Mégis menthető lehet a világ legnagyobb repülőgépe

2022. március 3. – 01:01

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Múlt héten végigfutott a sajtón (mi is megírtuk), hogy a Kijev közelében található Hosztomeli, más néven Antonov repülőtéren több napig tartó harcokban megsemmisült a világ legnagyobb repülőgépe, a teherszállító An-225 Mrija. A hírt Dmitro Kuleba ukrán külügyminiszter, majd később Ukrajna hivatalos Twitter-oldala is megerősítette.

Az AirlineRatings légügyi szakportál szerint viszont lehetséges, hogy a repülőgép nem szenvedett komoly károkat. A lap egy korábbi műholdas felvételre hivatkozik, illetve Paul Byrne Twitter-bejegyzésére. A felvételen a gép sérült hangára látható, aminek egyik végén kikandikál a repülő farka. Byrne – aki amúgy a St. Louis-i Washington University planetológus professzora – összevetette a hangár ép részét a gép formájával, és arra jutott, hogy az An-225 talán mégsem semmisült meg. Byrne szerint a farok elhelyezkedéséből arra lehet következtetni, hogy a Mrja nagy strukturális kár nélkül megúszta a támadást. A portál hozzáteszi, hogy ha a gép súlyos találatot kapott volna, vélhetően annak lennének jól látható jelei a felvételen.

Forrás: Twitter/@ThePlanetaryGuy
Forrás: Twitter/@ThePlanetaryGuy

Byrne ugyanakkor nem állítja, hogy az An-225 épségben lenne – mivel a hangár komolyan sérült, ez elég valószínűtlen is. A professzor óvatosságra int mindenkit, szerinte földi felvételeken lehetne igazán ellenőrizni, hogy milyen állapotban van a jármű. Mindenesetre lehet még reménykedni abban, hogy a legnagyobb repülőgép mégis menthető. Az Antonov vállalat korábban azt jelezte, hogy szakértői még ellenőrzik a gépet, és egyelőre nincs publikus információ arról, milyen állapotban van.

Az első felszállását 1988. december 21-én végrehajtó An-225-öt a szovjet űrprogram kiszolgálására fejlesztették ki, fő feladata a Buran űrsikló és az Enyergija hordozórakéta részegységeinek a szállítása volt. A 640 tonnás maximális felszálló tömegével a világ legnehezebb repülőgépének számító An-225 250 tonna hasznos teher szállítására volt képes, a terhet akár a törzsön belül, vagy – mint például a Buran esetében – a törzs fölött is el lehetett helyezni. A repülőgép 84 méter hosszú, 18 méter magas és 88,4 méter szárnyfesztávolságú volt. A gépből egy darab készült el teljesen, egy részben megépült, változatáról 2016-ban úgy döntöttek, hogy a kínai export miatt befejezik, ám ez azóta sem történt meg.

Kapcsolódó
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!