Elfogadták a lengyeleknél a külföldi részesedésű médiák korlátozását, kivonulhat a Discovery

2021. december 17. – 20:57

Másolás

Vágólapra másolva

Véglegesen elfogadta pénteken a lengyel alsóház a külföldi részesedésű média működési engedélyeiről szóló törvénymódosítást, amelyet szeptember elején az ellenzéki többségű szenátus elutasított.

Az így megszavazott, a következő lépésben az államfő elé kerülő törvénymódosítás értelmében a külföldi cégek csakis akkor kaphatnának médiaszolgáltatási engedélyt Lengyelországban, ha az Európai Gazdasági Térségen (EGT) kívüli jogi személyek részesedése bennük nem haladja meg a 49 százalékot.

Ezt a megoldást a szeptemberi parlamenti munkálatok során többen a TVN24 nevű, amerikai tulajdonú, ellenzéki beállítottságú lengyel hírtelevízió ellen irányuló lépésként értelmezték. A csatorna tényleges tulajdonosa ugyanis az amerikai Discovery társaság, annak ellenére is, hogy a hírtévét formálisan a Polish Television Holding BV nevű cég felügyeli, amely Hollandiában, az amszterdami Schiphol repülőtér területén – vagyis egy virtuális címen – van bejegyezve.

A TVN24 működési engedélyét viszont lejárata előtt, szeptember 22-én az illetékes lengyelországi testület meghosszabbította.

A Variety szerint a törvénymódosítás veszélyeztetheti a Discovery más lengyelországi csatornáinak működését is, előfordulhat, hogy a cégcsoportnak el kell adnia a lengyel érdekeltségeit. A TVN nevű csatornák értéke összesen 2 milliárd dollár, ez az Egyesült Államok legnagyobb értékű befektetése az országban.

A TVN24 honlapján a pénteki szavazás után közzétett, a TVN Discovery Csoport által jegyzett nyilatkozat „a szabad média ellen elkövetett példátlan támadásnak” minősíti az új előírásokat. „A jogszabály Lengyelország legnagyobb és legfontosabb szövetségese ellen irányul, hiszen a lengyel biztonság és a lengyel gazdaság zömében az Egyesült Államokra támaszkodik” – olvasható a dokumentumban, mely szerint a Discovery minden jogi eszközt mozgósítani fog „lengyelországi missziója érdekében”.

A nyilatkozat aláírói reményüket fejezték ki, hogy a lengyel államfő megvétózza a jogszabályt. Andrzej Duda korábban nem zárta ki ezt a lehetőséget.

A törvényt először augusztusban fogadta el a lengyel szejm.

2020-ban a Havas Media Group mérése szerint a 0-24 sugárzó TVN24 volt a legnézettebb hírcsatorna, a nézettség 5,36 százalékával. A hírcsatorna volt az ötödik legnézettebb csatorna az egész országban, a nézettsége 19 százalékot nőtt az előző évhez képest.

(MTI)

Támogasd a Telexet! Nekünk itt a Telexnél a szabad sajtó azt jelenti, hogy politikusok, oligarchák nem befolyásolhatják azt, miről írunk, miről nem, kivel dolgozunk, vagy kivel nem. A szabad sajtó nekünk kritikusságot, korrektséget, kíváncsiságot jelent. Hogy a közérdekű sztorikról beszámolunk, hogy mindig oda megyünk, ahol a dolgok történnek.

Nem egyszerű a munkánk, van, hogy falakba ütközünk: nem válaszolnak a megkereséseinkre, kordonokkal zárnak el, hogy ne tehessünk fel kérdéseket. Ha szeretnéd, hogy ennek ellenére is kitartóan kérdéseket tegyünk fel, hogy megmutathassuk a lehető legtöbbféle álláspontot, a legtöbb tényt és bizonyítékot, támogasd a munkánkat!
Támogatom