Hetekig is eltarthat, mire kiderül, mi okozta a dél-koreai repülőgép-szerencsétlenséget
2024. december 31. – 01:36
A felvételek megrázók voltak. A Jeju Air Boeing 737-800-asa a hasán csúszva túlszaladt a futópályán, majd egy korlátnak ütközve lángba borult a Muan nemzetközi repülőtéren. A thaiföldi Bangkokból visszatérő gépen 181 ember utazott – közülük 179-en meghaltak. Ez a valaha volt legsúlyosabb repülőgép-szerencsétlenség Dél-Koreában, még ha a dél-koreai repülés történetében voltak is ennél súlyosabb katasztrófák – például a Korean Air 007-es járatáé, amelyet a szovjet légierő Szu-15-ös vadászgépe lőtt le 1983-ban, 269 ember halálát okozva.
Hogy mi okozta a balesetet, azt a hatóságok még vizsgálják. Több teória is felmerült, egyesek szerint madárrajba repülhetett a gép, de több iparági szakértő nem zárja ki, hogy a Boeing 737-800-as műszaki hibája okozhatta a tragédiát. A családok lesújtva várakoznak a reptéren, és csak abban reménykedhetnek, hogy rendben eltemethetik a szeretteiket.
A szerencsétlenül járt gép a Jeju Air 7C2216-os járata volt. Az ország kedvelt üdülőszigetéről elnevezett cég Dél-Korea legnépszerűbb fapados légitársasága. A Boeing a thaiföldi Bangkokból érkezett a dél-koreai Kvangdzsu közelében található Muan nemzetközi repülőtérre. A gépnek helyi idő szerint este 9 körül kellett volna landolnia. Az események pár drámai perc alatt vettek tragikus fordulatot:
- 8 óra 54 perckor a légiforgalmi irányítás engedélyezte a gépnek a leszállást.
- 8 óra 57 perckor az irányítás figyelmeztetést adott ki, mert a térségben sok volt a madárraj.
- 8 óra 59 perckor 7C2216-os pilótája jelentette, hogy a gép madárral ütközött. „Mayday” vészjelzést, emellett a „Madárbecsapódás, visszafordulni” üzeneteket küldött. A pilóta ezután engedélyt kért az ellenkező irányból történő leszállásra.
- 9 óra 1 perckor a légiforgalmi irányítás engedélyezte az alternatív leszállást. A repülőgép egy perc múlva érintkezett a talajjal, és nagyjából a 2800 méteres futópálya felénél ért földet. A reptéri tűzoltóság már ekkor elindult a gép felé.
A helyszínen készült egyik videón látszik, hogy a repülőgép futómű nélkül ért földet. A gép kicsúszott a futópályáról, túlfutott, majd egy falnak csapódott, és kigyulladt. Egy szemtanú szerint a becsapódást hangos robbanások hangja kísérte. A baleset után 1500 mentőegység, 490 tűzoltó és 455 rendőr érkezett a helyszínre a mentéshez, és a későbbi helyreállítási munkákhoz. Minden Muan nemzetközi repülőtérre induló és onnan induló járatot töröltek.
Negyed órával a gép kigyulladása után a tűzoltók kihozták az első túlélőt, majd 9 óra 50 perckor a másikat is. Mindkét túlélő a személyzet tagja volt. Egyikük, egy 33 éves utaskísérő már magánál van. Az I (angol átírásban Lee) néven emlegetett férfinak több csontja is eltört, és lehetséges idegsérülései miatt egyelőre nem zárták ki, hogy teljes lebénulhat.
A baleset másik túlélője szintén utaskísérő volt. A 25 éves nőt Ku (Koo) néven említik a helyi sajtóban, őt egy másik szöuli kórházban kezelik. A feje és a bokája sérült, de nincs életveszélyben, állapota stabil.
A gépen 175 utas és hat fős személyzet tartózkodott. A hatóságok szerint az utasok közül ketten thaiföldiek, a többiek feltehetően dél-koreaiak voltak. A feltételezések szerint sokan a thaiföldi karácsonyi nyaralásból tértek haza. A két kimentett utaskísérőn kívül mindenki más meghalt, összesen 179-en vesztették életüket a hivatalos adatok szerint.A hivatalos halálos áldozatok száma 179.
