Egy brit tanulmány szerint az orosz propaganda az afganisztáni eseményeket is felhasználja a közvélemény befolyásolásához

2021. szeptember 6. – 11:40

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

A Cardiffi Egyetem Bűnügyi és Biztonsági Kutatóintézetének friss tanulmánya szerint Oroszország egy nagyszabású, a közvélemény befolyásolására irányuló művelet részeként oroszpárti hozzászólásokkal árasztja el több nyugati sajtótermék cikkeit. A tanulmányt az Egyesült Királyság Külügyi, Nemzetközösségi és Fejlesztési Hivatala finanszírozta – írja a BBC.

A kutatás szerint a műveletnek legalább 16 ország 32 prominens médiaweboldala volt a célpontja, köztük a brit Mail Online, az Express és a Times, az amerikai Fox News, a francia Le Figaro, a német Der Spiegel és Die Welt, valamint az olasz La Stampa is.

A művelet vélhetően 2018 óta tart, a közelmúltban pedig az afganisztáni helyzet volt a fő téma. A kutatók által kiemelt egyik példa szerint a Mail Online múlt havi, a tálibok afganisztáni győzelméről szóló cikkhez mintegy 2500 hozzászólás érkezett, ám ezek jelentős része egy szervezett orosz kampány része volt. Ezen kommentek általában a liberális demokrácia végéről és a NATO kudarcáról szóltak.

Ezután egy orosz oldalon már azzal a címmel jelent meg egy cikk, hogy: „A britek a tálibok hatalomra jutását a nyugati civilizáció végéhez hasonlították.” A cardiffi kutatók szerint a közelmúltban 18 hasonló hangvételű cikk is született az állítólagos amerikai és brit „kommentelők” véleménye alapján. Ezen írások legfőbb célja az, hogy azt a látszatot keltsék: Nyugaton széles körben támogatják Oroszországot és Vlagyimir Putyin politikáját. Ezeket a cikkeket aztán több európai országban újraközölték, főként Bulgáriában voltak aktívak e tekintetben.

A kutatók mintázatfelismerő technikákat alkalmaztak a hozzászólások elemzéséhez, így szűrték ki azokat a fiókokat, amelyeket minden valószínűség szerint a Kreml használ az üzenetei célba juttatásához. Egy tavaly júniusban létrehozott fiókról kiderült, hogy 69-szer változtatta meg a tartózkodási helyét, és 549-szer a nevét. Martin Innes professzor szerint az is árulkodó jel, hogy a Kreml-barát hozzászólások például szokatlanul sok lájkot kapnak a Facebookon.

Oroszország ugyanakkor következetesen tagadja, hogy részt venne propaganda- és félretájékoztatási műveletekben.

A finn újságíró, Jessikka Aro 2014-ben tényfeltáró cikksorozatot írt a hírhedt szentpétervári trollgyárról, az Internet Research Agencyről, amely papíron egy online piackutató cég, a gyakorlatban pedig az orosz információs hadviselés egyik legdurvább fegyvere. Aro ezután lejárató karaktergyilkosságok és gyűlöletkampányok célpontjává vált. A tapasztalatairól később könyvet is írt.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!