Enyedi Ildikó filmrendező lesz, akinek Buda Flóra is nagy tisztelője. Személyesen ugyan nem ismerik egymást, de egy fontos kapcsolódásuk mégis van: Enyedi Ildikó legutóbbi filmjének, A feleségem történetének operatőre az a Rév Marcell volt, aki nemcsak elképesztő karriert fut be éppen Los Angelesben, de ő a társalapítója a Boddah stúdiónak, ahonnan az elmúlt évek legsikeresebb animációs alkotásai kerültek ki.

Az animációs rendező szerint a versenyprogramba kerülés valószínűleg nagyobb láthatóságot és ismertséget hoz majd neki, meg egy következő film reményét. És mit fog csinálni, ha tényleg elhozza a cannes-i rövidfilmes fődíjat? „Tuti, hogy úszom egyet a tengerben. És veszek egy bukósisakot.”

A 27 című alkotás május 16-27. között, 11 filmből álló mezőnyben versenyezhet a rövidfilmes Arany Pálmáért. Ezután a világ egyik legfontosabb animációsfilm-fesztiválján, Annecyban is versenyben lesz június végén, a magyar közönség pedig június 1-7. között, a Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztiválon láthatja majd.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!