Véralvadási zavart és vérrögöt is okozhat a Johnson&Johnson vakcinája

2021. október 01. – 15:55

Másolás

Vágólapra másolva

Az Európai Gyógyszerügynökség (EMA) szerint a Johnson&Johnson vakcinájának egyik ritka mellékhatása lehet egy véralvadási zavar – írja a Reuters.

Az EMA azt javasolja, hogy a mélyvénás vérrögképződést és az úgynevezett immuntrombocitopéniát (ITP), egy vérképzési rendellenességet is tüntessék fel mellékhatásként mind a Johnson mind az AstraZeneca oltóanyagánál.

A Johnson egyelőre nem reagált a Reuters megkeresésére.

A cég vakcináját az EMA korábban a vénás thromboemboliával (VTE) is összefüggésbe hozta. A VTE általában egy végtag vagy ágyék vénájában kialakuló vérröggel kezdődik, amely ezután a tüdőbe kerül, és blokkolja az ottani vérellátást. Ez oltástól függetlenül leginkább a mozgásszegény életmódot élő, ágyban fekvő betegeknél alakul ki, de számos krónikus betegséget és a fogamzásgátló tablettákat is kockázati tényezőnek tekintik.

A Johnson és az AstraZeneca oltóanyaga is vektorvírusos technológián alapul. Korábban mindkét vakcinát összefüggésbe hozták a nagyon ritka esetekben előforduló vérrögképződéssel és alacsony vérlemezkeszámmal. Mindkét oltóanyag esetében nagyon ritka jelenségről van szó, és a vakcinák haszna továbbra is messze meghaladja az ezzel járó kockázatot.

Ebben a cikkben szedtük össze, miért nem érdemes túlságosan tartani ettől, és ebben a rendszeresen frissített cikkünkben olvasható részletesebb leírás a különböző vakcinákról.

A Telex csak tőled függ. Legyél a rendszeres támogatónk!
Támogatom!