Évek óta kongatják a vészharangot, csak idő kérdése volt egy ilyen tragikus baleset

2023. március 4. – 13:59

Évek óta kongatják a vészharangot, csak idő kérdése volt egy ilyen tragikus baleset
Tüntetők a Hellenic Train vasúttársaság központja előtt Athénban 2023. március 1-én – Fotó: Louiza Vradi / Reuters

Másolás

Vágólapra másolva

Országszerte zavargások törtek ki szerda este Görögországban, amit csütörtökön egy 24 órán át tartó vasúti sztrájk, pénteken pedig további tüntetések követtek. A gyorsan terjedő elégedetlenségi hullámot az ország valaha volt egyik legsúlyosabb vonatbalesete váltotta ki: az ország középső részén, nem messze Lárisza városától kedd éjjel egymásnak ütközött egy teherszállító és egy személyvonat, a balesetben 57 ember meghalt.

A tüntetők és a sztrájkoló dolgozók egyetértenek abban, hogy Kiriákosz Micotákisz görög kormányfőnek nincs igaza, mikor azt mondja, a tragédiát emberi mulasztás okozta. Szerintük ugyanis a baleset hátterében igazából a görög vasúti infrastruktúra évtizedek óta tartó elhanyagolása áll, és csak idő kérdése volt, hogy bekövetkezzen egy ilyen tragikus baleset, még akkor is, ha az azóta letartóztatott állomásfőnök a hírek szerint elismerte részleges felelősségét az ügyben.

Diákok és munkások

Az Athénban, Szalonikiben és Láriszában zajló többezres megmozdulások egy részét vállvetve szervezték diák- és munkásszakszervezetek. Előbbiek érintettsége abból fakad, hogy a személyvonat 350 utasának jelentős része a görög ortodox nagyböjti hosszú hétvégéről Szalonikibe visszatérő diák volt. Azt egyelőre nem lehet tudni, a halálos áldozatok közül mennyien voltak diákok, és a holttestek azonosítása is nehéz volt a vasúti kocsikban pusztító, 1300 fokos lángok eloltása után.

Péntekre úgy nézett ki, a tűzoltóság lassan befejezi a helyszín átvizsgálását, és elkezdődhet a törmelék eltakarítása. Ezzel párhuzamosan egyesek még mindig nem tudják, van-e érintett hozzátartózójuk az áldozatok és sérültek között. A Reuters szerint szombatra DNS-minták alapján eddig 54 áldozatot azonosítottak.

Míg csütörtökön és pénteken jellemzően békésen zajlottak a tüntetések, szerdán több helyen rohamrendőrök oszlatták a tömeget. Athénban tüntetők tüzeket gyújtottak, és kövekkel dobálták a személyvonatot üzemeltető Hellenic Train vasúttársaság épületét. A tüntetők a cég mellett egyértelműen a kormányt, esetleg az előző kormányokat okolják a tragédiáért, és többen azt gondolják, a baleset megelőzhető lett volna, amennyiben foglalkoztak volna a szerintük borzasztó állapotban lévő görög vasúti infrastruktúrával.

„Ez nem baleset volt, hanem gyilkosság”,

állt egy tüntető diák molinóján. A megmozdulások pénteken sem hagytak alább, Athénban például több ezren zárták le a parlament felé vezető utat, és fekete lufikat engedtek fel a gyász jeléül.

A fővárosi tiltakozásokon a tüntetők összecsaptak a rohamrendőrökkel 2023. március 1-jén – Fotó: Socrates Baltagiannis / Anadolu Agency / AFP
A fővárosi tiltakozásokon a tüntetők összecsaptak a rohamrendőrökkel 2023. március 1-jén – Fotó: Socrates Baltagiannis / Anadolu Agency / AFP

Hasonlóan elégedetlenek a vasúti dolgozók, akik csütörtökön az egész napos munkabeszüntetéssel kívánták felhívni a figyelmet az ágazatot sújtó krónikus létszámhiányra és rossz munkakörülményekre. Közleményükben „tiszteletlenséggel” vádolták meg az egymást követő kormányokat, szerintük a több állandó személyzetet és modern biztonsági rendszerek bevezetését tartalmazó kéréseik minduntalan a kukában landoltak. Az egynapos sztrájkhoz szolidaritásból csatlakoztak az ország metróinak dolgozói is.

A vasúti dolgozók jelezték, hogy világos menetrendet szeretnének látni a kormánytól, hogy mikorra léptetik életbe a megfelelő biztonsági protokollokat.

