Legóra vágytak, tízezrekkel húzták le őket: vigyázat, a megbízható bolt címkével ellátott webshopokat is üzemeltethetik csalók!
2024. december 7. – 07:12
Aki szokott online venni vagy eladni bármit, az az elmúlt években már hozzászokhatott, hogy a csalók kiterjedt jelenléte miatt jóval nehezebb lett a neten bizniszelni, mint régen. A legsúlyosabb a Facebook Marketplace fertőzöttsége. A Meta platformján gyakorlatilag lehetetlen úgy üzletet kötni, hogy az ember ne fusson bele tucatnyi, kamuprofillal operáló bűnözőbe, akik megpróbálják gátlástalanul lehúzni változatos módszerekkel.
A neten vásárlók kifosztása azonban sajnos nem áll meg itt: megvannak a módszerek rá, hogy csalók rendes, legitimnek tűnő webshopot tartsanak fenn, amit még az ár-összehasonlító felületek is ajánlanak, csak aztán rendelés után kiderül, hogy a termék soha nem érkezik meg.
A karácsony előtti utolsó ajándékvásárlási rohamban még nagyobb a kapkodás veszélye, ezért bemutatjuk olvasónk, Balázs lehúzásba torkollott legóvásárlási történetét, ami tanulságul szolgálhat bárkinek, hogy legyen nagyon óvatos – ha már a hatóságok a jelek szerint nem igazán hatékonyak a fellépésben.
„Megbízható bolt”, na persze
Balázs az ünnepek közeledtével legót akart venni online. Körültekintő vásárlóként még arra is gondolt, hogy ne az első, Google-ben feljövő bolttal próbálkozzon, hanem szétnézzen az Árukeresőn, milyen lehetőségek vannak, hol mennyiért fér hozzá a kinézett szetthez, és csekkolja, milyen értékelésük van a webshopoknak.
Az Árukereső és a hozzá hasonló felületek ugyanis elvileg erre is jók, hogy minden rajtuk megtalálható kereskedőhöz társulnak értékelések: 1–5 csillagot adhatnak a boltnak a vásárlók a tranzakciók után az alapján, mennyire voltak elégedettek. A csillagok átlagából kijön egy szám, ami már a termékeket listázó találati oldalon látszik, ahogy az is, hány értékelés alapján annyi, amennyi. Ha a szám magas, mondjuk, legalább a 4 csillagot eléri, és ez sok értékelés alapján jött ki, akkor elvileg nyugodtak lehetünk a kereskedővel kapcsolatban, mehet a vásárlás. Elvileg.
A gyakorlatban ugyanis vannak olyan boltok, amelyeknél esélyesnek látszik, hogy az üzemeltetők pont ez a funkciót kihasználva valamilyen trükkel tömegével gyártják a kamuötcsillagos értékeléseket magukról, ezzel kiegyensúlyozva az átlagértékben az elégedetlen vevők visszajelzéseit. Az Árukereső szerint nekik technikai okok miatt „nincs okuk azt feltételezni, hogy a vásárlási folyamat ne lenne valós” bármely értékelés esetében (erre később visszatérünk). A másik lehetséges magyarázat szerint a szóban forgó webshopok random módon egyes vásárlókat százezrekkel átvernek, másokat viszont tökéletesen kiszolgálnak. Ez szintén nem megnyugtató, mert vásárláskor nem tudhatjuk, melyik kategóriába fogunk esni.
A lehúzós működésnek természetesen azért marad nyoma: az Árukeresőn nemcsak csillagokat adhatunk, de kommentelni is lehet a boltok profilján. Ha ide felnéz valaki, akkor egy kis olvasgatással már megállapíthatja, vannak-e gyanús jelek. Ilyen lehet például, ha a magas átlagpontszám ellenére sok az egycsillagos értékelés a kereskedőnél, illetve ha az ezekhez társuló kommentek konkrétan arról számolnak be, hogy nem kapták meg, amit kifizettek.
Ehhez azonban már kell egy fokozott gyanakvásra való hajlam, nem biztos, hogy egy neten vásárolgató, az Árukeresőn 4 feletti pontszámmal találkozó ember előzetes rossz tapasztalatok nélkül kommentek olvasgatására szeretné fordítani a drága idejét. Ráadásul
az Árukereső maga is azt a látszatot kelti a címkézési gyakorlatával, hogy erre nincsen feltétlenül szükség, a felület ugyanis „Megbízható bolt” plecsnit osztogat a kereskedőknek, amit azonban kizárólag a pontszám alapján rendel hozzájuk: ha valaki 4,2-es értékelés felett van, az megkapja.