A madárraj önmagában nem lehet ok
A dél-koreai légitársaságok, köztük a Jeju is, a legkiválóbb iparági gyakorlatok szerint működnek, és kiváló biztonsági adatokkal rendelkeznek, mondta el Geoffrey Thomas légiközlekedési szakértő a BBC-nek. A Jeju Air 2005-ös indulása óta a vasárnapi az első halálos kimenetelű baleset, mindez még váratlanabbá teszi a katasztrófát. Az elmúlt hetekben botrányok sorozatába keveredett, ezért felfüggesztett államfőt, Jun Szogjolt helyettesítő Csve Szangmok ügyvivő elnök elrendelte, hogy a teljes dél-koreai légiközlekedési rendszer átvizsgálását.
I Dzsong-Hjun (Lee Jeong-hyun), a muani tűzoltóság vezetője szerint madárcsapás és a rossz időjárás okozhatták a balesetet. A madárrajos teóriát alátámasztani látszik, hogy egy utas sms-ben megírta a rokonának, hogy „egy madár beszorult a szárnyba” és a gép nem tud leszállni. A hatóságok azonban nem erősítették meg, hogy a gép valóban összeütközött-e madarakkal.
Thomas azonban kétli, hogy csak a madarakon múlt volna a baleset. „A madárbecsapódás nem szokatlan. Ahogy a futóművel kapcsolatos problémák sem azok. A madárcsapás gyakran fordul elő, de általában nem ez okozza egyedül a balesetet” – mondta. A legismertebb madárbecsapódás miatti kényszerleszállás 2009-ben történt, amikor egy Airbus repülőgép a New York-i Hudson folyón landolt, miután összeütközött egy lúdrajjal. A leszállást mind a 155 utas és a személyzet túlélte. Más repülésbiztonsági szakértők is egyetértettek abban, hogy a madarak becsapódása szinte soha nem okoz problémát a futóművek kiengedésében.
Doug Drury, az ausztrál CQ University aviatika professzora viszont pont a nyáron hívta fel arra a figyelmet egy írásában, hogy a Boeing, az Airbus és az Embraer repülők turbóventillátoros hajtóművei súlyosan károsodhatnak egy madárcsapásban.
A műszaki hiba lehetőségét nem lehet kizárni. Egy nappal a baleset után a Jeju Air egy másik repülőjének is futóműproblémák miatt kellett visszafordulnia a szöuli Gimpo repülőtérre. A dél-koreai közlekedési minisztérium már bejelentette, hogy az országban üzemelő 101 Boeing 737-800-as gépet is külön vizsgálatnak vetik alá.
A Jeju Air vezetősége szerint előzetes vizsgálataik alapján semmilyen karbantartási probléma nem okozhatta a balesetet. A balesetet szenvedő gép egyébként az incidenst megelőző 48 órában 13-szor repült Szöul, Jeju-sziget, Nagaszaki, Peking, Tajpej és Bangkok között. A Boeing – aminek az utóbbi időben kínosan sok műszaki hibájára derült fény – kapcsolatba lépett a Jeju Airrel, megadják a szükséges támogatást a légitársaságnak.
Vannak más jelek is, amelyek műszaki problémákra utalnak. A balesetről készült videófelvételek azt mutatták, hogy a pilóták nem nyitották ki a fékszárnyakat vagy a lamellákat a repülőgép lassítására. Az, hogy manuálisan sem engedték le a futóművet, John Cox nyugalmazott pilóta, a Safety Operating Systems vezérigazgatója szerint pedig arra utal, hogy arra már nem volt idejük, írja a Guardian.
Ilyen baleseteknél felmerül a pilóták állapota és felelőssége. A dél-koreai közlekedési tárca közlése szerint a járat vezető pilótája 2019 óta dolgozott, és több mint 6800 órányi repülési tapasztalata volt.
A szakértők a repülőtér tervezését is bírálták, például azt a döntést is, hogy a a leszállást segítő lokátort a futópálya végétől 250 méterre lévő betonszerkezetbe rejtették. A futópályán túlcsúszó gép ennek a betonszerkezetnek csapódott. A Yonhap hírügynökség szerint ezt a betonbunkert tavaly építették fel, amikor új lokátort telepítettek a reptérre. A reptéri tisztviselők szerint a lokátort azért kellett erre a betonemelvényre tenni, hogy a futópálya szintjén tartsák, hogy és megfelelően működjön.
