Betiltottak Oroszországban egy oknyomozó hírportált, újságíróit pedig külföldi ügynöknek nyilvánították

2021. július 15. – 19:59

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Nemzetbiztonsági okokra hivatkozva betiltották Oroszországban a proekt.media nevű ellenzéki oknyomozó hírportált, írja az MTI. A hírportál többször publikált oknyomozó cikkeket orosz kormánytisztségviselők és Vlagyimir Putyinhoz közel álló vállalkozók korrupciójáról és visszaéléseiről.

Az orosz főügyész hivatala szerint a hírportál mögött álló, amerikai székhelyű Project Media civilszervezet tevékenységével veszélyt jelentett az alkotmányos rendre és a nemzetbiztonságra. Az orosz igazságügyi miniszter emellett külföldi ügynököknek nyilvánította a proekt.media hat és a Szabad Európa két újságíróját. Roman Badanyin, a proekt.media főszerkesztője is felkerült a listára.

Az múlt hónapban házkutatást tartott a proekt.media három újságírójánál, a rendőrség laptopokat és egyéb bizonyítékokat foglaltak le a főszerkesztő és az egyik tudósító, Marija Zsolobova otthonában, Mihail Rubin főszerkesztő-helyettest pedig őrizetbe vették.

A külföldi ügynöknek minősített újságoknak, hírportáloknak fel kell tüntetniük tartalmaikon, hogy más állam érdekeit szolgálják, a szabályozást 2019-ben magánszemélyekre is kiterjesztették, jogvédők szerint azért, hogy elhallgattassák a kritikus hangokat. A Szabad Európa Rádió/Szabadság Rádió súlyos bírságokat kapott, mert nem tüntette fel anyagain, hogy külföldi ügynök készítette őket. A külföldi ügynökök listáján 28 személy és sajtóorgánum szerepel, nemrég a VTimes és a Meduza is felkerült rá.

Utóbbit az akkori legnagyobb független orosz hírportál, a Lenta néhány újságírója alapította azután, hogy 2014-ben, pár nappal a Krím orosz annexiója előtt a lap tulajdonosa hirtelen – egy Kremllel folyatott konzultáció után – kirúgta Galina Timcsenko főszerkesztőt. Timcsenko és pár kollégája ezután úgy döntött, hogy Rigába emigrálnak, itt alapították meg a Meduzát, amely gyorsan átvette a Lenta helyét az orosz médiában. A lapnál az orosz kormány április döntéséig 60 újságíró dolgozott és 12-18 millió egyedi látogatójuk volt havonta.

A Meduza egyik újságíróját, Ivan Golunovot 2019-ben azzal vádolták meg, hogy kábítószerrel üzletelt. Később kiderült, hogy vádak hamisak voltak, az újságírót meghurcoló rendőröket első fokon öttől tizenkét évig terjedő börtönbüntetésre ítélték. A nyomozás alapján az ügynek nem volt megrendelője, a rendőrök saját hatáskörben próbálták meg kivonni Golunovot a forgalomból.



A Telex csak tőled függ. Legyél a rendszeres támogatónk!
Támogatom!
A Telex csak tőled függ. Legyél a rendszeres támogatónk!
Támogatom!