Vizsgálja az EU, hogy tiltott állami támogatást kapott-e a BYD a szegedi gyárához
2025. március 20. – 07:51
Az Európai Bizottság vizsgálatot indított azzal kapcsolatban, hogy Kína tisztességtelen állami támogatásban részesítette-e a kínai BYD elektromosautó-gyártót a cég magyarországi gyárának építéséhez – írja a Financial Times.
Egyelőre még csak a vizsgálat előkészítő szakasza tart, ha azonban a Bizottság azt állapítja meg, hogy a kínai vállalat tisztességtelen állami támogatásban részesült – amit tiltanak az EU-s szabályozások – akkor az EU többek között arra kötelezheti a céget, hogy csökkentse termelési kapacitását, visszafizesse a támogatást, és esetleg bírságot fizessen a szabályok be nem tartása miatt.
A Financial Times megkereste az üggyel kapcsolatban az Európai Uniós Ügyek Minisztériumát. Bóka János, európai uniós ügyekért felelős miniszter azt mondta, hogy a kormány nyugodt a vizsgálattal kapcsolatban, mivel a gyár idetelepítése előtt ők is vizsgálták a kínai állami támogatások mértékét.
Az EU a belső piacot torzító külföldi támogatásokról szóló rendelete tilt minden olyan közvetlen vagy közvetett pénzügyi támogatást, amelyet egy cég nem uniós országtól kap, és amely előnyt biztosít az adott cégnek az EU-n belül. A tiltott támogatási formák közé tartoznak a közvetlen állami támogatásokat, a kamatmentes vagy alacsony kamatozású kölcsönök, az adókedvezményeket, az államilag finanszírozott kutatás-fejlesztés és a kormányzati megrendelések.
Nem ez az első vizsgálat, amit az EU kínai elektromosautó-gyártókkal szemben indított. 2024 júliusában zárult már egy folyamat, amely megállapította, hogy az ilyen járművek kínai értékláncát tisztességtelenül támogatják, és ez kárt okozhat az akkumulátoros elektromos járművek uniós gyártóinak. A EU ekkor plusz vámot vetett ki az érintett gyártókra, köztük a BYD-re is.
Kína és az Európai Unió között nem éppen a legjobb a kapcsolat, különösen amikor autógyártásról van szó. Magyarország viszont éppen, hogy próbál nagyon jó viszonyt ápolni a pekingi vezetéssel, így nem is meglepő, hogy magyar állami támogatással települt szegedre a BYD, Debrecenbe pedig a CATL akkumulátor gyár. Habár a vizsgálat még hónapokig is eltarthat – a tavalyi vizsgálat lefolytatása is kilenc hónapot vett igénybe – ha azonban a BYD-nek valóban csökkentenie kell majd a termelési kapacitásait, az okozhat némi fejfájást a magyar kormánynak.