Titkolni próbálja a közmédia, hogy leváltották-e a Petőfi Rádió vezetőjét

Legfontosabb

2022. november 4. – 11:21

Másolás

Vágólapra másolva

Csendben, de az elmúlt hetekben számos olyan változás történt a Petőfi-médiabirodalomban, amelyek egyre közelebb viszik Demeter Szilárdot a kormány által kitűzött célhoz, vagyis a magyar könnyűzene társadalmiasításához. Az egyik legfontosabb változás, hogy az alig több mint egy éve a kormánykommunikációval egybecsengő nyilatkozatokkal nyitó Béli Ádámot a Telex információi szerint már hetekkel ezelőtt leváltották a Petőfi Rádió csatornaigazgatói pozíciójából.

Az, hogy ki veszi át a helyét, egyelőre nem világos, mivel az MTVA évek óta semmilyen megkeresésünkre nem válaszol. Igaz, a sajtóiroda emailcímére írt levelünkre ezúttal jött válasz: két munkatárstól, Pisztrai Veronikától és Ondrik Imolától is egy automatikus üzenetet kaptunk, miszerint amíg szabadságon vannak, addig más kollégáik olvassák a leveleket.

Annyi viszont biztos, hogy Sivák Péter a jövőben a Petőfi Rádió és TV tartalmainak az előállításán dolgozik majd, ahogy ezt Demeter Szilárd is megerősítette a Telexnek.

Sivák korábban három NER-közeli rádió, a Rádió 1, a Best FM és a Retro Rádió korábbi közös programigazgatója volt (utóbbi konkrétan a KESMA része), erről a pozíciójáról tavaly októberben mondott le. Demeter Szilárd a Telexnek azt írta, Sivákot a Petőfi Rádió és TV külső tartalomgyártásáért felelős Petőfi Média Group (PMG) bízta meg a tartalmak összehangolásával úgy, hogy közben folyamatosan egyeztet a szakmai igazgatóval, valamint a Petőfi Rádió és TV vezetőivel. Arról viszont, hogy kik a Petőfi Rádió és TV vezetői, semmilyen publikus információ nem lelhető fel az interneten, és ez Demeter nekünk küldött válaszából sem derül ki.

Béli Ádám, a Petőfi Rádió és a Petőfi TV új csatornaigazgatója (b2) beszél a közmédia és a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) közös Petőfi-projektjéről tartott online sajtótájékoztatón a budapesti A38 hajón 2021. március 12-én. Mellette Galambos István, a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) program főigazgatója (b), Demeter Szilárd, a Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgatója, miniszteri biztos (j2) és Dobos Menyhért, a Duna Médiaszolgáltató Zrt. vezérigazgatója – Fotó: Mohai Balázs / MTI
Béli Ádám, a Petőfi Rádió és a Petőfi TV új csatornaigazgatója (b2) beszél a közmédia és a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) közös Petőfi-projektjéről tartott online sajtótájékoztatón a budapesti A38 hajón 2021. március 12-én. Mellette Galambos István, a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) program főigazgatója (b), Demeter Szilárd, a Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgatója, miniszteri biztos (j2) és Dobos Menyhért, a Duna Médiaszolgáltató Zrt. vezérigazgatója – Fotó: Mohai Balázs / MTI

Ahogyan Béli Ádám kinevezését, úgy a leváltását sem igyekezett nagy dobra verni az MTVA, bár amíg tavaly legalább egy sajtótájékoztatót tartottak – igaz, kizárólag a kormánylapoknak –, idén a nyilvánosan elérhető információk szerint már ezt sem tették meg. Demeter Szilárd is csak annyit válaszolt az erre vonatkozó kérdésünkre, hogy Béli kinevezése és leváltása is az MTVA hatásköre. Azt is kértük tőle, hogy segítsen már nekünk abban, hogy kivel tudnánk beszélni az MTVA-tól, mert hosszú évek óta nem válaszolnak semmire, de erre annyit mondott, ebben nem illetékes. Információink szerint egyébként Bélit gyakorlatilag lefokozták, és máshol keresnek neki munkát az MTVA-n belül.

A tájékozódásban az sem segít, hogy a Petőfi Rádió impresszumában nem szerepel a munkatársak neve, így hiába működik a csatorna az adófizetők pénzéből, egész egyszerűen nem lehet tudni, kik és milyen pozícióban dolgoznak hivatalosan a rádiónál. Az viszont beszédes, hogy az MTVA vezetőségének fenntartott oldalon sem a Petőfi TV-nél, sem a Petőfi Rádiónál nem szerepel az, hogy ki most ezeknek a felületeknek a csatornaigazgatója, ahogy Béli Ádám neve sem. Ezért kénytelenek voltunk korábbi verziók között turkálni az interneten. Ebből kiderül, hogy Béli a honlapon végig megbízott csatornaigazgatóként volt feltűntetve a Petőfi Rádiónál, míg a Petőfi TV-nél simán csak csatornaigazgatóként. A Wayback Machine szerint legalább 2022 augusztusáig szerepelt a neve a két pozícióban, most viszont már egyik helyen sem, de senki másé sincs a helyén feltüntetve.