„Sok repülőtéren sok antennát láttam már, de ilyen típust most láttam először. Még ha magasabbra is akarjuk tenni az antennát, akkor sem kellett volna oda betonfalat építeni” – mondta egy névtelenséget kérő pilóta Yonhapnak. A közlekedési minisztérium szerint viszont más tengerentúli repülőtereken is betont használtak ilyen szerkezetek építéséhez, és más koreai reptereken is van ilyen építmény.
A végső választ a katasztrófa okáról minden bizonnyal a gép adathordozói fogják megadni. A repülési és hangrögzítőt megtalálták, de a Yonhap hírügynökség jelentése szerint az előbbi megsérült. Egy nyomozó azt mondta a hírügynökségnek, hogy a fekete dobozok dekódolása akár egy hónapig is eltarthat.
A családtagok remélik, hogy normális temetést rendezhetnek
Eddig 146 áldozat személyazonosságát sikerült megállapítani. A hatóságok nyálmintát gyűjtöttek a családtagoktól, hogy segítsenek azonosítani az áldozatok holttestét. Egyes áldozatokat ujjlenyomatuk alapján azonosítottak. Az elhunytak közül öten 10 év alatti gyerekek voltak. A legfiatalabb utas egy hároméves kisfiú volt, a legidősebb pedig 78 éves – közölték a hatóságok az utaslista alapján. A gépen egész családok lelték halálukat.
A reptéren továbbra is sok család várja, hogy azonosítsák a szeretteiket. „Követeljük a kormánytól, hogy több szakértőt vonjanak be. Azt akarjuk, hogy a családtagjaink maradványait maradéktalanul megkapjuk” – mondta Park Han Shin, aki a testvérét vesztette el a balesetben. A családtagok abban reménykednek, hogy sikerülhet maradéktalanul eltemetni a halottaikat, ám erre nem sok esély van.
„Mélységesen sajnálom, de a holttestek mélyrehatón károsodtak” – mondta egy tisztviselő a családoknak hétfőn, és megpróbálta elmagyarázni, hogy milyen akadályokba ütköznek azok a munkások, akik megpróbálják összegyűjteni a maradványokat. A tisztviselő szerint egyes áldozatoknak leszakadtak a végtagjaik, erre a helyszínen lévő családtagok érthetően nem reagáltak jól.
„Becsléseink szerint a holttestek 80-90 százalékát rekonstruálni tudjuk, ha kapunk rá 10 napot” – mondta a tisztviselő. A France24 szerint repteret egy mocsaras terep veszi körül, a munkások pedig apránként fésülik át a területet. A hírügynökség szerint a baleset helyszínét még hétfőn is vérfoltos törmelék, ülések és kicsavart fémdarabok borították, az égett hús és a vér szaga is érezhető volt.
Muant különleges katasztrófaövezetnek nyilvánították, ami lehetővé teszi, hogy a központi költségvetésből támogathassák a helyi önkormányzatot és az áldozatokat. A gyászolók szerint ez azonban nem elég. „A gyászoló családok csak akkor fogják úgy érezni, hogy a Jeju Air mindent megtett, amit tudott, ha anyagilag is segítik a gyászoló családokat. Miért? Elhunyt a családfő, vagy elhunytak a szülők. Csak a gyerekek maradtak, ők hogyan tudnának egyedül megélni? Nem a tartományi tisztviselők, és nem is a kormány az, aki ezen segíteni tudna” – jelentette ki a többi áldozat családját is képviselő Park Han Shin.
A Jeju Air bocsánatot kért az áldozatok családjaitól, és azt ígérte, hogy mindent megtesz az áldozatok családjainak támogatására, többek között pénzügyi segítséget is ígértek. A cég vezérigazgatója, Kim E-bae sajtótájékoztatón vállalt teljes felelősséget a balesetért, függetlenül annak okától. A reptéren várakozó családtagok viszont kiabálva fogadták a vezérigazgatót, aki szerintük késlekedve érkezett, 11 órával a baleset után.
Dél-Koreában hétnapos nemzeti gyászt hirdettek. Az újévi ünnepségek valószínűleg elmaradnak, illetve visszafogottabban tartják majd meg azokat.