Wizz Air: A MÁV is sokat késik, mégse ír mindegyik vonatkésésről külön cikket a média
2024. november 19. – 14:35
Sok kihívása volt a Wizz Airnek nyáron, ennek ellenére javultak a cég mutatói: több utast szállítottak és a gépeik is pontosabbak voltak – hangzott el a Wizz Air kedd reggeli sajtótájékoztatóján. A legtöbb problémát, késéseket és járatkimaradásokat a szélsőséges időjárás, a túltelített légtér és a földi kiszolgálóknál tapasztalható munkaerőhiány okozta a vállalat képviselői szerint.
A Wizz Air a problémák ellenére növekszik, idén már 224 repülőgéppel szállították az utasokat, a cél pedig, hogy 2030-32-ig 500 géppel működjenek. Az egyelőre még hiányzó mennyiséget már meg is rendelték, a következő 3 évben 100 gép érkezik a céghez, amiből a budapesti bázisra is jut majd – mondta Radó András, a Wizz Air kommunikációs és kormányzati kapcsolatokért felelős vezetője. A folyamatosan érkező új gépeknek köszönhetően nekik van a legfiatalabb flottájuk Európában. A gépeik átlagéletkora 5 év alatt van, míg a többi légitársaságnál ez a szám 8 és 14 év között mozog.
Sok a késés, de legalább kevés a járattörlés
Radó azt mondta, szerinte aránytalanul sok hír szól a Wizz Air késéseiről itthon. Úgy látja, a légiközlekedés a tömegközlekedés egyik formájává vált, ezért a késéseknek már sokkal kisebb hírértékkel kéne bírniuk. Példaként említette, hogy habár a MÁV is sokat késik, mégse írnak mindegyik vonatkésésről külön cikket.
Az egyes esetekben akár több órát késő járatokkal kapcsolatban azt mondta, hogy legtöbbször a cégen kívül álló körülmények állnak ezek mögött. Az időjárás volt idén nyáron az egyik legnagyobb kihívást jelentő körülmény. Az elmúlt tíz év alapján az látszik, hogy egyre szélsőségesebb az időjárás, ennek következtében pedig világviszonylatban 10-ről 30 százalékra nőtt az időjáráshoz köthető késések és fennakadások száma. Radó szerint tehát nem kirívó, hogy náluk is okoz ez problémát.
Mint elhangzott, a Wizz Airnél arra törekszenek, hogy a lehető legkevesebb járatot töröljék, ebből a hozzáállásból fakadnak a három- vagy annál többórás késéseik. A hagyományos légitársaságok ekkora késéseknél már inkább törlik a járatot, míg a Wizz Air inkább vállalja a nagyobb késéseket. „Lehet, hogy 5-6 órával később, mint ahogy az utas tervezte, de mi eljuttatjuk az utasainkat az úti céljukra, ha módunkban áll”. A kommunikációs igazgató szerint ez sok kellemetlenséget okoz, de még mindig nem akkorát, mint egy törölt járat. A késésekről szóló hírekben pedig éppen az nincs kihangsúlyozva, hogy a többórás késés alternatívája a járattörlés.
A saját számításaik alapján egyébként tavalyhoz képest 24 százalékkal kevesebb járatot töröltek, a pontosan induló járataik száma 11 százalékkal, a pontosan érkező gépeik száma pedig 5 százalékkal nőtt. Összességében pedig a társaság járatainak 99,5 százalékát teljesítettek, a kevésbé frekventált hónapokban pedig 100 százalék is volt ez a mutató.
Arra az újságírói felvetésre, hogy a legtöbb panasz általában nem is feltétlenül a késés miatt, hanem a tájékoztatás hiánya miatt érkezik, Radó azt mondta, hogy ebben általában azok az utasok érintettek, akik nem közvetlenül a Wizz Airtől, hanem valamelyik jegyközvetítő cégtől veszik a repülőjegyüket. Ezekben az esetekben a légitársaság a közvetítő cégnek küldi el a késéssel kapcsolatos információkat, akik azonban sokszor nem továbbítják azt az ügyfeleiknek. Radó szerint a közvetítő cégek általánosságban megnehezítik mind a kommunikációt az utasokkal, mind az esetleges kártérítések kifizetését.
Új útvonalak és szigorúbb poggyászellenőrzés
A Wizz Airhez új gépeinek egy része az új Airbus A321XLR típusból érkezik, amelynek a korábban használt gépekénél nagyobb a hatótávja. Ennek köszönhetően már el is indított két új járatot a vállalat, a London–Dzsidda- és a Milánó–Abu-Dzabi-útvonalakon. Egyelőre a cég a már meglévő, de egymástól távol eső úti céljai összekötését tervezi biztosítani ezekkel a gépekkel, de tervben van új úti célok kijelölése is, például Indiában.
Radó András azt is megerősítette, hogy a néhány éves lazítás után ismét szigorúbban fogják ellenőrizni a túl méretes kézipoggyászokat. A jelenleg érvényben lévő méretszabályozás 2018 októberében lett bevezetve, azóta változatlan. Magán a szabályozáson tehát nem terveznek változtatni, viszont Radó szerint arra számíthatnak az utasok, hogy beszálláskor gyakrabban fogja a személyzet használni a beszállókapunál kihelyezett méretellenőrző kereteket, az úgynevezett „sizereket”.