1,3 milliárdos büntetést és 270 millió forint eljárási bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) arra a hat cégre, amely a vizsgálat szerint tiltott módon egyeztette az árait kukásautók és csatornatisztító járművek közbeszerzéseire. A kartellezésben hét cég volt érintett, ebből a GVH közleménye szerint összesen hét cég volt érintett, de azért csak hatra szabták ki a bírságot, mert a hetedik cég „az eljárás során összetett együttműködést vállalt, valamint kompenzációként összesen 116 millió Ft-ot fizetett ki közvetlenül a közbeszerzésben érintett ajánlatkérőknek. Mivel ez az összeg meghaladta az együttműködés révén a cégre kiszabható bírságot, ezért a GVH Versenytanácsa további bírságot nem szabott ki” rá.
„A legnagyobb bírságot, 972,9 millió Ft-ot a Volvo Hungária Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. kapta”, és erre a cégre szabta ki a GVH a rekordösszegű 270 millió forintos eljárási bírságot „a helyszíni kutatás során beszerzett adatokhoz való hozzáférés akadályozása miatt.”
Az ügy még 2014–2015-re datálódik: ekkor „jellemzően a Környezet és Energia Operatív Programban (KEOP) jelent meg nagy számú pályázat, amelyek keretében a kedvezményezettek (önkormányzatok, önkormányzati és vízgazdálkodási társulások) hulladékkezeléshez, csatornatisztításhoz, illetve vízgazdálkodáshoz szükséges járműveket szerezhettek be állami forrásból. Ahhoz, hogy egy ilyen beszerzés megvalósuljon, a gépjárműveknek »össze kell állniuk«, ami azt jelenti, hogy egy alvázra a megfelelő felépítményt rárakva az ajánlattevő összeállítja az ajánlatát és így indul a közbeszerzési tenderen. Tehát lehet ajánlattevő az alvázgyártó is, ha beszerzi a megfelelő felépítményt, illetve a felépítménygyártó is, amennyiben beszerzi a megfelelő alvázat” – áll a közleményben.
GVH azt gyanította, hogy több közbeszerzésnél összejátszottak az ajánlattevők, ezért előzetes bejelentés nélküli helyszíni kutatásokat, rajtaütéseket tartott, a begyűjtött bizonyítékokkal igazolva a kartellgyanút.