Tökéletes gőzgyűrűket eregetett az Etna, lezárták a cataniai repteret

2023. augusztus 14. – 10:28

Tökéletes gőzgyűrűket eregetett az Etna, lezárták a cataniai repteret
Az Etna 2023. augusztus 10-én – Fotó: Salvatore Allegra / Anadolu Agency / AFP

A júliusi tűzeset után ismét lezárták a cataniai repülőteret, ezúttal az Etna legújabb kitörése miatt, amely vasárnap késő délután kezdődött – írta a Catania Today.

Vasárnap 18:30-tól fokozatosan erősödő vulkáni aktivitást észleltek a vulkanológusok az Etna délkeleti kráterében, ahonnan este felé egy kevés láva is kicsordult déli irányban. A kilövellt hamu miatt a közeli légteret lezárták, ezért hétfő 13 óráig minden induló és érkező járatot töröltek a cataniai reptérről, a gépeket Szicília más repülőtereire irányítják át.

Az Etna mostani aktivitásának az érdekessége, hogy a vulkán szinte tökéletes gőzgyűrűket eregetett magából. A gyűrűk a vulkáni nyílásokból felszabaduló füst, gőz és más gázok keverékéből keletkeznek, és akár több percig is a levegőben maradhatnak, mielőtt végleg eltűnnének.

Az Etna gőzgyűrűi 2023. augusztus 14-én – Fotó: Salvatore Allegra / AFP Az Etna gőzgyűrűi 2023. augusztus 14-én – Fotó: Salvatore Allegra / AFP
Az Etna gőzgyűrűi 2023. augusztus 14-én – Fotó: Salvatore Allegra / AFP

Július 23-án Boris Behncke, az olasz Nemzeti Geofizikai és Vulkanológiai Intézet vulkanológusa, aki Szicíliában, az Etna mellett dolgozik, azt írta a Twitteren, hogy a vulkán már körülbelül egy hete tucatnyi gőzgyűrűt bocsát ki a Bocca Nuova kráterében lévő nyílásból.

Az Etna gőzgyűrűinek titka valószínűleg a Bocca Nuova kráterben lévő szellőzőnyílás alatti csatorna alakjában rejlik. A Scientific Reports című folyóiratban február 9-én közzétett tanulmányukban a kutatók számítógépes modell segítségével szimulálták a gázgyűrűk kialakulását, és megállapították, hogy a tökéletes gyűrű formához a magmacsatorna tetején lévő gázbuborékokból történő gyors gázkibocsátás és a kibocsátó nyílás alakjának szabályossága szükséges – írta a Live Science.

Európa legmagasabb és egyik legaktívabb vulkánja májusban is produkált egy kisebb kitörést.