Érdekesség egyébként, hogy a más rádióktól távozó Sivák helyére (pontosabban a Best FM-hez és a Retro Rádióhoz) az a Tiszttartó Titusz érkezett programigazgatónak, aki csatornaigazgatóként oroszlánrészt vállalt abból, hogy a Petőfi Rádió a 2010-es évek második felére mind tartalmilag, mind zeneileg egy jellegtelen kereskedelmi rádió szintjére jusson el:

Folytatódik a központosítás

A csatornaigazgató leváltása egy újabb jele annak, hogy a háttérben nagy erőkkel folyik a könnyűzenei és kulturális központosítás Demeter Szilárd alatt:

  • 2021-ben, Béli Ádám kinevezésének idején jelentették be, hogy még szorosabbra fűzi a kapcsolatát az A38 és Demeter Szilárd azzal, hogy a Petőfi TV és Rádió átteszi a főhadiszállását a hajóra.
  • Idén szeptemberben egy interjúban beszélt arról, hogy a jövőben a PMG gyártja a Petőfi TV és Petőfi Rádió tartalmait, tehát az MTVA tőlük vásárolja majd meg a műsorokat.
  • A PMG – amely a Petőfi Kulturális Ügynökség (PKÜ) alá tartozik – így már közel fél tucat médiafelületet menedzsel, hiszen ide tartozik immáron a Petőfi TV és Rádió mellett Demeter saját kulturális médiafelülete, a Hajógyár, illetve a Kultúra.hu is.
  • A PMG-hez tavaly év elején érkezett ügyvezetőnek Horváth Gergely, a Petőfi Rádió egykori népszerű műsorvezetője, illetve szintén itt dolgozik és a cégadatbázis szerint cégjegyzésre jogosult Buda Márton is, aki szintén a rádiócsatorna ismert hangja volt korábban.
  • A PMG-t, a PKÜ-t, a Hajógyárat és gyakorlatilag a komplett Demeter-féle Petőfi-birodalmat a Magyar Kultúráért Alapítvány finanszírozza. Az erről szóló kormányhatározatban is szerepel, hogy a következő négy év alatt 48 milliárd forint közpénzzel tömik ki az alapítványt.

Úgy tudjuk, hogy a tartalomgyártás kiszervezése az MTVA alól azzal jár majd, hogy a Petőfi TV-t elkezdik „hajógyárasítani”. Az A38-ból kinövő kulturális felületnek a Hangfoglaló Programért is felelős Dénes Adél a főszerkesztője, aki nem mellesleg Demeter zenekarát is menedzselte korábban. A Hajógyár YouTube-ra készülő tartalmait Stámusz Dániel csapata készíti, a hírek szerint rájuk a Petőfi TV-nél is számítana a vezetés. Demeter Szilárd megkeresésünkre azt írta:

„Igyekszünk túllépni a tévé, rádió, online portál, újmédiás tartalmak stb. gettólogikáin, és a formai követelményeknek ugyan megfelelve, valamint az adásbiztonságot szem előtt tartva, de 21. századi egységes tartalomkészítő műhelyként próbálunk dolgozni.”

Azt, hogy mit lehet várni az új rendszertől, talán az illusztrálja a legjobban, hogy a meglehetősen alacsony nézettséget produkáló Hajógyár YouTube-csatornáján alig egy hónapja több mint egyórás életútvideó készült Demeter Szilárddal – úgy, hogy ebben a rovatban már készült hasonló portré például Tátrai Tiborról, Péterfy Boriról, Beck Zoliról vagy Gerendai Károlyról, azonban az említettek feleannyi műsoridőt sem kaptak, mint a popkultúra megújításáért és társadalmiasításáért felelős kormánybiztos.

A rovat legújabb adásában is egy hasonlóan nagy formátumú popkulturális szereplő volt az alany: Dénes Adél, a Hajógyár főszerkesztője és a Petőfi Kulturális Ügynökség vezérigazgató-helyettese. A vele készült több mint félórás portrét konkrétan úgy vezetik fel a videó alatti leírásban, hogy felteszik a költői kérdés, miszerint „hogyan hagyta el a menedzseri pályát azért, hogy a magyar könnyűzenei élet egyik legfontosabb szereplője legyen?”.

A Hajógyár megkeresésünkre azzal indokolta a főnökségről készült portrévideókat, hogy „a Hajógyár egyéves születésnapja okán torta és tószt helyett bemutatkozott a csapat is, és az életútban tetszőleges hosszban részletesebben kifejtették víziójukat a háttérben dolgozók”. Demeterről pedig állításuk szerint azért készült a szokásosnál jóval hosszabb anyag, mert „három órán keresztül kérdezte a riporter, mert nagyon ritkán kapható mikrofonvégre általunk”. Hogy ez mennyibe került a magyar adófizetőknek, az nem derült ki pontosan, mindössze annyit írtak, hogy két órára kellett kibérelni egy stúdiót, minden mást saját gyártásban valósítottak meg.

Kerestük kérdéseinkkel az MTVA-t is, ha válaszolnak, beszámolunk róla. Szerettük volna megszólaltatni Béli Ádámot is, de publikusan fellelhető telefonszám vagy emailcím hiányában nem sikerült elérnünk, ráadásul az MTVA alkalmazottai csak a közmédia külön engedélyével nyilatkozhatnak a sajtónak, az MTVA pedig nem reagált a megkeresésünkre.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!