Szabad Európa: Rogán ügyvédje egymillió eurót utalhatott át a szlovén miniszterelnök pártjához közel álló sajtó megsegítésére

2022. március 25. – 10:42

Másolás

Vágólapra másolva

A Szabad Európa és a szlovén Mladina újság azt írja a birtokukba került dokumentumok alapján, hogy Kosik Kristóf, a Rogán Antalnak és Habony Árpádnak, valamint a letelepedési kötvényeket áruló cégeknek is dolgozó ügyvéd 2018-ban összesen egymillió eurót utalt át a Szlovén Demokrata Párthoz (SDS) közel álló tévét és újságokat tulajdonló magyar befektetőknek, Schatz Péternek és Adamik Ágnesnek (aki 2020 eleje óta Kovács Ágnesként szerepel a cégnyilvántartásban). A Szabad Európa megkeresésére Kosik nem kívánta kommentálni az ügyletet.

2018. március 14-én lemondott Miro Cerar szlovén miniszterelnök, ezért 2018. június 3-án előrehozott választást tartottak Szlovéniában. Ez nagy lehetőség volt Orbán Viktor szlovén szövetségesének, a jobboldali Szlovén Demokrata Pártot vezető Janez Janšának, hogy visszatérjen a hatalomba. A Szabad Európa szerint Janšának a kampány miatt hirtelen pénzt kellett juttatni a pártjához kötődő médiagépezetnek, amelynek kiadói addigra csődközeli állapotba kerültek, a fizetéseket sem tudták időben utalni. Az SDS pártsajtója ekkor már magyar kézben volt, és Magyarországról érkezett a segítség is.

A Szabad Európa szerint a Kosik Kristóf által elutalt egymillió euró továbbutalásával meg kellett várni a magyar választásokat. Azt írják, hogy április 10-én Schatz Péter személyesen keresett fel egy közjegyzőt, és fizetett be 380 ezer eurót, hogy azzal tőkét emeljen Ripost Založništvo nevű cégében. Húsz perccel később Schatz üzlettársa, Adamik Ágnes is megjelent ugyanannál a közjegyzőnél, és befizetett 403 ezer eurót a Crecol Media nevű szlovén reklámcégének. Adamik pár nappal korábban macedón médiacégének tőkéjét is megemelte 175 ezer euróval. A friss tőkének köszönhetően az SDS-hez közeli média megmenekült a csődtől, segíteni tudták Janša kampányát, aki meg is nyerte a választást.

Janez Janša szlovén kormányfő 2018. június 3-án – Fotó: Jure Makovec / AFP
Janez Janša szlovén kormányfő 2018. június 3-án – Fotó: Jure Makovec / AFP

A Szabad Európa azt írja, hogy a szlovén pénzügyminisztérium pénzmosás elleni hivatala vizsgálatot indított a SDS körüli médiacégek ügyében. Elsősorban a szlovén Ripost (új nevén R-Post-R), Schatz Péter és Adamik Ágnes pénzügyeire voltak kíváncsiak. Ennek a vizsgálati anyagnak egy része került a Szabad Európa birtokába. A dokumentumokból kiderül, hogy elsősorban Magyarországról finanszírozták a szlovén és a macedón pártmédiák fenntartását, és hogy a pénzek elosztója az R-Post-R volt.

Schatz és Adamik ugyanaznap, ugyanabban a ljubljanai bankfiókban nyitott számlát, és mindkét számlára ugyanaznap, 2018. március 29-én érkezett egy-egy nagyobb összeg Kosik Kristóf ügyvédtől. Schatz Péternek 400 ezer eurót (akkori árfolyamon számolva 125 millió forintot) utalt Kosik kölcsönként. Adamik Ágnes 598 ezer eurót (akkori árfolyamon 187 millió forint) kapott Kosiktól „bevétel külföldről” közleménnyel.

A Szabad Európa ízt írja, Kosik a megkeresésükre nem árult semmit arról, milyen viszonyban van Schatz Péterrel és Adamik Ágnessel. Ügyvédi titoktartásra hivatkozva azt sem erősítette meg, hogy ismeri a két személyt. Szintén az ügyvédi titoktartásra hivatkozott, amikor az egymillió euróról kérdezték. „Amikor megemlítettünk neki, hogy előttünk van egy, az utalást bizonyító dokumentum, annyit mondott, hogy semmi olyan nincs az ügyben, amit ne lehetne vállalni, de a titoktartás miatt nem mondhat semmit” – írja a Szabad Európa.

Korábban a szlovén Necenzurirano oknyomozó portál azt írta, hogy a magyar kormányhoz közel álló cégek és üzletemberek legalább 12 millió eurót toltak bele olyan szlovén médiacégekbe, amik az SDS párt propagandáját közvetítik. Mint írták, a szlovén R-Post-R nevű médiacég főszerepet játszik a párt propagandájában. Ezt a céget Schatz Péter alapította, aki korábban az MTVA üzleti és termékfejlesztési igazgatója volt, és akinek korábban a Ripost is az érdekeltségébe tartozott. Adamik és Schatz korábban kollégák voltak a magyar köztévében.

Schatz a fideszes üzleti körök balkáni médiatérfoglalásának egyik figurája, egy Habony-közeli céggel együtt vásárolta be magát a Nova24TV-be, ami szintén a szlovén SDS párt médiabirodalmához tartozik. A Necenzurirano szerint a Nova24TV 2017 júliusa és 2020 márciusa között 3,5 millió eurót kapott Magyarországól.

A Szabad Európa cikkének állításaival kapcsolatban kérdéseket küldtünk a Kosik Ügyvédi Irodának. Amint választ kapunk, frissítjük a cikket.

Kövess minket Facebookon is!