Párizs szembeszáll a batár autókkal, megháromszorozzák az SUV-k parkolási díját

2024. február 5. – 06:16

Másolás

Vágólapra másolva

Párizsban egyes terepjárók tulajdonosainak háromszoros parkolási díjat kell fizetniük autójuk után, erről szavaztak vasárnap a francia fővárosban, írja a Sky News.

A párizsiak 54,5 százaléka szavazott arra, hogy a városon kívülről érkező, 1,6 tonnánál nehezebb autók parkolóbérleteinek ára emelkedjen. A jogosultak mindössze 5,7 százaléka vett részt a népszavazáson, amelynek kérdése így szólt:

„Támogatja vagy ellenzi, hogy a nehéz, terjedelmes, környezetszennyező autók parkolására külön díjszabást vezessenek be?”

Az új parkolási díjak értelmében, ha valaki nem helyi lakos, és terepjárójával a belvárosi részen állna meg,

az eddigi díj háromszorosát, óránként 18 eurót (7000 forintot) kell fizetnie,

míg a kisebb autók esetében ez csak 6 euró lesz. Az első két óra leteltével büntető jelleggel ugrik a díj: egy hatórás parkolás egy terepjáróval 225 euróba (85 ezer forint) fáj majd. Az új tarifa a kéttonnás vagy annál nagyobb tömegű elektromos autókra is vonatkozna.

Az ötletet messzemenőkig támogatta a város szocialista polgármestere, Anne Hidalgo mindenképp szeretné, ha az idén megrendezendő olimpiai játékoknak otthont adó várost zöldebbé, gyalogos- és kerékpárosbaráttá tudná tenni. Párizsban 2020 óta 84 kilométernyi kerékpársávot hoztak létre, a Covid-lezárások vége és 2023 között 71 százalékkal megugrott a kerékpárhasználat.

Hogy Budapesten is várható-e hasonló lépés, arról a józsefvárosi alpolgármester, Rádai Dániel azt mondta: igen, beszélni kell arról arról, hogy a dzsipek, SUV-k hogyan takarják ki az utakat, hogy a 4-5 éves gyerekek biztonságát mennyire veszélyeztetik az egy méter húsz centi magas motorháztetők. De ez elsősorban a Fővárosi Közgyűlés hatásköre. A következő ciklus legelején ezeket a terveket napirendre kell tűzni.

Az új autók átlagos szélessége 2023 első felében lépte át a 180 centit, így 2001 óta átlagosan évente fél centivel lettek szélesebbek. Ez elsőre nem hangzik soknak, de ha nem szabályozzák viszonylag gyorsan, hogy mekkorák lehetnek az autók, sok luxus-SUV hamarosan már olyan széles lesz, mint egy busz.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!