A széphalmiak megunták az áramszüneteket, az egész falu összefogott
2024. november 2. – 15:46
A Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei Széphalom lakói levélben fordultak az MVM Émász Áramhálózati Kft.-hez. Az aláírásgyűjtéssel is megerősített panaszuk szerint több hónapja rendszeresen akadozik az áramszolgáltatás a településen és a szélesebb értelemben vett Hegyköz régióban is, ami összességében több ezer embert érint.
Széphalom az irodalmi tanulmányainkból lehet ismerős, Kazinczy Ferenc lakott itt hajdanán. Sőt, az akkor még Kisbányának vagy Kisbányácskának nevezett falut is a nyelvújító keresztelte el Széphalomnak.
Mint a minket is megkereső civilek írják a petíciójukban, az elégtelen szolgáltatás megbénítja a térséget. Raczkocki Gergely, az aláírásgyűjtés kezdeményezője azt mondta a Telexnek, hogy
a rendszeresen előforduló áramkimaradásokat a helyiek rendre bejelentették, de úgy érezték, hogy nem javul eléggé a helyzet.
Az ügyintézők informálisan olykor a vezetékre hulló ágakkal indokolták a problémákat, de a helyiek nem értették, hogy miért nem lehet elvégezni az ágak levágását, vagy ha tényleg ez a gond, országszerte miért nem ilyen rossz a helyzet. Ráadásul valójában a kimaradások kiszámíthatatlanok voltak, nem csak viharos idő közben vagy után jelentkeztek. Viszont, mint petíciójukban is felsorolták, az áramszünetek számos problémát okoz(hat)nak:
- egy kivilágítatlan házba hamarabb betörnek, csökkent a településen az emberek biztonságérzete;
- sötétben nőhet a balesetek száma;
- az elektronikai készülékekben károk keletkezhetnek;
- a hűtött-fagyasztott élelmiszerek megromolhatnak;
- közeleg a tél, sok családnak a fűtéshez is áramra van szüksége;
- a vállalkozásokat is nehéz helyzetbe hozzák a technikai szünetek.
Az aláírások
A lakók mindenesetre összefogtak. Mint hallottuk, családanyák, nyugdíjasok, de home office-ban dolgozók is járták a házakat, és négy nap alatt aláíratták az íveket azokkal, akik szerződéses viszonyban állnak a szolgáltatóval, majd el is küldték az íveket az MVM-nek.
A lakók úgy érzik, hogy a szolgáltató spórol, nem megy végig egy karbantartó kocsi és vágja le az ágakat. Mint mondják, épp ezért arra biztatják egymást, hogy az áramkimaradások után legyen nyomuk a bejelentéseknek, azok történjenek írásban, mert van egy olyan érzésük, hogy a szolgáltató nem veszi őket komolyan.
Pedig, mint hallottuk, Széphalom község egy vezetékszakasz kezdőpontja, több mint egy tucat település kap ezen keresztül áramot. Úgy tudjuk, az ország legkisebb, ezernél is kevesebb állandó lakosú városa, Pálháza is tárgyalásokat kezdeményezett.
Az MVM már rajta van
Kérdéseinkkel megkerestük az MVM Émász Áramhálózati Kft.-t, és a szolgáltató válaszolt is a felvetéseinkre: „A térség energia-ellátásában is szerepet játszó 20 kV-os szabadvezeték-hálózaton szeptemberben és október első két hetében több rendkívüli üzemzavar is történt, amelyet munkatársainknak azonnal el kellett hárítaniuk. A hálózati zavartatásokat nagyrészt az erdős magánterületeken keresztül futó vezetékekre dőlő fák okozták.”
A problémák a településtől távolabb eső hibahelyeken jelentkeztek, ezek behatárolása idején Sátoraljaújhely-Széphalom település is érintett volt, itt is voltak rövid idejű (3 percen belül helyreálló) áramkimaradások vagy automatikus védelmi működések miatti pillanatnyi kimaradások. A Sátoraljaújhelyhez tartozó Széphalom településen az energiaellátást biztosító szabadvezeték-hálózat jelentős szakasza fut erdős területen, de hasonló területekkel összehasonlítva nem kiemelkedők a hálózati zavartatások – vélte a cég.
Ugyanakkor, mint megtudtuk, a cég a klímaváltozás hatását is érzi:
Az utóbbi években a klíma változása is hozzájárul az ilyen esetekhez, mivel egyre nagyobb arányban tapasztalható a kiszáradt fenyőfélék rádőlése a hálózatra, illetve a nyári viharok is egyre erősebbek.
A megelőzés érdekében az MVM folyamatosan keresi a lehetséges megoldásokat, egyeztet az érintett erdőtulajdonosokkal, együttműködik a helyi önkormányzatokkal, továbbá kiemelt figyelmet fordít a hálózatfejlesztésre, főként Magyarország egyes hegyvidéki, illetve erdős területein – írták.
Eddig a válasz, ami alapján az mindenképpen pozitívum, hogy a szolgáltató felismerte a problémát, a kimaradásokat nem tagadta le, azt pedig már csak a széphalmiaknak drukkolva is remélhetjük, hogy a cég által megígért „kiemelt figyelem” valóban érdemben mérsékeli a zavarok számát.