Szerdától megint járható az M30-as autópálya, ami miatt annyit veszekedett Lázár János és a Strabag
Szerdán ismét megnyitják az M30-as autópálya Miskolc és Szikszó közötti szakaszát, ezt jelentette be kedden az Építési és Közlekedési Minisztérium. A Lázár János vezette tárca azt is hozzátette, hogy az autópálya-szakasz a kivitelező Strabag hibája miatt volt hosszú ideig lezárva. A Strabag hosszan vitatkozott a minisztériummal, végül kijavította a hibát, az ÉKM azonban így is páros lábbal szállt bele az osztrák cégbe a közleményében, emlékeztetve, hogy a cégnek még bizonyos időnként méréseket és adatelemzéseket kell végeznie, és a még hátralévő garanciális időszakban esetlegesen kialakuló hibák javítását is köteles elvégezni. A Strabag hétfőn készült el a javítási munkákkal, az ÉKM pedig kedden ellenőrizte ezeket helyszíni szemlén.
A minisztérium és a Strabag közötti konfliktus oka az volt, hogy 2024 elején komoly hibák merültek fel az M3-as autópályát Miskolccal és Tornyosnémetin keresztül a szlovákiai R4-es autóúttal összekötő M30-as autópályával kapcsolatban. A 354 milliárd forintból megépített új autópálya szerkezete több helyen is elmozdult, megcsúszott, emiatt a burkolaton repedések jelentek meg.
Lázár János idén februárban szabta meg a határidőt, mely szerint a kivitelező Strabagnak október végéig kell befejeznie az M30-as javítását. A cég szerint a minisztérium szakmai egyeztetés nélkül, egyoldalúan jelentette be az október 31-i átadási dátumot, amit viszont műszaki problémák miatt a Strabag nem tudott teljesíteni, erről pedig állításuk szerint folyamatosan tájékoztatták az ÉKM-et.
Bár Lázár János megadta az engedélyt, a Strabag a szigorú titoktartás miatt korábban nem kommunikálhatott a projektről. A cég emiatt belső levélben magyarázta el a dolgozóinak, hogy szerintük miért késlekednek az M30-as felújításával, valamint visszautasították a minisztérium vádaskodását is. A minisztérium ezután perrel fenyegette a Strabagot, Lázár rendkívüli auditot rendelt el a Strabag egyik leányvállalatánál, azt mondta, hogy a cég pénzt ad a Tisza Pártnak, majd benyújtott egy törvénymódosítást a közbeszerzési törvényhez, amivel a folyamatban lévő közbeszerzési eljárásokból is ki lehetne zárni a problémás résztvevőket.