Tudták, hogy gond van a felvonóval, de nem akartak elesni a bevételtől

Legfontosabb

2021. május 27. – 20:09

frissítve

Tudták, hogy gond van a felvonóval, de nem akartak elesni a bevételtől
Az olasz barlangi mentők dolgoznak 2021. Az olasz barlangi mentők dolgoznak 2021. május 23-án Stresaban a baleset helyszínén – Fotó: Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva

„Megöltétek őket. Nem bocsátunk meg nektek” – írta az Instagramon Angelica Zorloni, akinek az apja, Vittorio Zorloni az élettársával és ötéves fiukkal együtt vasárnap halt meg, amikor Észak-Olaszországban, a Lago Maggiore tónál, Stresa közelében lezuhant egy felvonó egyik kocsija. A pár már az esküvőt tervezte, és épp csak egynapos kirándulásra mentek Stresába.

A felvonó a koronavírus-járvány alatt több hónapig szünetelt, április 26-án indult újra. A felvonó elsősorban a tó partján lévő helyről szállítja a turistákat. A több mint ezer méter magas Mottarone-hegyre vezető út körülbelül húsz percig tart.

Vasárnap dél körül az egyik piros-fehér kabinba tizenöt ember szállt be – azért ennyi, mert a járvány miatt korlátozták az emberek számát. Alig öt méterre voltak a célállomástól, amikor a felvonó vontatókábele elszakadt, a kabin pedig visszafelé kezdett csúszni az utolsó pilon felé, aminek nekicsapódott, ekkor akadt le a tartókábelről, majd húsz métert zuhant. Bár be kellett volna indulnia a vészféknek, amelyik képes stabilan megtartani a kabint a mentőegység megérkezéséig, de most ez nem történt meg. A kabin a becsapódása után még tíz métert gurult lefelé, párszor átfordult, végül a közelben lévő fatörzsek állították meg. Az utasok közül többen kirepültek a kabinból, tizenötükből tizennégyen meghaltak, köztük két gyerek, csak egy ötéves kisfiú maradt életben, akit súlyos sérülésekkel vittek kórházba.

A villa

A következő pár nap kérdése az volt, hogy vajon figyelmetlenség vagy szándékosság miatt nem működött a vészfék. A helyi lapok szerint a rendőrség szerdán több mint négy órán keresztül hallgatta ki Gabriele Tardinit, az üzemeltetés fő felelősét, aki ekkor bevallotta a felelősségét.

Vallomását így kezdte: „Minden, ami történt, az én hibám. Csak az enyém, senki másé. Én döntöttem úgy, hogy a felvonót úgy indítjuk el, hogy a vészfékre szorítót teszünk”. Majd azt is mondta, a kabinoknál már április vége óta észlelték a problémákat, és április 26-án (tehát a járvány utáni első indulási napon) szorítót, bilincset (az olasz sajtó „forchettone”-ként, azaz villaként hivatkozik rá, mert villa formája van) tettek a vészfékekre, mert valamiféle megoldást kerestek arra, hogy a felvonó ne álljon le folyamatosan, miután a vészfék aktiválódik azután, hogy a működés közben rendellenességek jelentkeznek. A felvonót nem akarták üzemen kívül helyezni, mert az további gazdasági veszteségeket okozott volna nekik. Tardini végül azt is állította, az ötletét és a döntését ketten is jóváhagyták: Luigi Nerini, a felvonót kezelő társaság tulajdonosa és Enrico Perocchio, a karbantartásért felelős cég egyik mérnöke. Tardini szerint mindhárman tisztában voltak azzal, hogy emiatt akár végzetes baleset is történhet, de mindezt azért vállalták, mert nem akartak elesni a bevételtől. Április 26-tól 140 ezer euró bevételük jött össze.

A felvonó kiinduló állomása a Lago Maggiore mellett, egy nappal a baleset után – Fotó: Miguel MEDINA / AFP
A felvonó kiinduló állomása a Lago Maggiore mellett, egy nappal a baleset után – Fotó: Miguel MEDINA / AFP

Perocchio ügyvédje ugyanakkor ezt tagadta, és azt is mondta, védence csak azután hallott a vészfékre helyezett szorítóról először, mikor a kabin lezuhanása után Tardini felhívta őt telefonon, azt pedig nem érti, hogy szakadhatott el a vontatókábel. Ezt próbálta meg alátámasztani a tulajdonos, Luigi Nerini munkatársa is. A férfi szerint Nerini a baleset másnapján azzal hívta fel őt, hogy a tragédia reggelén a két saját gyerekét is felküldte a felvonóval a csúcsra, és biztosan nem engedte volna fel őket, ha bármilyen problémáról tudott volna.

