Második oltás időpontja: „A háziorvos lepattintott, jött az ősi módszer”

2021. május 23. – 08:06

frissítve

Második oltás időpontja: „A háziorvos lepattintott, jött az ősi módszer”
Oltáshoz készítik elő a Moderna amerikai biotechnológiai cég koronavírus elleni vakcináját egy háziorvos rendelőjében 2021. május 20-án – Fotó: Vasvári Tamás / MTI

Másolás

Vágólapra másolva

A napokban írtunk arról, hogy nehéz megtudni, mi a teendő akkor, ha valakinek nem jó az első oltáskor kapott második oltási időpont, vagy ha előrébb szeretné hozatni a második oltását AstraZenecából. Kérdésünkre a lakossági koronavírus-információs telefonszámon azt mondták, hogy a háziorvosunknak kell szólni, ha előre látjuk, hogy bármilyen ok miatt nem jó az oltáskor megkapott második időpont. Ezután a háziorvos feladata ezt jelezni a központnak, „és majd fogják értesíteni az új időpontról”.

A gyakorlatban azonban korántsem működik ilyen egyszerűen a dolog. A cikkünk nyomán kapott számos olvasói levélből kiderül, eléggé az „ahány ház, annyi szokás” népi bölcsessége alapján lehet elboldogulni vagy nem boldogulni, ha az ember a második oltása időpontját módosítani szeretné.

Sőt, akkor se jobb a helyzet, ha az ember nem önszántából akar módosítást kérni, hanem kénytelen erre. G. nevű olvasónk például úgy járt, hogy miután az édesanyjával egy napon megkapta az első oltást – ő egy keleti vakcinát, az édesanyja Pfizert –, néhány nappal később hivatalosan Covid-pozitív lett, akárcsak az édesanyja. „Valószínűleg az oltást megelőző napokban fertőződtem meg” – írta, és azt is, hogy ő fertőzte meg a vele egy háztartásban élő édesanyját. Mindketten hivatalos karanténba kerültek, és az őt erről tájékoztató tisztiorvos azt is közölte, hogy „1-2 hónapot kell várnunk a 2. oltás beadásával, azonnal nem lehet beadni koronavírus fertőzést követően”. Amikor a háziorvosukat felhívták B.-n, ahol laknak, ő mindössze 3 hetes kivárást javasolt, „ugyanakkor felhívtak a b.-i oltóponttól és azt mondták, hogy a karantén lejártát és a tünetek elmúlását követően azonnal kell oltani”.

Végül az oltóponttal sikerült megállapodniuk, hogy „3 hét után hívom őket és egyeztetünk időpontot” (azért nem mert későbbi időpontot kérni, mert félt, hogy el fog fogyni a szükséges oltóanyag). Mint írja, „az ismeretségi körben 2 olyan idős ember is volt, akik vélhetően fertőzötten (családtag volt aktív fertőző) kapták meg a 2. oltást, és ők már sajnos nem élnek”, és

nagyon aggasztónak tartja, hogy „nincs egységes álláspont ilyen esetre, mikor a kedves páciens a két oltás között fertőződik meg”.

Akinek személyesen sikerült elintézni

Nem boldogult a látszólag szabályos megoldással egy másik olvasónk, B. sem. Ő végül csak akkor ért el eredményt, amikor az „ősi módszert” választotta – miután már lepattant a háziorvosáról és egy kissé ingerült portásról is. Neki egyébként a második AstraZeneca-oltása miatt kellett intézkednie, íme, néhány részlet a leveléből.

„Józan paraszti ésszel gondolkodva én is arra jutottam, hogy a háziorvosnál kell jelentkezni, de ő rögtön lepattintott, hogy az oltóponttal egyeztessek, mert úgyis ők adják be, ők tudják, mikor gyűlik össze egy ampullányi beoltandó. Így második körben őket hívtam, de egy kissé ingerült portás megint lepattintott – hozzá kell tennem, hogy én rögtön megpróbálkoztam ezzel, amikor Nyunyóka néni bejelentette, hogy megnyílt erre a lehetőség, és akkor, azaz két hete az derült ki, hogy az érintettek (oltópontok) még semmit nem tudnak erről a lehetőségről, lehet, hogy azóta már más a helyzet –, hogy próbálkozzak a központi weboldalon (eeszt.gov.hu, vagy valami hasonló) (…) A problémát végül az ősi módszer oldotta meg, azaz nem írogatni, nem telefonálgatni, hanem személyesen kell az ilyet intézni. Azaz elmentem arra az oltópontra, ahol az elsőt kaptam, elmondtam miről van szó. Ott nagyon kedvesen segített mindenki, még a katonák is. (…) Végül 10 hétre rá kaptam meg a másodikat.

Tehát a tanulság, hogy személyesen az oltóponton biztosan eredményre jut az ember.”

És akinek emailben

Mint korábbi cikkünkben írtuk, azok körében, akik a második Astra-oltás időpontja miatt intézkednének, egy rendelőintézeti tájékoztatás nyomán terjeng egy email-cím, ahol elvileg a fővárosban élők kérhetnek előrehozott időpontot. Az email elvileg a háziorvosokkal való kapcsolattartást szolgálja, gyakorlatban pedig a szerencsés páciensek tudnak ezen ügyintézni, a balszerencsések lepattannak.