Balázs átverős legóvásárlásához visszatérve, ő a kinézett Vissza a jövőbe időgépet az Árukereső által kidobott találatok közül a Kockabolygó nevű webshopban találta meg a legjobb áron, és a kiírás szerint készleten is volt a játék. A bolt értékelése ekkor 4,5 felett volt több mint háromezer vélemény alapján, tehát bőven túlteljesítette a „Megbízható bolt” kategória minimumszintjét, ott is virított a neve mellett a címke. Balázs a legókészletért nem kevés pénzt, bruttó 62 110 forintot fizetett, nem csoda, hogy egyre idegesebb lett, amikor az árut nemhogy az ÁSZF-ben jelzett 5 napon belül nem adták át a futárszolgálatnak, de még napokkal később sem volt semmiféle jelzés a bolt részéről. Ekkor megpróbált kapcsolatba lépni a Kockabolygó üzemeltetőivel, mindhiába: kiderült, hogy a honlapon telefonszám nincs, a megadott emailcímre érkező levelekre pedig nem válaszolnak.
Balázs ezután már megnézte részletesebben, milyen a webáruház értékelése a Google-ben és az Árukeresőn, amiből rájött, hogy szinte biztosan bukta a 62 ezer forintját. Az árukeresős profilon sorjáznak az egycsillagos értékelések és az arról szóló kommentek, hogy a megrendelők nem kapják meg a kifizetett árut, ezek között azonban egy csomó öt csillagot adó (állítólagos vagy valós) vásárló is feltűnik, akik szerint minden kifogástalan. Balázs a visszajelzések elolvasása után még egy kicsit utánanézett a boltnak, és kiderült számára, hogy a hatóságok látókörében is ott van már a mögötte álló cég, valamint hozzá kapcsolódó más cégek – ennek ellenére simán folytathatja átverős tevékenységét, napi szinten károsítva meg tízezrekkel vagy váratva heteket-hónapokat visszatérítésre a gyanútlan vásárlókat.
Gyanúsabb nem is lehetne
Balázs levele után mi is megvizsgáltuk az online fellelhető információkat a Kockabolygó és a tulajdonosok másik webshopja, a Kockaváros mögötti cégekről, elolvastuk az értékeléseket, érdeklődtünk a hatóságoknál és az Árukeresőnél is. A hozzáférhető információk alapján úgy néz ki, az érintett boltok valamikor valóban rendesen működtek és időben kiszállítottak minden megrendelést a vevőiknek, a Kockaváros árukeresős profilján még az „Ország Boltja 2016 Minőségi díj” elnyerése is szerepel. Az utóbbi időben azonban a kommentek tanúsága szerint már nem ez a jellemző, vagy legalábbis gyakran megtörténik az is, hogy tisztességtelenül járnak el. Látszik az is, hogy a mögöttük álló cégekkel komoly gondok vannak, ennek ellenére senki nem akadályozza őket a működésben, nem vetetik le a netről a webshopjaikat.
A Kockabolygó mögött jelenleg a Pest vármegyei Nyáregyházára bejegyzett Pomaikai Kft. áll, ezt 2022-ben alapították, és egy bizonyos H. T. N. a tulajdonosa. A cégnek az első működési évében nem volt bevétele, tavaly pedig már nem adott le beszámolót, ami önmagában gyanús, de emellett idén november óta végrehajtás is van ellene érvényben az e-cégjegyzék szerint. H. T. N. nevén több másik cég van vagy volt még korábban, ezek közül legalább kettő érintett a legós ügyletekben: a korábban az ő érdekeltségébe tartozó, 2008-as alapítású, R. Z. K. tulajdonában lévő Snaildev Kft. nemrég még jogtulajdonosként volt feltüntetve a kör másik webshopja, a Kockaváros honlapján, és korábban a Kockabolygót is ez a cég vihette, mert az Árukeresőn található profiloldalon (amit hamarosan törölni fognak) a mai napig szerepel.
