Szijjártó: Brüsszeli szégyen, hogy az EU-bővítés nem haladt előre az utóbbi időszakban
2022. június 15. – 13:55
frissítve
Az EU súlyos gazdasági és biztonsági kihívásokkal néz szembe, a közösségnek pedig mindent el kellene követnie a biztonsági kockázatok csökkentése és az európai gazdaságok versenyképességének életben tartására, mondta Szijjártó Péter Ranko Krivokapić montenegrói külügyminiszterrel tartott közös sajtótájékoztatóján.
„Mi tudunk olyan intézkedést, amely ezt a két célt egyszerre elégítené ki, ez pedig a Nyugat-Balkán integrációja lenne, ami mindig is európai érdek volt, de ebben a helyzetben szó szerint életbevágóvá vált”
– mondta a magyar külügyminiszter. Szijjártó Péter szerint a NATO már felismerte a csatlakozás biztonsági jelentőségét, és jóváhagyta három térségbeli ország jelentkezését. Ideje lenne, hogy az EU is felismerje a dinamikusan növekvő gazdaságokkal rendelkező régió jelentőségét.
„Mi őszintén szólva szégyennek tartjuk, brüsszeli szégyennek, hogy az Európai Unió bővítése tapodtat nem haladt előre az elmúlt időszakban”
– jegyezte meg Szijjártó. A külügyminiszter szerint Montenegróval például mind a harminc tárgyalási fejezetet megnyitották, azonban az elmúlt öt évben egyet sem zártak le, ami tiszteletlenség a montenegrói emberekkel szemben. Néhány európai ország hozzáállását képmutatónak nevezte, mint mondta: „Szóban mindig támogatják a bővítést, aztán amikor magunk maradunk huszonheten zárt ajtók mögött, akkor elmondják, hogy az miért nem lehetséges a következő években.”
Szerinte az ország felvétele egyszerű lenne, mivel egy eurót használó NATO-tagállamról van szó, amelynek lakossága az EU népességének nagyjából 0,12 százalékát teszi ki. A miniszter arról is beszélt, hogy Magyarország mindent megtett azért, hogy Montenegró közelebb kerülhessen az Európai Unióhoz, jelentős magyar vállalati beruházások történtek az országban, az Eximbank pedig 35 millió eurós hitelkeretet nyitott ennek további előmozdítására.
Szijjártó arra is kitért, hogy az ukrajnai háború miatt nehezen használhatóvá váltak a kelet–nyugati közlekedési folyosók, és ez minden bizonnyal így lesz a következő években is. Ezért felértékelődnek a délről északra vezető kereskedelmi útvonalak, így például a Budapest–Belgrád-vasútvonal felújítása is. A 750 milliárd forintos, nagyrészt kínai hitelből megvalósuló gigaprojekt 2021 őszén indult el ténylegesen, fővállalkozóként a Mészáros-birodalomhoz tartozó RM International Zrt. viszi.
A külügyminiszter szerint Magyarország stratégiai érdeke lenne, ha a Budapest–Belgrád-vasútvonal Belgrádtól a legnagyobb montenegrói kikötőig, Barig folytatódna, ezért a kormány kész részt venni a projektben, amiről már meg is kezdték a egyeztetéseket.
Szijjártó Péter Aleksandar Damjanović pénzügyminiszterrel, Ervin Ibrahimović regionális fejlesztésért felelős miniszterelnök-helyettessel és Goran Djurović gazdaságfejlesztési és turisztikai miniszterrel is egyeztet majd Montenegróban.