Ki a felelős?

Ahogy a február eleji török földrengéseknél, úgy a görög vonatbalesetnél is azonnal elindult a politikai felelősök keresése, ami kényelmetlen lehet az idáig viszonylag népszerű jobbközép kormányt vezető Micotákisznak. Az április 9-én esedékes választásokra épp ráforduló miniszterelnök egyesek szerint kissé idő előtt tett egy nyilatkozatot, melyben nagyrészt emberi mulasztás következményének állította be a tragédiát.

A felelős ebben az esetben egy láriszai állomásmester lenne, aki saját bevallása szerint elfelejtette áttéríteni a másik vágányra a személyvonatot, amely így kilométereken keresztül haladt a szembejövő tehervonattal megegyező vágányon.

Nem vetnek jó fényt az állomásmesterre a kedden kiadott felvételek, amelyeken hallatszik, ahogy először arra kér egy vonatvezetőt, haladjon át egy piros lámpán, míg egy másikon arra utasítja alkalmazottját, tartson egy vonatot ugyanazon a vágányon. Az 59 éves férfi először tagadta bűnösségét, és egy műszaki hibára fogta a balesetet, ám több forrás szerint később elismerte részleges felelősségét.

Más kormányzati szereplők azonban úgy látják, nem csak egyetlen ember mulasztása okozta a tragédiát. A baleset másnapján lemondó közlekedési miniszter például azt mondta, felelősséget vállal azért, mert nem sikerült rendbetenni egy olyan vasúti hálózatot, amely nem felel meg a 21. század követelményeinek. Szintén benyújtották lemondásukat a Görög Vasúti Szervezet (OSE) és leányvállalata, az ERGOSE vezetői.

Beálltak a miniszterelnököt kritizálók sorába a görög ellenzéki pártok is, köztük az előzőleg kormányon lévő baloldali Sziriza, amely azt mondta, nem kívánja kommentálni Micotákisz „elhamarkodott” kijelentését. Mint ahogy azonban az a sztrájkoló vasutasok közleményéből is kiderül, sokan kormányokon átívelő hanyagságot feltételeznek a baleset mögött, amely így minden olyan pártot befeketít, amelyik hatalmon volt az elmúlt évtizedekben.

A miniszterelnök mindenesetre megígérte egy olyan, pártokon átívelő, független szakértőkből álló vizsgálóbizottság felállítását,

amely reményei szerint igazságot fog szolgáltatni az elhunytak családtagjainak.

Nincs pénz, nincs technológia

A teljes képhez az is hozzátartozik, hogy ugyan a már korábban említett Hellenic Train egy magáncég, a vasúti hálózatot üzemeltető OSE azonban megmaradt görög állami kézben. Ez annak a privatizációs hullámnak köszönhető, ami az államadóssággal fenyegetett ország kimentését követte. Az új cégtől azt várták, hogy több száz millió eurót fektet be a vasúti infrastruktúra fejlesztésébe.

Drónfelvételen a baleset helyszíne – Fotó: Alexandros Avramidis / Reuters
Drónfelvételen a baleset helyszíne – Fotó: Alexandros Avramidis / Reuters

A görög vasúthálózat az utóbbi időben kifejezetten veszélyesnek számított, 2018 és 2020 között itt volt a legmagasabb a halálos balesetek száma utazott kilométerre levetítve az Európai Unió országaiban.

Szakszervezeti vezetők szerint az ország vasúti hálózata egyértelműen lemaradásban van más fejlett országokhoz képest. Egy Láriszától északra eső 110 kilométeres szakaszon például mindenféle biztonsági berendezés hiányában az állomásvezetők egymással kommunikálva állapítják meg, éppen hol tartanak a szerelvények. Mindez szerintük pedig a politikai akarat hiányának és a túlburjánzott bürokráciának köszönhető.

Ha 2023-ban nincs technikai segítség, csak emberek kezelik az irányítást, akkor a hibák elkerülhetetlenek, mondta a Hellenic Train egyik dolgozója és szakszervezeti elnöke. Azt is állította, hogy többször előfordult már a keddi balesethez hasonló helyzet, amikor a két vonat ugyanazon a vágányon, ellentétes irányban haladt. A korábbi esetek során azonban a balesetet az utolsó pillanatban sikerült elkerülni.

„Mi, vasúti dolgozók évek óta kongatjuk a vészharangot, de csak süket fülekre találtunk.”

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!