Az üllői székhelyű Snaildevnél már találtunk bevételt, 2020-ban 152 millió, 2022-ben 216 millió folyt be hozzá. 2023-as beszámolót nem adtak le, de 2020–2022-ben 9 millió forint körüli éves profittal működött a cég az Opten alapján. Az e-cégjegyzék szerint ez ellen a cég ellen is indult idén végrehajtás. Balázs, a pórul járt ügyfél arról számolt be a Telexnek – állítását egy kivonattal is igazolva –, hogy amikor vásárolt, csak előzetes fizetésre volt lehetőség, viszont a pénzt nem a Pomaikai vagy a Snaildev Kft. vonta le, hanem egy harmadik cég, az ugyanabba az üllői házba bejegyzett Kanalima Kft., H. T. N. egy másik cége. Ez ellen szintén végrehajtás van érvényben, pénzügyi eredményeiről viszont nem tudhatunk semmit, mert nem ad le beszámolókat.
És hogy egy kicsit még bonyolultabb legyen az ügy: a Kockaváros árukeresős profiloldalán felbukkan H. T. N. még egy cége, a 2014 óta létező, nyáregyházi Kanaha Kft. Tavaly már ez a cég sem hozta nyilvánosságra pénzügyeit, de előtte látszólag szépen teljesített. 2022-ben 835 milliós bevétel mellett 36 milliós nyereséget könyvelt el, az utolsó látható három év alatt összesen 86 millió profithoz juthatott a tulajdonos. Talán már mondanunk sem kell, hogy a vállalkozás ellen több végrehajtás indult tavaly és idén. Az illetékes megyei békéltető testület mind a Snaildev, mind a Kanaha Kft.-t nem együttműködő vállalkozásként listázza. Ide az olyan cégek kerülnek, amelyek felszólítás ellenére sem tesznek nyilatkozatot és akadályozzák az egyezség létrehozását a vitás ügyekben.
Úgy néz ki tehát, hogy az első látásra teljesen legitimnek látszó, egykor valóban panaszmentes, fizikai üzletet is fenntartó (és legós olvasóink beszámolója szerint családi vállalkozásként működő) boltok mögötti cégek mára anyagilag zavarossá váltak, számos negatív információ látható róluk a cégadatbázisokban. Emailben kerestük R. Z. K.-t és H. T. N.-t a webshopok megadott emailcímein a vádakkal kapcsolatban, választ nem kaptunk.
Nem egyszerű leszedetni
Miután Balázs legója hetek múltán sem érkezett meg, a webshopok üzemeltetők pedig semmire nem reagáltak, aktivizálta magát, és több helyen megpróbálta elérni, hogy valahogy állítsák le a Kockaváros és a Kockabolygó lehúzós tevékenységét még az ünnepi vásárlási szezon csúcsa előtt. Első körben az Árukeresőnél kopogtatott, és jelezte, hogy a „Megbízható bolt” címkével ellátott partnernél valami nem oké. A cégtől ezt a választ kapta: „A webáruházak a Megbízható minősítést a vásárlók által kapott vélemények alapján érik el, nem mi adjuk oda. (…) Ha a webáruházzal kapcsolatban szabálytalanságot vél felfedezni, kérem, forduljon a megfelelő hatóságok irányába, ugyanis mi, az árukereső.hu a bolt és a vásárló között létrejövő vásárlási szerződés megkötése után, vitás ügyben hatóságként nem járhatunk el.”
Balázs ezután a weboldalak tárhelyszolgáltatóját próbálta intézkedésre bírni, azt kérte, szedjék le az oldalt. A cégtől (Unas Online Kft.) azonban azt a választ kapta, hogy nekik rendesen küldi a szolgáltatás árát az előfizető, a blokkolásra vonatkozó hatósági megkeresésig így nem tehetnek semmit. Egyedül a Google-nél sikerült elérnie, hogy – miután jelezte, véleménye szerint az üzlet átveri a vásárlókat – átment a közlendője, vagyis hogy a Kockabolygó fizikai boltja nem átmenetileg van zárva, hanem végleg bezárt. „Csodák csodájára elfogadták a kérelmem, leszedték az adatokat és a véleményezhetőséget, illetve Google Mapsen sem látszik már. Sajnos itt jobb lett volna, ha a vélemények maradnak, mert bár 3,7 csillagon álltak, az utóbbi napokban nagyon sok negatív hozzászólás jött, mivel nem kapták meg a vásárlók a terméket” – mondta.
Balázs november végén rendőrségi feljelentést is tett az Ügyfélkapun keresztül, de azóta sem kapott tájékoztatást, elrendelnek-e nyomozást az ügyben.
