Földrengést okozhat az autóiparban egy orosz–ukrán háború

2022. február 23. – 16:29

Másolás

Vágólapra másolva

Nem csak a Ladát gyártó AvtoVAZ-ban tulajdonrésszel rendelkező Renault-nak vannak jelentős kereskedelmi és gazdasági kapcsolatai Oroszországban, ahol a legnépszerűbb új autók közt találunk német, japán és dél-koreai típusokat is. A gyártók egyelőre kivárnak, de néhányan már megszólaltak az Oroszország és Ukrajna közt élesedő konfliktus, illetve az előbbivel szemben várható szankciók kapcsán.

Tavaly több mint 1,6 millió új autót adtak el Oroszországban, ahol a tíz legnépszerűbb típus közül öt a Renault-csoport terméke, és huszonötös népszerűségi listán tizenkét típus származott a francia konszerntől, hat a Hyundai-Kia márkapárostól, négy pedig a Volkswagen-konszerntől. A francia központú autógyártó csoporthoz tartozik a Nissan és a Mitsubishi is, de sokkal érdekesebb, hogy a szövetség része a Ladákat gyártó AvtoVAZ óriásvállalat is, amelyben 69%-os részesedést birtokol, ráadásul a Renault autók második legnagyobb piaca Oroszország, ez utóbbi márkának saját összeszerelő üzeme is van Moszkva közelében.

A legnépszerűbb új autótípus a közel 114 ezer példányban eladott Lada Vesta volt, de mögötte szinte kizárólag a globális autóipar termékeit találjuk. A orosz–ukrán konfliktus kapcsán az Egyesült Államok és szövetségesei által kilátásba helyezett gazdasági szankciók nem csak a felsorolt gyártókat érintheti érzékenyen, hiszen a szintén több márkát összefogó Stellantis autóipari egyesülésnek is jelentős érdekeltségei vannak Oroszországban, emlékeztet az Automotive News Europe összeállítása.

Késztermékraktár a moszkvai Renult-gyárban – Fotó: Stanislav Krasilnikov / TASS / Getty Images
Késztermékraktár a moszkvai Renult-gyárban – Fotó: Stanislav Krasilnikov / TASS / Getty Images

Bár a Renault elnöke, Luca de Meo egyelőre diplomatikusan csupán annyit mondott a kialakult helyzetről, hogy a cég vezetése követi az eseményeket, és szükség esetén alkalmazkodik a politikai döntésekhez, a Renault részvényei kedden 4,2 százalékpontot estek az európai részvénypiacon. A körvonalazódó szankciók kapcsán Nicolas Maure, az AvtoVAZ kereskedelmi igazgatója jelezte, hogy alternatív félvezető-ellátásra rendezkednek be arra az esetre, ha nem jutnak hozzá az autógyártáshoz nélkülözhetetlen elektronikus alkatrészekhez. A Reuters közlése szerint a Fehér Ház kedden felhívta az amerikai chipgyártók figyelmét, hogy készüljenek az Oroszországba irányuló szállítások korlátozására, illetve a globális elektronikai készletekhez való hozzáférés esetleges felfüggesztésére.

Japán kedden közölte, készen áll csatlakozni a szankciókhoz, amennyiben Vlagyimir Putyin orosz elnök elrendeli Ukrajna megszállását. Az újabb korlátozó intézkedések közt éppen az elektronikai eszközök, illetve az autógyártáshoz nélkülözhetetlen félvezetők exportjának leállítása szerepelhet, és bár az ázsiai ország a globális chippiacon mindössze tízszázalékos részesedést birtokol, bizonyos elektronikai alkatrészek kulcsfontosságú gyártója az autóipari chipektől a képérzékelőkön át a gyártóberendezésekig.

A Volkswagen-csoportnak, illetve az egyebek mellett az Opelt, a Peugeot-t és a Citroënt, illetve a Fiatot tömörítő Stellantis autóipari egyesülésnek is az orosz fővárostól dél-nyugatra található Kalugában van gyára, ahogy a Continental, a Magna és a Visteon is a térség fontos beszállítójának tekinthető. A kalugai VW-csoport üzemében Skoda Rapid szedánok, Volkswagen Tiguan SUV-k és Polók készülnek, illetve motorokat szerelnek össze, valamint félkész építőkészletekből gyártanak Audi Q7 és Q7 prémium hobbiterepjárókat, de a VW együttműködik a GAZ-zal is, amely bérgyártásban készít autót a németeknek. A Volkswagen-konszern 2007-ben egymilliárd eurót fektetett be a kalugai üzembe, ahol tavaly 118 ezer személyautót és 150 ezer motort gyártottak elő, de a cég teljes oroszországi befektetése kétmilliárd euróra tehető.

Szorosan követjük az eseményeket, egyelőre nincs további megjegyzésünk – nyilatkozta a Stellantis az Automotive News Europe-nak, de fontos tudni, hogy az európai piac élvonalában található autóipari egyesülés éppen a múlt hónapban jelentette be, hogy a szintén Kalugában épített gyára februártól részben éppen az európai piacon növekvő kereslet kielégítésére elkezdi a Peugeot Expert, Opel Vivaro, illetve Citroën Jumpy furgoncsalád gyártását, illetve később testvérmodelljükét, a Fiat Scudóét. Ezt az üzemet a Mitsubishivel közösen üzemelteti a Stellantis, a gyár kapacitása évi 125 ezer jármű.

Vlagyimir Putyin aláírja az egyik autót a Mercedes esipovói üzemének megnyitóján 2019. április 3-án – Fotó: Alexey Kudenko / Sputnik / AFP
Vlagyimir Putyin aláírja az egyik autót a Mercedes esipovói üzemének megnyitóján 2019. április 3-án – Fotó: Alexey Kudenko / Sputnik / AFP

A Mercedes szóvivője úgy fogalmazott, hogy a cég aggódva figyeli az oroszországi eseményeket és reméli, hogy megelőzhető a további eszkaláció, de természetesen figyelembe veszi az esetleges szankciókat. A cég 2010 óta van jelen Oroszországban, kezdetben teherautókat gyártottak ott, majd 2019-ben megnyitották a Moszkvától észak-nyugatra, Esipovóban található személyautó-üzemet, amelynek építésébe 250 millió eurót fektetett be. Itt az E osztály szedán kivitelét gyártották eleinte, majd a GLE, GLC és GLS szabadidő-autókkal folytatták, az üzem jelenleg évente 25 ezer autó előállítására képes.

A márka fontos piaca Oroszország, ahol kifejezetten sokan választják a német prémium- és luxusautókat, így a drága autók szegmensének népszerűségi listáját a BMW vezeti, amely maga is rendelkezik helyi ipari érdekeltséggel, és tavaly 46 800 autót adott el. A Mercedes volt a második legkeresettebb prémiummárka 2021-ben a maga 43 ezres eladási darabszámával, a harmadik pedig a Toyotához tartozó Lexus, amelynek típusaiból összesen több mint 19 ezer példány talált gazdára.