Többszörös emberi mulasztás miatt változott tűzgolyóvá egy utasszállító a tokiói reptéren idén januárban

2024. december 26. – 08:32

Másolás

Vágólapra másolva

Közel egy évig tartott, mire kivizsgálták Japánban, mi okozta azt a reptéri balesetet, ami egy utasszállító kigyulladásával és öt ember halálával végződött január 2-án. A Japán Közlekedésbiztonsági Tanács most közzétett eredményei szerint az elsődleges ok emberi mulasztás volt – számolt be a Business Insider.

A Japan Airlines egyik személyszállító gépe landolás után gyulladt ki a tokiói Haneda reptéren, miután a leszállópályán összeütközött egy másik repülővel az év második napján. A gép valóságos tűzgolyóként szánkázott végig a kifutópályán, a fedélzetén 379-en tartózkodtak, de mindenkit sikerült kimenekíteni róla. Ennek ellenére öt halálos áldozattal járt a baleset, mert a gép, amivel ütközött, már nem volt ilyen szerencsés: a japán parti őrség repülőjének hatfős személyzetéből csak egyvalaki jutott le élve. Arról, hogyan sikerült a lángoló utasszállító gépből ennyi embert élve kihozni, itt írtunk részletesen.

A friss jelentés szerint a parti őrség pilótája tévesen azt hitte, hogy engedélyt kapott a kifutópályára való belépésre, miután félreértette azt, amit a légiforgalmi irányító mondott neki. Utóbbi igazából azt akarta közölni vele, hogy a belépésre várakozó sorban ők az elsők.

Az ütközés előtti utolsó pillanatokban a parti őrség pilótája utasította másodpilótáját, hogy menjen végig egy ellenőrzendő tételeket tartalmazó listán, amelyet általában a végső felszállási engedély megadása után szoktak megcsinálni. A pilóta, aki a gép egyetlen túlélője lett, azt mondta a nyomozóknak, azt hitte, már hallotta az irányítótoronyból, hogy „felszállás engedélyezve”. A jelentés szerint a pilóta azt mondta, sietett, ez hozzájárulhatott a téves értelmezéshez. A parti őrség gépe Niigata városába tartott, hogy segélyszállítmányokat vigyen a nyugati partvidéki földrengések károsultjainak. A pilóta azt mondta, aggódott amiatt, hogy a legénysége későn ér majd haza a küldetésről.

A jelentés szerint ugyanakkor az ütközéshez más tényezők is hozzájárultak: a légiforgalmi irányítás nem vette észre, hogy a parti őrség gépe a foglaltsági riasztása ellenére belépett a kifutópályára, a JAL gépének pilótája pedig a korlátozott látási viszonyok miatt nem látta a másik gépet az útban, miközben ereszkedett.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!