Mi is érdeklődtünk a rendőrségnél több alkalommal, hogy zajlik-e már nyomozás, de nem kaptunk választ. A NAV-nak is írtunk, hogy a különféle eljárások, amelyek a cégháló tagjaival kapcsolatban zajlanak, összefüggésben állnak-e a csalási vádakkal, illetve hogy nyomoznak-e a tulajdonosok ellen, de a hatóság csak annyit közölt, „a feltett kérdésekkel kapcsolatosan nincs nyilvánosságra hozható információ”.
Mindeközben a webshopok tevékenysége látszólag akadálytalanul zajlott egy darabig még azután is, hogy Balázs először jelezte az Árukeresőnek a problémát. Az ár-összehasonlító oldaltól november 7-én kapta a fent már idézett, semmitmondó visszajelzést, tehát legkésőbb akkor olvasták a levelet, ennek ellenére cikkünk írásának pillanatában, december elején pár napos egycsillagos értékelések is vannak a profilokon olyan vásárlóktól, akiket állításuk szerint átvertek. „Számomra döbbenet, amiket olvasok itt. Azt gondoltam, ha itt fenn van az oldal, akkor megbízható. A megrendelt 47 000 forintos legót nem küldik, semmire nem válaszolnak. bankkártyával előre kifizettük. Elérhetetlenek” – panaszkodott egy felhasználó november utolsó napjaiban.
Mindez arra utalhat, hogy Balázs november elején érkező írásos panasza után még adtak le rendeléseket olyanok, akik az Árukeresőn bukkantak a Kockaváros és a Kockabolygó termékeire. Az ügyben sajtóként megkerestük az Árukeresőt november 11-én. A Telexnek írt, 15-én elküldött válaszban már az áll: „A Kockavárosra és a Kockabolygóra vonatkozó értékelések alapján már vizsgáltuk ezen webshopokat, melynek eredményeként ezen webáruházak termékeit levettük kínálatunkból.”
Az Árukereső közölte még, hogy „a szigorú, többszintű szűrőrendszerünknek köszönhetően oldalunkon valós vásárlói vélemények találhatóak, emellett pedig több olyan kezdeményezésünk is van, amely az online vásárlókat védi a visszaélésektől. Ilyen nemcsak a Megbízható Bolt minősítés, de az újonnan frissített Áresett termékek aloldalunk is, ami igyekszik szűrni a valótlan kedvezményeket.” Emellett azt írták, „a webshopok értékelései folyamatos ellenőrzés alatt állnak, és egy adott bolt az elmúlt 90 napot vizsgálva kaphatja meg a Megbízható Bolt minősítést, amennyiben az értékek átlaga eléri a 4,2-t”. A cég azt is közölte, hogy „a Megbízható Bolt programban tett értékelések minden esetben egy valós vásárláshoz kapcsolódnak, az értékelési kérdőívet az adott webshopon keresztül leadott megrendelés után küldjük meg a vásárló vásárláskor megadott e-mail címére.
A Megbízható Bolt program a webshop megrendelési folyamatával kerül technikailag összekötésre, így nincs okunk azt feltételezni, hogy a vásárlási folyamat ne lenne valós.”
Ugyanakkor ha én csaló webshopot akarnék üzemeltetni, és kamuértékeléseket gyártani magamról, azért lennének ötleteim, hogyan oldjam meg: például eldugnék egy 5 forintos terméket az oldalon, és abból vásárolhatnék saját magamtól, hogy aztán értékelhessem a saját webshopom. Az Árukereső válaszában nem tett említést arról, hogy a látszólag mégiscsak kijátszható pontszámon kívül bármilyen emberi kontrollt beépítettek-e a rendszerbe.
Az Árukeresőnek további kérdéseket küldtünk az ügyben, például arra voltunk kíváncsiak, hogy Balázs jelzése után hány nappal szedték le a boltok termékeit a kínálatukból. Cikkünk megjelenése után azt írták a Telexnek, „folyamatosan vizsgálják a negatív értékeléseket, ezek alapján november 13-a óta nem elérhetőek rajtuk keresztül a Kockabolygó és a Kockaváros termékei”, csak az értékelő/profiloldalak élnek még. Azt írták, ezek az oldalak egy külön rendszeren működnek a termékektől, emiatt a technikai adottság miatt állhat elő az a helyzet, hogy november 13 óta is érkeztek értékelések: vagy a korábban e-mailben kiküldött értékelési linkeken keresztül, vagy direkt Google keresésen keresztül.
