Nincs új nyugati autó, nehéz dilemma várja az orosz vevőket

2023. február 17. – 21:17

frissítve

Nincs új nyugati autó, nehéz dilemma várja az orosz vevőket
Az AvtoVAZ, vagyis a Ladákat gyártó óriáscég központi épületei Togliattiban – Fotó: Jurij KADOBNOV / AFP

Másolás

Vágólapra másolva

Az orosz–ukrán háború kezdete óta eltelt évben rekordmélységbe zuhant az orosz autópiac forgalma, ezért a vásárlók kénytelenek a használtpiacról válogatni, írja összefoglaló cikkében a Reuters. Amint az várható volt, a nyugati márkák, mint az orosz piacon egykor legnagyobb szereplőnek számító Renault, vagy éppen a nyugati cégek kivonulásáig szintén saját helyi gyárral rendelkező Volkswagen, a Mercedes és a többi tömegmárka eltűnését követően az éves eladások a korábbi 1,6 millióról 687 ezer darabra, az ezekre költött pénz összege pedig 20,5 milliárd dollárra csökkent.

Az Ukrajnát megtámadó országban összesen 450 ezer új személyautót gyártottak, ami 1991, vagyis a Szovjetunió összeomlása óta a legrosszabb eredmény. Eközben az Autostat szerint a tavaly eladott új autók átlagára 17 százalékkal 2,33 millió rubelre (átszámítva 11,3 millió forint), a használtaké 32 százalékkal 890 ezer rubelre (átszámítva 4,3 millió forint) nőtt, az éves infláció pedig 11,9 százalék volt.

Az újautó-vásárlók jelentős része használt példányok után néz, tavaly az összes eladott autó háromnegyedét ezek tették ki, szemben az előző év 55 százalékos arányával. Az elemzés szerint a vevők érdekes dilemma előtt állnak, hiszen a szűkös újautó-kínálat jelentős részét a pénztárcabarát és sokszor nyugati alkatrészeiktől megfosztott Ladák és a kínai gyártmányok, köztük az egykori Renault-gyárban készülő, Moszkvics-emblémával ellátott JAC Motors-gyártmányok teszik ki, míg a prémiumszegmens gyakorlatilag kiürült, és csak bonyolult úton lehet beszerezni ilyen autókat.

A cikkben nyilatkozó Anton nevű férfi nem akarta elárulni vezetéknevét, de elmesélte, hogy tavaly decemberben vásárolt egy használt Škodát, mert nyugati autót szeretett volna az orosz és kínai alternatíva helyett. A Škoda 2,5 millió rubelbe (átszámítva 12,5 millió forintba) került, így egymillióval (kb. 4,8 millió forint) volt drágább, mint egy évvel korábban lett volna, és mint a férfi a Reutersnek elmondta, így is egymillióval került kevesebbe, mint egy új példány. Anton szerencsésnek érzi magát, hiszen mint mondja, a még elérhető készletek fogynak, az árak pedig folyamatosan emelkednek.

Az Oroszországba áramló használt autók jelentős része Japánból érkezik, de a szigetország tavaly visszafogta az autóexport mennyiségét, ugyanakkor a rendelkezések nem vonatkoznak a magánszemélyekre.

Kapcsolódó
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!