Feljelentést tesznek a szlovén miniszterelnök pártsajtójának „rogáni” finanszírozása miatt

2022. április 16. – 13:04

Másolás

Vágólapra másolva

Büntetőfeljelentést tesz a Telekom Slovenije, az Szlovén Demokarata Párt (SDS), valamint a NovaTV24.si és több természetes személy ellen hivatali visszaélés, valamint hűtlen kezelés gyanújával – jelentette be szombaton Jani Möderndorfer (LMŠ), az ügyben létrejött vizsgálóbizottság alelnöke a novice.svet24.si tudósítása szerint.

Ugyanakkor feljelentését önállóan tette meg, mert a bizottság elnöke állítása szerint maga is a kormánypárt oldalán áll az ügyben, holott a beszerzett dokumentáció alapján – Möderndorfer megítélése szerint legalábbis – a NovaTV24 működése és gazdasági adatai egyértelműen vitathatók. A gyanú szerint

bizonyos pénzmozgások Orbán Viktor szlovén szövetségesének, a jobboldali Szlovén Demokrata Pártot vezető Janez Janšának megválasztását voltak hivatottak segíteni.

Möderndorfer azt is részletesen bemutatta, hogyan finanszírozták elsősorban magyar pénzből, szalmacégeken keresztül a NovaTV24-et Schatz Péterrel és az R-Post-R-rel a háttérben, amely Orbán Viktor magyar miniszterelnökhöz közel álló emberektől kapott pénzt. A szlovén pénzügyminisztérium pénzmosás elleni hivatala ugyanis vizsgálatot indított a SDS körüli médiacégek ügyében, amelyben elsősorban a szlovén Ripost (új nevén R-Post-R), Schatz Péter és Adamik Ágnes pénzügyeire voltak kíváncsiak.

Néhány hete derült ki, és írta meg a Szabad Európa és a szlovén Mladina újság a birtokukba került dokumentumok alapján, hogy

Kosik Kristóf, a Rogán Antalnak és Habony Árpádnak, valamint a letelepedési kötvényeket áruló cégeknek is dolgozó ügyvéd 2018-ban összesen egymillió eurót utalt át a Szlovén Demokrata Párthoz (SDS) közel álló tévét és újságokat tulajdonló magyar befektetőknek, Schatz Péternek és Adamik Ágnesnek (aki 2020 eleje óta Kovács Ágnesként szerepel a cégnyilvántartásban).

Korábban a szlovén Necenzurirano oknyomozó portál azt írta, hogy a magyar kormányhoz közel álló cégek és üzletemberek legalább 12 millió eurót toltak bele olyan szlovén médiacégekbe, amik az SDS párt propagandáját közvetítik. Mint írták, a szlovén R-Post-R nevű médiacég főszerepet játszik a párt propagandájában. Ezt a céget Schatz Péter alapította, aki korábban az MTVA üzleti és termékfejlesztési igazgatója volt, és akinek korábban a Ripost is az érdekeltségébe tartozott. Adamik és Schatz korábban kollégák voltak a magyar köztévében.

Schatz a fideszes üzleti körök balkáni médiatérfoglalásának egyik figurája, egy Habony-közeli céggel együtt vásárolta be magát a Nova24TV-be, ami szintén a szlovén SDS párt médiabirodalmához tartozik. A Necenzurirano szerint a Nova24TV 2017 júliusa és 2020 márciusa között 3,5 millió eurót kapott Magyarországról.

Amikor pedig a Janša-kormány 2020 márciusában hivatalba lépett, a rendszer megváltozott, és új pénzforgalom körvonalazódott – állítja a vizsgálatot végző Möderndorfer, aki a szombati sajtótájékoztatón elmondta, ő maga a a Telekom Slovenija és vezetőinek valamiféle kormányzati megállapodására gyanakszik az ügyben, ezért is feljelentést tesz.

Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!