Elhűlt a közönség, amikor Káel Csaba a BBC mikrofonja előtt a melegellenes törvényt védte
2023. április 16. – 07:04
frissítve
Március 21-én egy nyilvános, regisztrációhoz kötött eseményt hirdettek meg a Zeneakadémiára: a BBC World Service a Solti Teremben készíti a The Arts Hour On Tour nevű műsorának rádiófelvételét, ami április 15-én, szombaton került adásba.
Az angol nyelvű beszélgetésen meghívott vendég volt Káel Csaba filmügyi kormánybiztos, Tóth Barnabás filmrendező (Akik maradtak), Tóth Kinga költő-író, Said Dániel standupos, Palágyi Máté, a Bohemian Betyárs tagja, illetve a Дeva név alatt zenélő Takács Dorina.
Az angol nyelvű beszélgetés szüneteiben a Bohemian Betyárs és a Дeva szolgáltatta a zenét. A két óra és tizenöt percesre tervezett felvétel elég sűrítetten került adásba szombaton, kiegészült még Said Dániel standupjával, illetve Puskár Krisztián újságíró is körbevezette őket három, valamilyen okból fontos budapesti helyen a BBC riporterét, Nikki Bedit. (Ezek a helyek a Telep, az AQB, illetve a Gólya voltak.)
A beszélgetés egyetlen igazán meglepő eleme az volt, hogy Káel Csaba elvállalta a részvételt, így a BBC tudott kérdezni tőle arról, hogy mit gondol az LMBTQ-ellenes pontokat is tartalmazó magyar „pedofiltörvényről”, illetve hogy a Nemzeti Filmintézet milyen jellemzőket keres egy bizonyos projektben, mielőtt annak állami támogatást ad.
Káel az utóbbi kérdésre azt válaszolja, hogy a helyzet Magyarországon hasonló a focihoz, sok fociszakértő van az országban, és sok filmszakértő is. A válasz halk nevetést vált ki a közönségből. Káel azzal folytatja, hogy jó, bátor és vicces tartalom kell, „a magyar humorérzék nagyon fura, de nem annyira, mint a brit”.
Az úgynevezett melegellenessé térített pedofiltörvényről Káel azt mondja a BBC-nek és a közönségnek, hogy
„az a törvény fontos, mert a gyerekekről szól, nem az LMBTQ-emberekről.”
Erre a közönség hangosan és érezhetően felháborodik ettől a mondattól. A filmbiztos elmondta, hogy tavaly stúdióvezetőknek elküldték ezt a gyerekvédelminek nevezett törvényt, de senkinek nem volt vele szemben kifogása.
Tóth Barnabás arról beszél, hogy az Akik maradtak című filmje az arról szól, hogy a szeretet képes csak meggyógyítani azokat a traumákat, amikből ez az ország az egész huszadik században bőségesen kapott, különféle színű terrorok formájában. Tóth jelenleg egy 1956-os tematikájú filmen dolgozik, és arra a kérdésre, hogy a történelmi téma automatikusan azt jelenti-e, hogy egy film elkészülhet, azt válaszolja, hogy „az egy külön kérdés, hogy mit akar az ember, és mit lehet”.
Tóth kifejti azt is, hogy az NFI, akárcsak a jogelődje, egy egyablakos rendszer, ha ott visszautasítják a pályázót, akkor nem nagyon van más lehetősége. A rendező azt látja, hogy mintha egyre több lenne a filléres költségvetésből készülő, úgynevezett no budget film, amik lehetnek kritikusabbak.
Miközben rengeteg nagyköltségvetésű történelmi film készül, a közepes költségvetésű, „arany középutat” jelentő filmek teljesen eltűnnek. Tóth beszél a BBC riporterének az első filmeket támogató Inkubátor Program egyre sötétebb jövőjéről is, Káel erre úgy reagál, hogy az Inkubátor menni fog tovább.
Egyéb érdekes dolgok a műsorból:
- Tóth Kinga elmondta a BBC riporterének, hogy Magyarország az egyetlen ország, ami nem ratifikálta a nők elleni és a családon belüli erőszak megelőzéséről és felszámolásáról szóló, úgynevezett isztambuli egyezményt.
- Arra a kérdésre, hogy milyen Magyarországon politikai művésznek lenni, Tóth Kinga ezt válaszolta: „Szeretnék nem az lenni, de nem tudom, hogy kell. ha már tudsz kommunikálni valakivel, vagy hogyha már állsz egy helyben, az is politikai gesztus.” Szerinte akkor lenne az ország jobb hely, ha a kormány hajlandó lenne a párbeszédre. „Mintha beszélnék, de nem beszélne vissza senki” – mondja.
- A műsorvezető néha megkérdezte a közönséget is a témákról, valaki felvetette azt az esetet, amikor a közmédiában elnémították Orbán Viktor említését egy Beton.Hofi-számban.
- Kiderült, hogy a filmbiztos volt az, aki megtanította Jamie Lee Curtisnek azt a magyar dalt, amit az Oscar-díjátadó után a sajtónak elénekelt.