Riporterek Határok Nélkül: Kínában van a legtöbb bebörtönzött újságíró a világon

2021. december 08. – 11:03

Másolás

Vágólapra másolva

A Riporterek Határok Nélkül (RSF) nemzetközi újságíró-szervezet egy új jelentésben vizsgálta a sajtó helyzetét Kínában, és elég elszomorító megállapításokat tett. A szervezet sajtószabadságot összegző World Press Freedom Index listáján az ország a 177. helyen áll a 180-ból, két helyezéssel Észak-Korea előtt.

Az RSF a következő példákkal illusztrálta a sajtó gyászos helyzetét az országban:

  • Az újságírókat arra kötelezik, hogy részt vegyenek egy 90 órás tanfolyamon, ahol kiképzik őket Hszi Csin-ping gondolkodásából, csak ezután kaphatják meg a sajtóigazolványukat. A hivatalos, állami propaganda terjesztésére használt appot szintén kötelező letölteniük.
  • Kínában 127 újságíró van börtönben, a legkisebb oknyomozás is börtönbüntetéssel járhat. Kínában van a legtöbb bebörtönzött újságíró a világon.
  • A külföldi újságírókat kitoloncolják, 2020-ban 18 ilyen tudósítónak kellett elhagynia az országot.
  • Legalább tíz újságírót és riportert börtönöztek be azért, mert a koronavírus-járványról tudósítottak.
  • A bebörtönzött újságírók több mint fele, hetvenegyen ujgur származásúak.
  • Az újságírókat nemcsak az olyan, Kínának kellemetlen témák miatt büntetik, mint Tajvan vagy Tibet, hanem már a #metoo-mozgalom is tiltólistás, ahogy a járványkezelésben dolgozó orvosi szakértők elismerése is.
  • A tavaly meghozott nemzetbiztonsági törvény ellehetetlenítette a hongkongi sajtót. Carrie Lam hongkongi kormányzó pedig sorra zárja be a helyi médiákat, hogy a rezsim kedvében járjon.
  • A CGTN nevű tévécsatorna a világ több pontján is szabadon terjeszti a propagandát.
  • A más országokban található kínai nagykövetségeket szintén propagandaterjesztésre használja Kína.

Az RSF jelentését itt lehet elolvasni.

Magyarország a 92. a fentebb említett listán, a 89. helyről csúsztunk le. Az Európai Uniót nézve már csak Bulgáriában rosszabb a sajtó helyzete, miközben olyan európai országok is előttünk vannak a listán, mint Albánia, Moldova és Észak-Macedónia. Legutóbb ebben a cikkünkben foglaltuk össze, hogyan nőtt Orbán befolyása a hazai média felett az elmúlt években.