Szerdán az olasz rendőrség mindhármukat őrizetbe vette, egyelőre üzemi baleset elleni védelmi eszközök eltávolítása vagy szándékos figyelmen kívül hagyása gyanújával, azzal a súlyosbító körülménnyel, hogy mindez tragédiával végződött, míg a gondatlanságból elkövetett emberölés és súlyos testi sértés gyanújában egyelőre tovább nyomoznak. Az ügyészség szerint ugyanakkor később további gyanúsítottjai is lehetnek az ügynek, mivel kizártnak tartják, hogy a vezetőségen kívül más nem tudott volna a kabin körüli problémákról és a vészféket gátló szorítóról.

A pénz miatt haltak meg

„Ami vasárnap történt, az egy kulturális problémát jelez: amikor a profit fontosságát az egészség és a biztonság elé helyezik. Ez azt jelenti, hogy az ország a romlás felé halad” – mondta a tragédiáról Maurizio Landini, az Olasz Általános Munkás Konföderáció főtitkára.

„Szörnyű belegondolni, hogy a pénz miatt haltak meg, mindennek csak a pénz az oka” – mondta Corrado Guzzetti, aki a tragédiában meghalt ötéves kisfiú, Mattia nagybátyja. A férfi azt is mondta, bár a halottaknak állami temetést ígértek, és azt, hogy mindenről gondoskodni fognak, később ezt mégis visszavonták. „Hol van itt a segítség? A szép szavakkal semmire sem megyünk!”

„Mottarone tragédiája csapás az országnak” – mondta Enrico Giovanni fenntartható infrastruktúráért és mobilitásért felelős miniszter csütörtök reggel a parlamentben, akinek kabinetje segíti a nyomozást. Azt is mondta, az elmúlt években többször végeztek karbantartást és ellenőrzést a felvonón, legutoljára tavaly decemberben, de hozzátette azt is, hogy az üzemeltetőnek saját felelőssége is van abban, hogy rendszeresen, naponta, hetente, havonta ellenőrizzék, minden rendben van-e. Főleg az olyan hosszabb kényszerleállások után, mint amilyen most a járvány miatt volt.

A felvonóbaleset egyik áldozatának temetése – Fotó: STRINGER / ANSA / AFP
A felvonóbaleset egyik áldozatának temetése – Fotó: STRINGER / ANSA / AFP

Az egyetlen túlélő

Szerdán a Giro d'Italia szervezői is bejelentették, hogy a tragédia áldozatai előtt tisztelegve megváltoztatják az útvonalat, és a pénteki, tizenkilencedik szakaszt nem a Mottarone hegyen keresztül fogják megtenni, hanem a Lago Maggiore tó felé mennek. Így tíz kilométerrel lerövidül az út, 166 kilométert tesznek meg.

A helyszínen vasárnap óta dolgoztak nyomozók, akik csütörtökön azt mondták, minden bizonyítékot begyűjtöttek a helyszínről, köztük a fekete dobozt. A vészfékre helyezett szorító második darabját is csütörtökön találták meg az erdőben. Csütörtök délután már az igazságügyi szakértők mentek a helyszínre, az ügyészség pedig indítványozta a három gyanúsított letartóztatását.

A tragédia egyetlen túlélője az ötéves Eitan, akinek kétéves testvére, szülei, és két nagyszülője is meghalt. Súlyos sérülésekkel vitték kórházba, a szerdai hírek szerint nagynénje mellette van, és az erős gyógyszerek ellenére már egy pillanatra magához tért, és felnyitotta a szemeit.

„Ez nem baleset volt, hanem szándékosan okozott tragédia. Gyilkosság. Ők gyilkosok” – nyilatkozott a sajtónak a kisfiú nagynénje, Gali Peleg. Arról is beszélt, Eitan Izraelben született, de a szülei Olaszországba költöztek, mert az apa gyógyszerésznek tanult. A nő szülei azért mentek Olaszországba, hogy meglátogassák az unokákat. Az egyik utolsó telefonbeszélgetésükben pedig arról beszéltek, hogy a család kirándulást tervez a Mottarone-hegyhez. A kisfiú szüleit és testvérét csütörtök délelőtt temették el Izraelben, nagyszüleit pénteken temetik.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!