Az évtized ékszerlopásaként kezdik emlegetni a Los Angeles-i pénzszállító kamion kirámolását
2022. július 27. – 04:59
Túl sok részlet még most sem ismert a július 11-i nagy Los Angeles-i ékszer- és gyémántlopásról, de a Los Angeles Times által frissen megírt fejlemények alapján könnyen lehet, hogy az évtized ékszerlopásává duzzadhat a sztori. Korábban ugyanis annyi volt ismert, hogy több millió dollár értékű drágaköveket és ékszereket loptak egy páncélozott teherautóból Los Angeles mellett, és hogy az ellopott rakomány értéke valahol 10 és 100 millió dollár között mozog. A nagyságrendileg nem elhanyagolható különbség azon múlik, hogy a szállítást végző cég által a biztosításhoz leadott összeget vagy a megkárosított ügyfelek által önbevallott kár mértékét nézzük.
Az LA Times azóta annyit kiderített, hogy a tolvajoknak – bárkik is voltak azok – 27 percük volt feltörni a páncélozott teherautót, kirámolni belőle az ékszerek, drágakövek és luxusórák szállítására használt tárolókat, majd meglépni. Hogy nem kis szállítmányról volt szó, azt jól jelzi, hogy a Brink's cég egy nyergesvontatóval vitte a San Mateóban rendezett Nemzetközi Drágakő- és Ékszerkiállításról Pasadenába a szállítmányt.
Mivel jelenleg is tart a nyomozás, a rendőrség nem sok mindent közölt a lappal, annyit viszont elmondtak, hogy a lopás sebessége és mérete miatt szinte biztos, hogy több tolvajjal van dolguk. Azt viszont nem tudni, hogy véletlen bukkantak-e a tettesek a szállítmányra, vagy pontosan tudták, mit, mikor és hol kell keresni. Utóbbi azért is érdekes információ, mert a hasonlóan értékes szállítmányokat jelöletlen, műholdas nyomkövetővel és golyóálló vezetőfülkével ellátott teherautóban, fegyveres őrökkel, titkos útvonalon szokták szállítani. Ráadásul az eset hajnali 2 körül történt egy autópálya melletti pihenőnél. A nyomozást vezető Michael Mileski szerint ha a teherautó maga nem is, az árulkodó jel lehetett, ha a kamiont vezető őrök oldalán fegyvertartó volt, amikor elhagyták a járművet.
„Több mint 100 millió dollárnyi dokumentált veszteségről van szó. Ez egy hatalmas bűncselekmény volt. A valaha volt egyik legnagyobb ékszerrablás. Aranyról, gyémántokról, rubinokról, smaragdokról és rengeteg luxusóráról van szó” – mondta Arnold Duke, annak az ékszerkiállításnak az elnöke, ahonnan elszállították az ellopott értéktárgyakat.
Amennyiben a nyomozás végére valóban Duke-nak lesz igaza, és a valaha volt egyik legnagyobb ékszerrablás történt, akkor az a híres-hírhedt 2003-as antwerpeni és 2015-ös londoni, Hatton Gargen-i ékszerlopás mellé kerülhet. Előbbiben állítólag 100 millió dollárnyi gyémántot loptak el, és végül egy szalámis szendvics miatt buktak el az elkövetők – a sztorit még odaát, az Indexen írtuk meg –, utóbbiban pedig egy csapat, a betörés és lopás terén tapasztalt nyugdíjas szerzett meg minimum 14, más becslések szerint akár 200 millió fontnyi ékszert és egyéb értéket.
A tolvajok fellegvára
Los Angeles a tolvajok kiemelt célpontjának számít, nem utolsósorban azért, mert itt található több is az Egyesült Államok legnagyobb kereskedelmi kikötői közül. Csak 2021-ben 57 millió dollárnyi szállítás közbeni lopáskárt jegyzett fel a CargoNet nevű lopásfigyelő cég, és az sem elhanyagolható, hogy változatlanul Kaliforniában tűnik el a legtöbb feladott csomag.
A helyzet leginkább ott tetten érhető, ahol az óceániból vasúti szállítmányozás lesz: Los Angeles teherpályaudvarain helyenként bokáig, térdig áll a szemét, amit a jogtalanul felbontott majd eldobott csomagok eredményeznek. Sőt, olyan is előfordult már, hogy egy tehervonat kisiklott, annyi szemét állt a síneken.
A vonatokat üzemeltető Union Pacific hiába takarítja a területet viszonylagos gyakorisággal (egy-két havonta), a helyzet mindig ugyanoda jut vissza. A végleges megoldás természetesen a vagonok állandó, jobb őrzése lenne, de a cég szerint hiába vetnek be több és több biztonsági őrt, drónokat, speciális biztonsági kerítéseket és behatolókat jelző rendszereket, nem tudják felvenni a versenyt a tolvajokkal. Azokkal a tolvajokkal, akik egy erővágóval villámgyorsan feltörik a kiszemelt vagonokat, azokból pedig kisteherautókba pakolják át a csomagokat.
A lopáskár olyan méreteket öltött, hogy a Union Pacific – leginkább csak blöff szintjén – azt is felvetette, hogy valahogy kihagyja a szállítási vérkeringésből Los Angelest, ha nem konszolidálódik a helyzet.