M. például két hét után választ kapott az oda elküldött levelére a BFKH Oltási Munkacsoport diszpécserétől, „de ebben arra kértek, hogy az én válaszomat már a [email protected] címre küldjem (ami már a cc-ben is benne volt). Tanulság: másnak talán érdemes inkább rögtön ezzel a címmel próbálkoznia.” Őt egyébként szintén „lepattintotta” a saját háziorvosa, „amikor arra kértem, segítsen megváltoztatni a második időpontot”.

Sz. az oltóponton, az első oltása után kapta meg az [email protected] email-címet (mert már ekkor szerette volna előrehozatni a másodikat, de arra ott nem volt mód). „Még aznap megírtam a címre a problémámat, amire rögtön egy automatikus választ is kaptam, amely elkérte adataimat.” Ezt megtette, de egy hétig semmilyen választ nem kapott. „Így ma reggel újra megküldtem adataimat, amire már egy teljesen más automatikus üzenetet kaptam. Eszerint én már nem is intézhetem az új időpontot, csak a háziorvos teheti azt. Ami nem is lenne probléma, ha az elejétől fogva ezt a tájékoztatást adják, vagy ha megváltozik arról értesítést küldenek, hogy tudjam intézni az időpontot, ne pedig nekem kelljen naponta írogatni. Ennyit a pontos kormányzati tájékoztatásról.” Ő egyébként, ahogy írja, most három vasat is tart a tűzben, mert a kormányhivatal mellett a háziorvosát és az oltópontot megkereste.

„Szóval nagyon dörzsöltnek érzem magam, csak éppen eredményt nem tudok felmutatni – legalábbis eddig”.

Oltóponton és személyesen

A levelet író olvasóink közül többnek volt az a tapasztalata, hogy a nekünk telefonon elmondottakkal szemben nem a háziorvost érdemes megkeresni, hanem az oltópontot, és hogy a személyes ügyintézés a leghatékonyabb. Igaz, az egyik budapesti kórházban Pfizerrel oltott I.-nek a személyes ügyintézés csak az első lépés volt. Ráadásul ő B.-től eltérően nem túl segítőkész katonákat fogott ki – igaz, korántsem biztos, hogy valóban segíthettek volna. Íme, I. esete: „Kórházban kaptam az első Pfizert, a második oltás időpontja nem volt jó. A kórházba kellett bemennem, hogy kapjak egy e-mail címet (az oltópontét), ahol azután kb. 2 óra múlva adtak egy jobb időpontot.” Ez egyébként egy szombat délelőtt történt, amikor „nagyon kevesen voltak, de a parancsnokot nem tudtam rávenni, hogy adják be akkor, pedig már megkaphattam volna.”

Másik, szintén budapesti kórházban olvasónk, N. hasonlóan járt Budapesten. „A háziorvosom nem tudott segíteni, az időpont-módosításban, idézem: »Az oltóponti oltások időpontjára semmilyen befolyásunk sincs«. Azt javasolta, hogy hívjam fel az oltópontot, ahol az oltást kaptam, de sehol sem találtam az oltópont elérhetőségét”. Végül ő is azt választotta, hogy személyesen ment be a kórházba, ahol először oltották.

Oltópont egy vidéki oktatókórházban 2021. március 28-án – Fotó: Vajda János / MTI

P. már akkor tudta, hogy nem lesz neki jó a második oltás időpontja, amikor kezébe nyomták az első után a papírt a rendelőintézeti oltóponton. De hiába szólt már ekkor,

„aranyoskám, engem mára küldtek ide, fogalmam sincs, mit kell csinálnia, hívja fel Cecíliáékat”

– levele szerint ezt a választ kapta az oltásban közreműködő egészségügyi dolgozótól.

Hiába kérte, nem rakták át az időpontot

Egy másik, vidéken élő B. nevű olvasónknak már az első oltás beadatása se volt gyerekjáték, pedig mivel autoimmun betegséggel él, már decemberben regisztrált oltásra a kezelőorvosa tanácsára. Míg a kezelőorvosa segítőkész volt, a háziorvosa egyáltalán nem, egyetlen oltási körre se hívták be hónapokon keresztül. Áprilisban háziorvost váltott, a hónap második felében meg is kapta az első Pfizerét, a második május végén kellene kapnia – csakhogy az oltás napján neki munkaügyben külföldön kellene lennie. „Ha oltás nélkül elmegyek, hazaérkezésemig a Pfizer által a vizsgálat során alkalmazott max. 42 napot is túllépném, nincs garancia a védelem kialakulására”.

B. egy oltóponton egy katonától megkapta az ő ügyében illetékes oltási koordinátor nevét és telefonszámát, hogy mindössze 4 nappal előrehozhatják-e az oltását. Az illetékes ebben már nem volt illetékes, a megyei kormányhivatal oltási munkacsoportjához irányította. Az ide írt emailre hamar jött válasz, ami ritkán jelent jót állami eljárásban. Most se jelentett: az ügyét „illetékesség hiányában áttették” egy másik, az oltóponti kórházhoz kötődő email-címre. Ahonnan „3 nap után azt a választ kaptam, hogy a kormányhivatal nem engedélyezi az oltás korábbi felvételét”. Erre már hiába írt vissza, hogy neki a kormányhivatal arra hivatkozott, hogy nem illetékes, választ már nem kapott. És második oltást sem.