Az elmúlt 10-15 év alatt Európa a kínai termékek rabjává vált, ám ezt csak most veszi észre. A munkaerőköltségek csökkentése érdekében a kontinens autóiparának nagy részét kiszervezték Ázsiába, kizárólag a kész elektronikai termékekre koncentráltak a cégek, és megfeledkeztek a gyártáshoz szükséges ásványok kitermelésének, illetve a fém alapanyagok gyártásának fontosságáról. Ezt a hírt a Telex és az autóMAGAZIN együttműködésének keretében olvashatják.
Kína, amely e nyersanyagforrások nagy részét ellenőrzése alatt tartja, már korábban egyfajta embargót vezetett be a gallium és germánium exportjára, amelyek a villanyautó-töltők, illetve a félvezetők előállításához kellenek. Ez a lépés egészült ki most egy másodikkal, amely még nagyobb károkat okozhat az itteni gyártóknak.
Kína a nemzetbiztonsága védelmével érvelt, amikor október 20-án bejelentette, hogy december elsejétől korlátozza a grafit nemzetközi kivitelét:
„Tekintettel a nemzetbiztonság és a nemzeti érdekek védelmének szükségességére, Kína exportellenőrzést alkalmaz bizonyos grafittermékekre”
– közölte az ázsiai ország kereskedelmi minisztériuma. A kínai vállalatoknak a továbbiakban külön engedélyt kell kérniük a grafit országon kívüli értékesítésére. Ezt azonnal érzékelni fogják az európai gyártók is, hiszen a grafit a villanyautók legnagyobb részébe szerelt lítium-ion akkumulátorok negatív elektródáinak (katód) alapanyaga.
A stratégiai döntés reakció lehet az Egyesült Államokkal szemben, amelynek vezetése úgy döntött, hogy korlátozza a csúcstechnológiai berendezések és gépek Kínába irányuló exportját. Másrészt fontos üzenetet hordozhat Európa számára is, ahol azt kezdték vizsgálni, hogy milyen állami támogatásokban részesülnek a kínai gyártók azért, hogy elektromos autóikat az itteni gyártóknál olcsóbban dobhassák piacra. Ez utóbbiról korábban részletes cikket közültünk az autóMAGAZIN-tól.