Volt, aki 270 ezres készletet rendelt
A Kockabolygó és a Kockaváros negatív értékeléseit olvasgatva könnyen belefuthatunk akár 100–200 ezer forintos átverésekről szóló kommentekbe, ami már fájdalmas tétel lehet akárkinek. A legdurvábban talán az a vásárló járt pórul, aki egy 270 ezer forintos Titanic legót rendelt, ami természetesen nem érkezett meg. Az erről beszámoló felhasználó azt írta, ők is mennek feljelentést tenni. Páran írtak arról is, hogy a fogyasztóvédelemhez fordultak, ahonnan szintén a rendőrségre irányították őket.
A rendelkezésünkre álló információk alapján tehát
- a lehúzás alsó hangon hónapok óta mehet már, az Árukeresőn fellelhető negatív értékelések alapján a kárösszeg akár több milliós nagyságrendű lehet;
- erről egycsillagos, lopásról beszámoló értékelések sokasága tanúskodott, ezeket azonban nem nézte tartalmilag a „Megbízható bolt” címkét pusztán pontszám alapján kiadó Árukereső;
- a forgalom jelentős részét a webshopokra irányító ár-összehasonlító oldalnak legkésőbb november elején szóltak a lehúzásról, végül november 13-án intézkedtek az ügyben;
- egyszerű netes kereséssel ki lehet deríteni, milyen cégek állnak a dolog mögött;
- az ügyben legalább egy, de inkább több feljelentés történhetett, de azt sem tudni nyomoz-e a rendőrség;
- a NAV látókörében hónapok óta ott van az érintett cégháló, információt azonban nem közölnek az eljárásokról.
Mindennek ellenére a cégek megbízhatóként címkézett boltjai, termékei az átverések kezdete után csak sokára tűntek el az egyik legnagyobb ár-összehasonlító oldalról, a honlapok a mai napig akadálytalanul üzemelnek, és folyton jelennek meg új kommentek nagy értékű lehúzásokról.
Frissítés: Vissza lehet kapni a pénzt
Cikkünk megjelenése után több olvasónk is írt a hasonló helyzetek egyik lehetséges megoldásáról. Bankkártyás fizetés esetén ugyanis a bankkártya tulajdonosának lehetősége van jelezni a kártyakibocsátó felé, ha visszaélés történt. Egy ilyen bejelentés nyomán a kártyatársaság haladéktalanul köteles visszatéríteni a kifizetett összeget, és felvenni a kereskedővel a kapcsolatot. Innentől kezdve pedig a kereskedő feladata, hogy bizonyítsa a tranzakció létrejöttét és a mögötte meghúzódó ügylet valós teljesítését. Amennyiben ezt elmulasztja, a kártyabirtokosnál ott marad az összeg, és semmilyen kár nem éri – írta egy olvasónk. Egy másik olvasónk tapasztalata szerint „a feljelentésből nem lesz pénz, csak ez a megoldás”. Ő a Kockavárostól szeptember 11-én rendelt egy 81 ezer forintos legót, és miután 2 hét múlva már látta, hogy nem lesz ebből semmi, emailben elállt. Ezután hívta a bankját, ahol elindították az eljárást. Két hónap múlva a számlájára visszakerült a pénz.
Egy másik levél szerint az itthoni Lego gyűjtői körökben ezeket az oldalakat, legitim, de – különösen a karácsony előtti időszakban – megbízhatatlan boltként tartották számon. Az elmúlt években több olyan eset történt, hogy a megrendelt Lego, vagy a pénzvisszatérítés csak több hetes vagy hónapos késéssel érkezett meg, a cég pedig eközben sem e-mailen, sem telefonon nem reagált a megkeresésekre. Viszont az olvasónk által ismert esetek mindig azzal végződtek, hogy – ha az ÁSZF-ben vagy a vonatkozó jogszabályokban szereplő határidőket túllépve is, de – megtörtént a kiszállítás vagy a pénzvisszatérítés. Talán ez is lehet az oka annak, hogy a boltok a számos panasz ellenére is tovább működtek. Tipikusan mire a károsult jogi útra terelte volna az ügyet, vagy feljelentést tett volna, rendezték a helyzetet.