Ritkán látni akkora tőzsdei árrobbanást, mint amit a Rolls-Royce produkált
2025. március 2. – 07:28

A fejlett tőzsdéken ritkán látunk olyat, hogy egy robosztus cég valami olyan jó hírt tud közölni a befektetőkkel, hogy az árfolyama azonnal kétszámjegyű százalékkal ugorjon. A brit Rolls-Royce azonban most így járt. Ez a társaság a világ 20 legnagyobb védelmi cége között van, nukleáris erőművek részegységeit, repülőgépek sugárhajtóműveit, valamint hajók és tengeralattjárók energiarendszereit gyártja, és nem keverendő össze a BMW-csoportba tartozó azonos nevű autók gyártásával.
A cég kiváló riportja, illetve a brit kormány erősödő nukleáris ambíciói miatt ugrott rekordmagas szintre a papír, amely csak az idén már 28 százalékkal drágult, és jelenleg 744 pennyn áll a kurzus (korábban tévesen fontos írtunk.).
Az amerikai Motley Fool befektetési lap brit kiadása arról írt, hogy miután a Londoni Értéktőzsdén jegyzett Rolls-Royce közzétette a 2024-es éves eredményeit, illetve a brit repülőipari óriás megemelte a korábbi profitvárakozásait, a befektetők szétkapkodták a részvényeket, és ismét nagyot ugrott az az árfolyam, amelyik
az elmúlt két évben már többet emelkedett, mint az amerikai félvezetőipari Nvidia, amely a nagy növekedés jelképe volt ebben az időszakban.
2024-ben a Rolls-Royce eladásai 15 százalékkal 17,8 milliárd fontra (8800 milliárd forintra) emelkedtek, a működési nyeresége pedig 55 százalékkal nőtt, elérve a 2,5 milliárd angol fontot (1220 milliárd forintot). A növekedést a légi közlekedés újbóli fellendülése és a globális geopolitikai változások közepette megnövekedett védelmi kiadások segítették.
A vállalat most úgy számol, hogy 2028-ra 3,6 és 3,9 milliárd font (1750-1850 milliárd forint) lehet a nyeresége, korábban ezt a szintet csak 2030-ra várta.
Ráadásul a Rolls-Royce nemcsak a repülésben és a katonai eladásokban vezető szereplő, hanem kiemelkedő a kis moduláris atomreaktorok (SMR) fejlesztésében is. Ezek a hagyományos nagyméretű atomerőművektől eltérően, kisebbek, olcsóbbak, szabványosítottak és gyorsabban felépíthetők.
Ha ez a piac berobban, az megint csak segítheti a céget. Lantos Csaba energiaügyi miniszter szavaiból tudjuk, hogy a magyar energiapolitika is figyeli ezt a szegmenst, igaz csak a következő évtizedben reális ilyenek építése.
A brit kormány már 210 millió fonttal támogatta a Rolls-Royce SMR projektjét, a cég pedig magánfinanszírozást is bevont.
Mindenesetre a lapok ódákat zengenek a céget vezető Tufan Erginbilgic vezérigazgatóról, aki nehéz helyzetben vette át a társaságot, de remek eredményeket ért el vele.
Az elemzők azért figyelmeztetnek, ha ismét berobban egy olyan egészségügyi járvány, mint volt a covid, megint megcsappanhat az utazási kedv, ahogy a globális védelmi kiadások csökkenése is megfordítaná a trendet.